Nousuja ja laskuja.

Vastaa Viestiin
peegee
25
25
Viesti:

Nousuja ja laskuja.

Viesti Kirjoittaja peegee »

Olen joskus maininnut että maailmalla reissatessa on nopeat vaihtelut yksi matkan suola. Elikkä siis yhtenä hetkenä saattaa asiat olla vähän out of control mutta seuraavan mutkan takana kaikki järjestyy. Tänään Koo johdatti minut noihin nousuihin ja laskuihin parin kolmen tunnin lenkillä jonka aikana tapahtui seuraavaa.

Talvirallireissulla tuli ihmeteltyä suurta polttoaineenkulutusta ja lievää nykimistä maantienopeuksissa. Silloin oli nollakelit ja ajattelin että jos se vaikka vähän jäätää kaasareita. Pari päivää sitten kaivelin kaivelin pyörän pressun alta esille, käynnistyi kolmannella potkulla. Laittelin ilmanpaineet kohdilleen ja tarkistelin öljyt, eihän nämä muuta tarvitse.

Tänään sitte lastasin koivunklapeja vaunuun ja läksin pikku lenkille makkaran paisto mielessä. Koo nyki edelleen ja kärsi tehon puutteesta. Kärjet olin jo tarkistanut ja pensakin liikkui liukkaasti, ainakin letkussa.

Ajattelin että kun puristuksiakin tuntuu olevan niin ei tästä voi puuttua enää kuin ilmaa. Otin pyörässäni olevan uudemman mallin suodattimesta elementin pois ja avot kaikki villit hevoset oli taas käytössä. Tämä oli siis se nousuvaihe.

Unohdin kaikki varoitukset liian suuren nopeuden vaikutuksista, vikaantumisriskihän kasvaa nopeuden neliössä. Yhteen risteykseen tullessa kun löysäsin niin alkoi koneesta kuulua tuttu metallinen klapina. Olin siis äkisti laskuvaiheessa. Saman äänenen se päästi noin 3 000km sitten Nakkilan kirkon vaiheilla, silloin oli syynä kampuran limppujen muljahtaminen. Vielä voi itelleen yrittää uskotella että voi olla jotain lievempää mutta asia selvinnee kun ottaa laatikon irti.

Pääsin sitte kärryllä kotiin. Sytyttelin ne valkeat sitte kotipihalle ja mietin makkaraa paistellessa.....Tässä vois olla taas uusi nousu edessä mutta kun pitää yöksi töihin.

Pekka
Markku Koo
50
50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Markku Koo »

Soli sitte sitä palio se 17l/100 km.
Flättäpäähänki voi sitte tulla vikaa, mää oon luullu nottei.
Mulla on Koo vielä samoolla sijoolla, mihinkä Talvirallista ajoin.
Ei oo vielä saanu inspiraatiota korjata kytkintä.
-m .k.-
-m. k.-
Vmkv

Viesti Kirjoittaja Vmkv »

Markku Koo kirjoitti:Soli sitte sitä palio se 17l/100 km.

-m .k.-
:) Kyllä löit sellaset kulutuslukemat pöytään, että laittaa väkisinkin epäileen :roll: ? :wink: Eihän tommosta määrää mikään mäntämoottori, vallankaan 2-sylinterinen boxeri jaksa tukehtumatta polttaa :| :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:. Siis sadalla kilometrillä :lol: .
peegee
25
25
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peegee »

Kyllä se vain tankista jonnekki häipy alkuperäisten kaasarien avustuksella. Tulpat piti kyllä kerran vaihtaa kun niin nokeentuuvat. Kun ei nyt vain olisi jotain yhteyttä tuohon moottorivaurioonki.

Kupla tapas automaattiryypyn avustuksella siirtää sitä pensaa kampikammioon. Ei se öljynpinta kuitenkaa noussu ollu.

Tuo mun Koo ei koskaa mikää erityisen taloudellinen. Kymppi on aika tavallinen kulutus ollu.

Pekka

:) Kyllä löit sellaset kulutuslukemat pöytään, että laittaa väkisinkin epäileen :roll: ? :wink: Eihän tommosta määrää mikään mäntämoottori, vallankaan 2-sylinterinen boxeri jaksa tukehtumatta polttaa :| :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:. Siis sadalla kilometrillä :lol: .[/quote]
sropov
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu

Viesti Kirjoittaja sropov »

Vieläkö Nakkilan kirkon vaiheilla myyvät nahkiaisia?

Vieläkö Masian tienviittaan liimailevat "ohi on"- tarroja?

Vaarivainaa, joka mulle ensimmäisen moponki aikonaan osti, meinas hevosmiehen kokemuksella ja ominaisuuesa, jos jonku moottori kamppeisiin tuli vikkaa, että "menikö sammakko sylinteriin?"

Kyllä kai ne sammakot vielä horrostavat tähän aikaan. Eivät mee sylinteriin ennenku toukokuulla.

Kauhulla ootan oman koon ensimmäistä vikkaa....
Paltusjärven Käry

Monialaurheilemisseura.
Uralrane
1000
1000

Viesti Kirjoittaja Uralrane »

VMKV kirjoitti:
Markku Koo kirjoitti:Soli sitte sitä palio se 17l/100 km.

-m .k.-
:) Kyllä löit sellaset kulutuslukemat pöytään, että laittaa väkisinkin epäileen :roll: ? :wink: Eihän tommosta määrää mikään mäntämoottori, vallankaan 2-sylinterinen boxeri jaksa tukehtumatta polttaa :| :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:. Siis sadalla kilometrillä :lol: .
Voi. Enemmänkin. Tekniikan Mualima testasi kultaisella -80 luvulla Susiysi Saapin kulutusta pakkasessa. Ensimmäinen sata metriä (olikohan kolmenkympin pakkasessa?) kutakuinkin 100 litraa/100 km. Sama kulutus muunnettuna kolomevarttiseen kookoseen olisi 37,6 litraa.

Mun inttiaikoina oli edellisellä saapumiserällä loppusota just silloin kun meidän saapumiserä meni alokkaiksi. No, oli junalakko joten ajopelit jouduttiin ajamaan ajamalla Rovajärvelle.

Uralin 6x6 ja päällä ammuslaatikot, perässä isonnäköinen joku Buuforssin nallipyssy. Oulusta tankkauspisteeseen 240 kilometriä, tankkeihin meni 280 litraa. Kyllä venakolle maistuu. Muukin kuin votka. Autokomppanian Uazit imaisivat yleensä aina yli 25 litraa sataselle, pakkasilla paremmin lähellä 50 litraa. Satasella. (Ase)veljeni Rooppovi voinee vahvistaa tämän käsittämättömän taloutellisuuven?
FL -53
ex. IC -56, ex. 8.103-10
sropov
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu

Uatsipa hyvinnii....

Uaz on suunniteltu salamasottaa varten. Maksimisaan kuuen päivän sota. Eikä puhettakaan kertausharijotuksista. Mielellään lämpimiin maihin tehtäviin hyökkäyksiin. Lämppäri ei pijä tuulilasia sulana. Toisin sannoin Afkanistanin reisu tais tulla.

Oliko niisä ees ollu ölijynvaihtoroppua alunperin ku Suomeen tulivat?

Kojetaulusa teksti "suurin sallittu nopeus 60 km/h"

Volkan moottori kai on samanlainen, volkavolkaäitiarmas.....

.. hiioo-hei-hoo, vielää kerran veeetääkäää, hii-oo-hei-hooo

poste skriptum elikkä P.S

Muistaako kukkaan, ku kaheksakymmenluvun lopulla, ehkä 87 tai 88 neukut suorittivat erikoiskulijetuksen Turusta Oulun kautta Muurmanskiin.
Suomen puolella ajelivat ohjuksenkuljetus vetureilla ja kiskoivat niillä jotakin lavetteja joittenka kyytillä oli malminrikastamoon menosa olevia kuulamyllyn osia.

Oli siinä vainiot mustana ku neukkupoijjat polokas pettaalia. Näki heleposti, että on päästöt kohallaan. Joka kiihytyksen kohalla oli ainaki yks heleposti havvaittava päästö.

Yks jo lopetetun Teboilin pitäjä Revonlahella, Raahesta 25 km Ouluun päin, meinas, että ne ois tankannu Himangan Teboililla tankit täyteen ja Revonlahella ois menny joka keksintöön semmoset kolome sattaa litraa. Matkaa tullee semmoset satakymmenen kilsaa.

Ne kulukuneuvot oli armeijan värreisä ja punatähet loisti. Turun mummut oli kuulemma säikähtäny aivan oikiasti, ku yhtäkkiä alako "ryssän tankkeja" ajeleen pitkin Aurajoen rantapulevaarteja.

Suomen puolella kulijetuksia oli saattelemasa Kuljetus Priuskan porukat, ne samat jotka toivat muutamia vuosia myöhemmin ainaki kakstoista (?)uutta Uralia maahan. Ihte näin niitä pyöriä Priuskan varikolla

Tarina on tosi ja kertoja elää.
Paltusjärven Käry

Monialaurheilemisseura.
Uralrane
1000
1000

Uaz Capriolette

sropov kirjoitti:Uatsipa hyvinnii....

Uaz on suunniteltu salamasottaa varten. Maksimisaan kuuen päivän sota. Eikä puhettakaan kertausharijotuksista. Mielellään lämpimiin maihin tehtäviin hyökkäyksiin. Lämppäri ei pijä tuulilasia sulana. Toisin sannoin Afkanistanin reisu tais tulla.

Oliko niisä ees ollu ölijynvaihtoroppua alunperin ku Suomeen tulivat?

Kojetaulusa teksti "suurin sallittu nopeus 60 km/h"

Volkan moottori kai on samanlainen, volkavolkaäitiarmas.....

.. hiioo-hei-hoo, vielää kerran veeetääkäää, hii-oo-hei-hooo.
Ihan niinkuin sillä olis joku lujempaa uskaltanut ajaa.. Muuten se Uazin kone taisi olla alunalkaen lähtöisin ihan Popedan ajoilta. Siitä parannettu versio. Ja tuon öljyroppuhomman olen kuullut myös aiemmin. Kai se sitten niin oli.

Ei ollut kehumista muuten niissä Voortin Customeissakaan. Opin lopulta vaihtamaan "ilman että vaihdekeppi otti maahan kiinni". Piti vain vaihtaa hiivatin hissukseen. Siinä vaihtamisen välissä olis kerennyt viedä loton. Ja ne Voortin jarrut.. Paineilmatehostetut ilmajarrut. Huomasin että kun ajoi vähän aikaa jalka hiukkasen jarrupolkimella (ts. lämmitti ne jarrut ensin) niin ne otti paljon tasaisemmin. Muuten jätkillä päät kolisi lavalla yhteen, ja kuljettaja ei saanut osakseen kovinkaan ihailevia katseita. :oops:
FL -53
ex. IC -56, ex. 8.103-10
mikael
25
25

Viesti Kirjoittaja mikael »

Puhuttako nyt siitä "jeepinnäkösestä" uazista, pakusta vai mistä? Sillä perus-uazilla on tullu jonkun verran ajeltua. Ajamieni uazien kojetaulussa maksiminopeus oli kylläkin ilmoitettu 100 km/h:ksi, ei 60:ksi. Uudet (-96) kulkivat maantiellä mittarinsa mukaan hivenen yli 80:iä, vanhemmat ja kunnolla sisäänajetut (-76) sitten jo päälle satasen. Kyllä niillä maksimivauhtia uskalsi hyvinnii ajella. Jokatapauksessa paras härveli se oli mettässä menemään, kaikenmaailman landcruisereilla, mersuilla, landrovereilla yms jäi kyllä tiettömällä taipaleella pahasti jälkeen. Aina silloin kun uaz sattui toimimaan... Ja joku 15-25 litraa tais bensaa palaa. Hankala oli saada käyntiin, jokaiselle yksilölle oli omat temppunsa.
Mikael
Uralrane
1000
1000

mikael kirjoitti:Puhuttako nyt siitä "jeepinnäkösestä" uazista, pakusta vai mistä? Sillä perus-uazilla on tullu jonkun verran ajeltua. Ajamieni uazien kojetaulussa maksiminopeus oli kylläkin ilmoitettu 100 km/h:ksi, ei 60:ksi. Uudet (-96) kulkivat maantiellä mittarinsa mukaan hivenen yli 80:iä, vanhemmat ja kunnolla sisäänajetut (-76) sitten jo päälle satasen. Kyllä niillä maksimivauhtia uskalsi hyvinnii ajella. Jokatapauksessa paras härveli se oli mettässä menemään, kaikenmaailman landcruisereilla, mersuilla, landrovereilla yms jäi kyllä tiettömällä taipaleella pahasti jälkeen. Aina silloin kun uaz sattui toimimaan... Ja joku 15-25 litraa tais bensaa palaa. Hankala oli saada käyntiin, jokaiselle yksilölle oli omat temppunsa.
Uaz cabriolettesta, eli siitä rättikatto "jeepinnäköisestä". Mun ja Rooppovin aikana niillei saanut ajaa yli kuuttakymmentä. Kahdeksankymmentäluvun puolivälissä, 1ErAutoKoossa.

Miitä umpipömpeliversioita ei ollutkaan kuin "neitikomppanialla" siinä naapurissa.

Rattimatit: HEP! 8)
FL -53
ex. IC -56, ex. 8.103-10
vieras

uaz

Viesti Kirjoittaja vieras »

katohan peeveli, mä olin siinä naapurissa -84, "neitikomppaniassa" siis....
8)
MT-11
800
800

Viesti Kirjoittaja MT-11 »

Minä olin 82-83 ja autojullien on syytä muistaa, että kaikki 1. Er Kunink VK:n miehet eivät suinkaan olleet keskusneitejä. Ko. rakennuksessa oli kaksi komppaniaa, puhelin- ja Radiokomppania. Ei liene vaikeuksia arvata kummassa ... .. -- --- oli.
PunaÄmmä

Viesti Kirjoittaja PunaÄmmä »

Ottamatta kantaa alkuperäiseen aiheeseen....
Minulla oli "kuitilla" -82 tuollainen kaappimallinen Uaz-radioauto ja siinä oli todellakin kojelaudassa kyltti "suurin sallittu ajonopeus 60Km/h".
Ensimmäinen tehtäväni tuon kaapin kanssa silloin oli vastaanottohuollon tekeminen velivenäläisen jäljiltä (siis ennen katsastusta ja radioiden asennusta Suomessa) ja kyllä siinä oli se öljyproppu paikallaan....
Se vaihdettiin öljynvaihdon yhteydessä paremmin suomalaisille työkaluille sopivaan...
Vieläkin nousee rakkulat käsiin kun muistaa, että jouduin silloin myös käsin hiomaan auton koko maalipinnan ennen maastovärin maalausta.
Mutta ne radiot... ne oli fb!

--- .... ..--- --. .-.. .-.

-- .. -.- .-
Uralrane
1000
1000

Re: uaz

vieras kirjoitti:katohan peeveli, mä olin siinä naapurissa -84, "neitikomppaniassa" siis....
8)

Mun piti tulla sinne myös, oli jo kädessä palvelukseenastuttamismääräys. Savelan Kalevi (rest in peace) hommasi minut kuitenkin siihen pihan toiselle laidalle.

Olin AutoKoon koulutusosaston kirjurina II/86 erässä.
FL -53
ex. IC -56, ex. 8.103-10
sropov
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu

Tavaaritsh, Olemme yhä enemmän veljiä keskenämme.

Puna-armeijan voittamaton kalusto on saanut meidät muistelemaan yhteisiä ilon ja onnen hetkiä voittamattoman armeijamme (vsta 1944 etteenpäin) kunniakkaassa palveluksessa.

Kaiholla muistelemme Zilejä, Krazeja, Gazeja, Uazeja.

Löytyy ennenkuulumattomia yhteisiä mopohistorioita palvelusajoilta.

Vaan muistammeko sen ihmevempaimen, WINHA merkkisen moottoripyörän, joilla ainakin Hiukkavaaran alueilla näin ajeltavan. Ikäänkuin enduro johonka oli laitettu moottorikelkan moottori variaattoreineen. Moottoripyörä läheteillä koulutus käyttöön oli ehkä kaksi kappaletta näitä vonkujia.

Tietääkö kukaan historiaa näihin? Sentäs melekeen itäpyörä. Suomessa hyvin tehty.
Paltusjärven Käry

Monialaurheilemisseura.
Jorma
200
200

Viesti Kirjoittaja Jorma »

No voi veikkonen kyllä Winha muistetaan eikä lähe muistoista ikinä oli se niin karmea kokemus, piti oikein työkseen ajella moisella! Siinä ei suunnittelijoilla ollut kyllä paljon perustietoja maastomoottoripyrästä kun alkoivat moottoripyörää suunnitella, kylmät väreet kulkee vieläkin kun muistelee huh huh.
sropov
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu

No ku o kerran aiheeseen päästy nii kerroppa lissää.

Mullei oo siitä keksinnöstä muuta muistikuvvaa ku että oli mahollisesti vihertävän värinen.

Sentäs kotimainen keksintö.

Vai oisko sitä pitäny heittää sillä toisella kotimaisella, molotovin koktaililla?
Paltusjärven Käry

Monialaurheilemisseura.
Uralrane
1000
1000

Keijukainen

No se taisi olla kaikkea muuta kuin keijukainen. Ja painopiste metrin tankin yläpuolella.. Sillä kun mies kaatui niin hyvä kun takaisin pystyyn sai. Paremman maastopyörän saa, kun ottaa Uralista vaunun irti ja menee metsään.
FL -53
ex. IC -56, ex. 8.103-10
markko
100
100

Viesti Kirjoittaja markko »

uralihan on paras maastopyörä.. :mrgreen: :mrgreen: jää vaan helposti kiinni kun ne sylinterit tarttuu mättäisiin..
..kyllä se vielä tämänkesän kestää..
Vastaa Viestiin