Meneekö synnin puolelle?
-
mopottaja
Meneekö synnin puolelle?
Olisi K 750 -68 tallissa lykkääntyneenä projektina. Nyt tarvitsisn hiukan neuvoa.
Alunperin aattelin museorekisteröintiä, mutta onko suurikin synti, jos
laittaisi pelin vaan ajokuntoon ja ihan tavalliseen rekisteriin?
Onko kellään tuntumaa siitä miten K-pyörät jakautuu museo ja tav.rekisterin suhteen.
Kuulin kerran, jotta pyörään pitäisi laittaa ohjauslukko, vaikkei sellaista
olisi koskaan ollutkaan, mutta katsastuksen vuoksi?
Miten on tämän laita? Jos pitää, niin mistä sellaisen saa hommattua?
Alunperin aattelin museorekisteröintiä, mutta onko suurikin synti, jos
Onko kellään tuntumaa siitä miten K-pyörät jakautuu museo ja tav.rekisterin suhteen.
Kuulin kerran, jotta pyörään pitäisi laittaa ohjauslukko, vaikkei sellaista
olisi koskaan ollutkaan, mutta katsastuksen vuoksi?
Miten on tämän laita? Jos pitää, niin mistä sellaisen saa hommattua?
Re: Meneekö synnin puolelle?
Ei se syntiä ole, riippuu ihan millaisella pyörällä haluaa ajaa.
Vakuutus on tavallisella rekisterillä tietenkin kalliimpi, mutta ei museointi ole ilmaista sekään.
Veikkaan että suurempi osa suomen K pyöristä on tavallisella rekkarilla, muttei minulla kyllä mitään faktaa aiheesta ole.
68 ei pitäisi tarvitse ohjauslukkoa. Kaiva käsiisi "katsastajan käsikirja", löytyy jostain näidenkin sivujen syövereistä. Siellä on kerrottu minä vuonna tuli mitäkin vaatimuksia moottoripyörille. Tästä on ollut useita keskusteluja tälläkin palstalla, haku auttaa.
Kannattaa myös katsella semmoinen katsastuskonttuuri missä ovat näitä ennenkin katsastaneet, se säästää paljolta. Tavan katsastaja ei koskaan kehtaa myöntää ettei tajua asiasta mitään ja siksi vaatii varalta vähän kaikkea. (Ohjauslukkoa, vilkkuja tai muuta mielivaltaista).
Onnea vain pyörän kanssa! K on Komea Kulkine!
sno-bro
Vakuutus on tavallisella rekisterillä tietenkin kalliimpi, mutta ei museointi ole ilmaista sekään.
Veikkaan että suurempi osa suomen K pyöristä on tavallisella rekkarilla, muttei minulla kyllä mitään faktaa aiheesta ole.
68 ei pitäisi tarvitse ohjauslukkoa. Kaiva käsiisi "katsastajan käsikirja", löytyy jostain näidenkin sivujen syövereistä. Siellä on kerrottu minä vuonna tuli mitäkin vaatimuksia moottoripyörille. Tästä on ollut useita keskusteluja tälläkin palstalla, haku auttaa.
Kannattaa myös katsella semmoinen katsastuskonttuuri missä ovat näitä ennenkin katsastaneet, se säästää paljolta. Tavan katsastaja ei koskaan kehtaa myöntää ettei tajua asiasta mitään ja siksi vaatii varalta vähän kaikkea. (Ohjauslukkoa, vilkkuja tai muuta mielivaltaista).
Onnea vain pyörän kanssa! K on Komea Kulkine!
sno-bro
K-750, MB-750, K-750M, K-175, K-125, K-1B
Ohjauslukko vaaditaan vm. 68 ja eteenpäin, näin minulle kerrottiin.
01.01.1968 tai sen jälkeen käyttöön otetussa henkilö- ja pakettiautossa sekä moottoripyörässä tuli olla erikseen hyväksytty lukkolaite ajoneuvon luvattoman käytön estämiseksi, MaA 12 §, 330/57 + 405/66
- vaatimukset ja hyväksyntä MaA Tpp 21 §, 392/57 + 233/67
01.01.1968 tai sen jälkeen käyttöön otetussa henkilö- ja pakettiautossa sekä moottoripyörässä tuli olla erikseen hyväksytty lukkolaite ajoneuvon luvattoman käytön estämiseksi, MaA 12 §, 330/57 + 405/66
- vaatimukset ja hyväksyntä MaA Tpp 21 §, 392/57 + 233/67
01.01.1968 tai sen jälkeen käyttöön otetussa henkilö- ja pakettiautossa sekä moottoripyörässä tuli olla
erikseen hyväksytty lukkolaite ajoneuvon luvattoman käytön estämiseksi, MaA 12 §, 330/57 +
405/66
rakenteluosiosta löytyy käsikirja....
tallissa vötjöttää lukollinen koon runko..avainki tallessa...irtopesät ja lukot hakusessa..
erikseen hyväksytty lukkolaite ajoneuvon luvattoman käytön estämiseksi, MaA 12 §, 330/57 +
405/66
rakenteluosiosta löytyy käsikirja....
tallissa vötjöttää lukollinen koon runko..avainki tallessa...irtopesät ja lukot hakusessa..
Minulla vm. -68 K-750M ja minulla ei ainakaan vaadittu Hesassa minkään näköistä ohjauslukkoa,
Erillinen hyväksytty lukkolaite on kyllä ( ketju ja riippulukko )
Erillinen hyväksytty lukkolaite on kyllä ( ketju ja riippulukko )
K-750M:n -68 Onnellinen omistaja vuodesta 2009
Kuvia moottorin remontista
Rungon kunnostus
Vaihdelaatikon kasaus (pakillinen)
EFI K-pyörään
Rungon kunnostus
EFI K-pyörään
Ei ole koska kyse on sinun omaisuudesta. Naapurin omaisuuden hallinnointi on eri juttu.mopottaja kirjoitti:Alunperin aattelin museorekisteröintiä, mutta onko suurikin synti, jos
Itellä oli äsken sama ongelma ku uus mopo osottautui kohtuu hyväksi. Piti pikkasen miettiä mitä haluan ja tulin siihen tulokseen että kyse on minun harrastuksesta ja sen tarttee olla kivaa. Sitte oliki helppo valita.
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Ja jos on käyttöpyöräksi tuleva ja haluaa omannäköisensä pyörän niin kuin minä , niin miksi museoida, ei minun mielestä ainakaan synti.
K-750M:n -68 Onnellinen omistaja vuodesta 2009
Rungon kunnostus
EFI K-pyörään
Rungon kunnostus
EFI K-pyörään
Tuota rattilukkoa on kierretty monesta suunnasta useita kertoja näillä palstoilla.
1.1.68 jälkeen vaadittiin moottoripyöriltä lukkolaite joka estää käytön, ihan niinkuin toverit ansiokkaasti katsastajan käsikirjasta katsoivat.
Mutta tarina jatkuu samalla sivulla seuraavasti
01.03.1983 tai sen jälkeen käyttöön otetun
- auton lukkolaitteen tuli olla ARK:n hyväksymää mallia tai tyyppikatsastuksessa hyväksytty.
Lukon katsottiin ilman eri tarkastusta täyttävän vaatimukset, jos auto on hyväksytty E 18 tai
74/61/EEC mukaisesti. ANA Tpp 49 §.
- moottoripyörässä luvattoman käytön estävän laitteen tuli lukita ohjaus vähintään 20 astetta
sivulle käännettyyn asentoon. Laitteen tuli olla tyyppikatsastuksessa hyväksytty, ANA Tpp 70
Herää kysymys miksi 1.3.83 jälkeen TAAS vaadittaisiin ohjauslukkoa? -68 riitti että estetään pyörän käyttöönotto jollain tavoin, 1.3.83 jälkeen ohjaus piti lukita. Näin minä sen ainakin tulkitsen, ja niin teki paikallinen katsastajakin. Minulla on kaksi -68 mallista eikä kumpaankaan ole vaadittu mitään virtalukon lisäksi.
Kaippa se tulkinnaksi menee, ja niissä virkamies on aina oikeassa. Siispä toistan: Kannattaa etsiä katsastus konttuuri jossa näitä asioita tulkitaan harrastajan eduksi.
sno-bro
1.1.68 jälkeen vaadittiin moottoripyöriltä lukkolaite joka estää käytön, ihan niinkuin toverit ansiokkaasti katsastajan käsikirjasta katsoivat.
Mutta tarina jatkuu samalla sivulla seuraavasti
01.03.1983 tai sen jälkeen käyttöön otetun
- auton lukkolaitteen tuli olla ARK:n hyväksymää mallia tai tyyppikatsastuksessa hyväksytty.
Lukon katsottiin ilman eri tarkastusta täyttävän vaatimukset, jos auto on hyväksytty E 18 tai
74/61/EEC mukaisesti. ANA Tpp 49 §.
- moottoripyörässä luvattoman käytön estävän laitteen tuli lukita ohjaus vähintään 20 astetta
sivulle käännettyyn asentoon. Laitteen tuli olla tyyppikatsastuksessa hyväksytty, ANA Tpp 70
Herää kysymys miksi 1.3.83 jälkeen TAAS vaadittaisiin ohjauslukkoa? -68 riitti että estetään pyörän käyttöönotto jollain tavoin, 1.3.83 jälkeen ohjaus piti lukita. Näin minä sen ainakin tulkitsen, ja niin teki paikallinen katsastajakin. Minulla on kaksi -68 mallista eikä kumpaankaan ole vaadittu mitään virtalukon lisäksi.
Kaippa se tulkinnaksi menee, ja niissä virkamies on aina oikeassa. Siispä toistan: Kannattaa etsiä katsastus konttuuri jossa näitä asioita tulkitaan harrastajan eduksi.
sno-bro
K-750, MB-750, K-750M, K-175, K-125, K-1B
Hyvä tai kohtuullisen hyvä alkuperäinen on erinomainen vaihtoehto entisöidylle. Pyörää huolletaan ja uusitaan niin, että se on ulkoasultaan tasalaatuinen ja siisti. Rikkinäiset osat vaihdetaan ja repsottavat johdot siistitään. Tekniikka tietysti pidetään kunnossa ja puhtaana. Jossain vaiheessa on ehkä tulossa ns alkuperäisten pyörien rekisteri.
Vakuutuksiinhan museointi auttoi mutta onko siinä rajoituksia? Esim ajo kausi/kauden pituus tai jotain muuta vastaavaa?
Olen sitä mieltä, että tulevaisuutta "ei ole" koska ei ole mitään mikä olisi jo ollut ilman, että sitä kukaan tekee.
Museovehkeillä saa ajaa 30 päivää vuodessa. Kokoajanvakuutuksen lähtöhinta on vanhassa M72:ssa 250€ ja kun on riittävästi bonuksia niin hinta on 70€.
Ei kannata pelkkien vakuutusmaksujen takia museoida.
Ei kannata pelkkien vakuutusmaksujen takia museoida.
- esaammanpaa
- 100

Eihän sitä suomen kesäässä taija olla 30 .tä päivää semmosta että tarkeniskaa ajaa koolla.Pyörän museokuntoon entisöinti on kiva harrastus talvella.Jos joutuu laittaan pakoputket ja maalin uusiksi niin kannattavuus kärsii ,maksaahan museotarkastuski noin puolen vuojen vakuutuksen.Pienenä vihjeenä (pienen kylän ainoalta katsastuskonttorilta ei kannata kysellä mitään ne varalta kieltää kaiken epävarman)
Esa
Esa
esaammanpaa kirjoitti:Pienenä vihjeenä (pienen kylän ainoalta katsastuskonttorilta ei kannata kysellä mitään ne varalta kieltää kaiken epävarman)![]()
Esa
Totta jos ei salli vaan kieltää ei ole tehnyt virhettä.
Olen sitä mieltä, että tulevaisuutta "ei ole" koska ei ole mitään mikä olisi jo ollut ilman, että sitä kukaan tekee.
Museoajoneuvoja arvostetaan enemmän, eli hinta on vakaampi sekä suurempi.
Vakuutusmaksun ero on tietysti tapauskohtainen, mutta museo-mp noin 30e/vuosi on esim Tapiolan normaaliin lähtötasoon (bonus 20%, 47v, ei kallis kaupunki) 570e verrattuna paljon halvempi.
"Museointi" ei ole kamalan vaikeaa, jollei siitä itse tee sellaista. Kuluja siitä on noin 150-200e riippuen kuka tarkastaa ja muutoskatsastaa.
Itse olen tarkastuttanut kaksi Urrea museopyöriksi sekä omistanut yhden museo-Dneprin. Toista Dnepriä en edes ajatellut museoon, koska se oli nimenomaan harrastepyörä. Nykyistä ja edellistä Suzukia en myöskään, koska ovat käyttöpyöriä. Ajoa tulee paljon enemmän kuin 30 päivää! Lisäksi yhdistelmänä kasari-japsipyörä ja fiftari-neukkuvaunu ei ole helppo museoida...
Vakuutusmaksun ero on tietysti tapauskohtainen, mutta museo-mp noin 30e/vuosi on esim Tapiolan normaaliin lähtötasoon (bonus 20%, 47v, ei kallis kaupunki) 570e verrattuna paljon halvempi.
"Museointi" ei ole kamalan vaikeaa, jollei siitä itse tee sellaista. Kuluja siitä on noin 150-200e riippuen kuka tarkastaa ja muutoskatsastaa.
Itse olen tarkastuttanut kaksi Urrea museopyöriksi sekä omistanut yhden museo-Dneprin. Toista Dnepriä en edes ajatellut museoon, koska se oli nimenomaan harrastepyörä. Nykyistä ja edellistä Suzukia en myöskään, koska ovat käyttöpyöriä. Ajoa tulee paljon enemmän kuin 30 päivää! Lisäksi yhdistelmänä kasari-japsipyörä ja fiftari-neukkuvaunu ei ole helppo museoida...
Almanakassa on 365 sellaista päivää jolloin voi ajaa moottoripyörällä.esaammanpaa kirjoitti:Eihän sitä suomen kesäässä taija olla 30 .tä päivää semmosta että tarkeniskaa ajaa koolla.Pyörän museokuntoon entisöinti on kiva harrastus talvella.Jos joutuu laittaan pakoputket ja maalin uusiksi niin kannattavuus kärsii ,maksaahan museotarkastuski noin puolen vuojen vakuutuksen.Pienenä vihjeenä (pienen kylän ainoalta katsastuskonttorilta ei kannata kysellä mitään ne varalta kieltää kaiken epävarman)![]()
Esa