Vanteet suoraksi
Vanteet suoraksi
Kuten kaikki alan harrastajat tietävät, tuppaavat itäpyörien vanteet muistuttamaan enemmäinkin kananmunaa kuin ympyrää. Onko kokemuksia vanteiden suoristamisesta pinnoja säätämällä ja säilyykö pyöreys ajan saatossa ? Entä riittääkö alkuperäisten pinnojen lujuus massiivisen vanteen suoristamiseksi, vai tarvitaanko muuta muokkausta.
-
Markku Koo
- 50

- Viesti:
Kyllähän ne suoraksi saa, jos löytää sellaisen vanteen jossa saumassa missä vanteen päät on hitsattu yhteen ei ole oikein isoa kynnystä. Semmoista ei vielä ole mulle tullut vastaan näissä itänaapurin tekemissä. Joskus tuntuu että laatuvaatimuksena on väh. 5 mm:n kynnys saumassa.
Katselin tässä Jaappanin pojan tekemää D.I.D. vannetta ja siinä piti oikein hakemalla hakea tätä saumaa.
Katselin tässä Jaappanin pojan tekemää D.I.D. vannetta ja siinä piti oikein hakemalla hakea tätä saumaa.
-m. k.-
-
PetriE
Ei muuta kun opettelemaan pinnausta. Opettaa en osaa, koska olen itsekin aloittelija. Olen pinnannut vasta 2 kpl Dneprin soikeita vanteita. Pinnamutterit kannattaa herkistellä/voidella ennen töihin ryhtymistä. Itse putsailin pinnat irroitettuna. Muutaman millin heitto hitsaussaumassa ei merkitse käytännössä ajossa mitään, tärkeintä on että vanne ei ole soikea. Soikeus poistuu pinnaamalla vanne uudestaan. Itse en tarvinnut kuin kaksi uutta pinnaa katkenneiden tilalle, nekin otin romuvanteesta.
Kaikkea uutta on kiva kokeilla ja onnistuminen palkitsee yrittäjän.
Vaunukäytössäkin kestäneet jo 1500 km löystymättä/ravistamatta.
Rohkeasti hommiin.
Kaikkea uutta on kiva kokeilla ja onnistuminen palkitsee yrittäjän.
Vaunukäytössäkin kestäneet jo 1500 km löystymättä/ravistamatta.
Rohkeasti hommiin.
Dnepr K650 1970
Raurasa ei o ikinä raha hukasa
Raurasa ei o ikinä raha hukasa
-
Vieras
Spasiiba !
Kiitos uskon luomisesta. Vanteita olen pinnoittanut, mutta en itävehkeiden. Lähinnä pelotti vanteiden lujuus suhteessa pinnoihin. Pinnoja, ja nippeleitä tietysti saa uusia, jos korkkaa. Ja pitää muistaa, ettei tarkoitus ole saavuttaa pyöreyttä, joka kelpaa yli 100 nopeuksiin, enemmänkin hyvän olon tunnetta. :D :D
Kiitos uskon luomisesta. Vanteita olen pinnoittanut, mutta en itävehkeiden. Lähinnä pelotti vanteiden lujuus suhteessa pinnoihin. Pinnoja, ja nippeleitä tietysti saa uusia, jos korkkaa. Ja pitää muistaa, ettei tarkoitus ole saavuttaa pyöreyttä, joka kelpaa yli 100 nopeuksiin, enemmänkin hyvän olon tunnetta. :D :D