OHMIT KATEISSA
OHMIT KATEISSA
Kuinka paljon pitää olla vastusta kärjettömän puolassa? Entäs kärjellisen vastukset?
Re: OHMIT KATEISSA
Ensiökäämissä minulla oli 1,5 Ohmia, uusi kärjetön sarja jossa punainen muovikuorinen puola.
Laitoin tilalle Harrikan 3 Ohmin puolan kun ei mahtunut lättäpäähän kopan alle.
Kärjellisissä olisi hyvä olla 5 Ohmin luokkaa niin ei rasita kärkiä.
Ja nyt on kyse 12V vehkeistä.
Laitoin tilalle Harrikan 3 Ohmin puolan kun ei mahtunut lättäpäähän kopan alle.
Kärjellisissä olisi hyvä olla 5 Ohmin luokkaa niin ei rasita kärkiä.
K-750M:n -68 Onnellinen omistaja vuodesta 2009
Kuvia moottorin remontista
Rungon kunnostus
Vaihdelaatikon kasaus (pakillinen)
EFI K-pyörään
Rungon kunnostus
EFI K-pyörään
Laskeskelin tuota jossain vaiheessa ja muistasin että 6v puolan vastus olisi jotakin 1,7 luokkaa,joka taas olisi 4 amppeeria.Vastaava 4 amppeeria 12v järjestelmässä olisi taas joku 3 ohmia,korjatkoon joku jos menee metsään mutta näin tämän pienessä päässäni pähkäilin.TimoS kirjoitti: Kärjellisissä olisi hyvä olla 5 Ohmin luokkaa niin ei rasita kärkiä.
Näin pieniä ohmilukemia ei halpismittareilla kovin tarkasti kannata yrittää mitata. Lähinnä suuntaa antavia muo lukemat.
Paremaallakin mittarilla liitäntäjen resistanssit antaa oman mausteensa mittaustulokseen, mutta ei kai se näissä niin kovin nuukaa olekaan.
Paremaallakin mittarilla liitäntäjen resistanssit antaa oman mausteensa mittaustulokseen, mutta ei kai se näissä niin kovin nuukaa olekaan.
TRauma
Ikuisuusrojektipäällkkö. Pers'aukiset Eläkeläislehtorit ry.
Ikuisuusrojektipäällkkö. Pers'aukiset Eläkeläislehtorit ry.
..ja tuo ohmipuntarilla mittailu antaa vaan osviittaa onko puola nyt suht koht ehjä..
Mutta nyrkkisääntönä tuo 2-3 ohmia 6V ja 4-6 ohmia 12 V:n systeemeissä.....
mutta, mutta... Puolahan on induktiivinen kapine. Puolassa tuo tasavirtavastus itse asiassa on vain haitaksi... Puola on itse asiassa KELA, jolla on induktiivinen reaktanssi. Tuon määrä muuttu taajuuden funktiona.
Elikkä kun moottori käy, katkoja tms elektroninen koje varaa kelaan energiaa, joka sitten äkillisesti katkojan auetessa vapaautuu itseinduktion muodossa suurjännitepuolelle....ja kipuna räpsyy.
Elikkä puolan kuparikäämi ja sen rautasydän muodostaa melko suuren induktanssin. Kun kierrokset kasvaa koneessa edustaa se siis taajuudden kasvua, jolloin kelan lataus/purkautumisykli kasvaa kanssa. Tämä siis ilmenee induktiivisen reaktanssin kasvuna, eli sytytysjärjestelmän läpi menevä virta pienenee kierrosten kasvaessa.
Siis se mitä meinaan sanoa on että vaikka ensiöRESISTANSSI(tasavirtavastus) onkin pieni, ja rasittaa virrallaan vehkeitä, normaali käyttökierrosalueella induktiivinen REAKTANSSI(vaihtovirtavastus) nousee määräävään asemaan ja määrittelee virran, joka on itse asiassa roimasti pienempi. Eli sähköenergia ei tuhraannu enää vain kelan lämmittämiseen vaan siirtyy liki häviöttömästi kipunaan....
Mutta nyrkkisääntönä tuo 2-3 ohmia 6V ja 4-6 ohmia 12 V:n systeemeissä.....
mutta, mutta... Puolahan on induktiivinen kapine. Puolassa tuo tasavirtavastus itse asiassa on vain haitaksi... Puola on itse asiassa KELA, jolla on induktiivinen reaktanssi. Tuon määrä muuttu taajuuden funktiona.
Elikkä kun moottori käy, katkoja tms elektroninen koje varaa kelaan energiaa, joka sitten äkillisesti katkojan auetessa vapaautuu itseinduktion muodossa suurjännitepuolelle....ja kipuna räpsyy.
Elikkä puolan kuparikäämi ja sen rautasydän muodostaa melko suuren induktanssin. Kun kierrokset kasvaa koneessa edustaa se siis taajuudden kasvua, jolloin kelan lataus/purkautumisykli kasvaa kanssa. Tämä siis ilmenee induktiivisen reaktanssin kasvuna, eli sytytysjärjestelmän läpi menevä virta pienenee kierrosten kasvaessa.
Siis se mitä meinaan sanoa on että vaikka ensiöRESISTANSSI(tasavirtavastus) onkin pieni, ja rasittaa virrallaan vehkeitä, normaali käyttökierrosalueella induktiivinen REAKTANSSI(vaihtovirtavastus) nousee määräävään asemaan ja määrittelee virran, joka on itse asiassa roimasti pienempi. Eli sähköenergia ei tuhraannu enää vain kelan lämmittämiseen vaan siirtyy liki häviöttömästi kipunaan....
Dnepr K-650, Dnepr MT-10, VW-Dnepr I, VW-Dnepr II, Sachs Dnepr III, IZH-56, Honda NTV650, VPX-101, KawaBashan-500S, VX-3, Samurai 110, Monkey 110, yms
Ohmimittaus näytti 1,5 ohmia. Puola pitäis olla kunnossa? Vaihdoin kuitenkin rättisitikan puolan ja ennen toimi oikea sylinteri paremmin, vaihdon jälkeen toimi vasen paremmin. Tulpan vaihdon jälkeen toimi molemmat. Kaikki hyvin n.20 km ajon aikana jonka jälkeen samanlaisia nykimisiä ja käyntihäiriöitä eikä kulkenut kun 75. Parikilometrin jälkeen toimii taas suht moitteetta. 
Vähän samaa vikaa kuin mulla oli, sai liikaa bensaa ja ryki ja paukkui, uimuri ei pitänyt kaasarissa ja aina tulpan vaihdon jälkeen taas toimi. Vasemman puolen kaasarin säätö oli tosi tarkka, pykälän kun nosti niin röpötti ja nokes tulpan melkein samantien. Nyt toiminut ongelmitta 300 km.
K-750M:n -68 Onnellinen omistaja vuodesta 2009
Rungon kunnostus
EFI K-pyörään
Rungon kunnostus
EFI K-pyörään