Lautaspyörän pulttien momentti
-
Konkistadori
- 400

Lautaspyörän pulttien momentti
Hei,
Onko lautaspyöränpulteille määritettty jokin tietty momentti?
Eli ne pultit, jotka kiristävät lautaspyörän vetoakseliin. M8 tiheällä kierteellä 8 kpl.
Vaihdan vetoakselin parempaan, mutta vanhat välitykset käytän uudestaan.
Onko lautaspyöränpulteille määritettty jokin tietty momentti?
Eli ne pultit, jotka kiristävät lautaspyörän vetoakseliin. M8 tiheällä kierteellä 8 kpl.
Vaihdan vetoakselin parempaan, mutta vanhat välitykset käytän uudestaan.
Dnepr MT-9/10.36 -73 Projekti.
12 voltin motti
Laatikko tankki
Muuten MT-9
12 voltin motti
Laatikko tankki
Muuten MT-9
Re: Lautaspyörän pulttien momentti
Omat pultit vedin akkupulttarilla aika kireiksi. Käsin vääntämällä ois varmasti jäänyt löysemmälle, koska hakkaava liike ottaa välykset huomattavasti tehokkaammin pois. Pulttien kovuusluokka oli 10.9.
Ammu sillälailla, ettet käsin vääntämällä saa enää kireemmälle. Oisko niin hyvä?
Ammu sillälailla, ettet käsin vääntämällä saa enää kireemmälle. Oisko niin hyvä?
-
Konkistadori
- 400

Käsin vääntämällä ähkäsymomentilla oli pysynyt 300km kiinni, niin nyt laitoin hieman kovemmin ähkäsemmällä
Mulla on perän pultit 8.8 kovuudelta, eikä löydy pulttipyssyä. Lukituksen avustamisessa toimii länsimainen jousiprikka ja Venäläinen peltilirpake prikka, eikä edes ota kiinni siihen kanteen. Eiköhän se pysy kiinni.
Mutta olisi kiva tietää se oikea momentti tulevia "virityksiä" varten
Mulla on perän pultit 8.8 kovuudelta, eikä löydy pulttipyssyä. Lukituksen avustamisessa toimii länsimainen jousiprikka ja Venäläinen peltilirpake prikka, eikä edes ota kiinni siihen kanteen. Eiköhän se pysy kiinni.
Mutta olisi kiva tietää se oikea momentti tulevia "virityksiä" varten
12 voltin motti
Laatikko tankki
Muuten MT-9
12 voltin motti
Laatikko tankki
Muuten MT-9
No tolkku kannattaa säilyttää...M8 pultin max. suositeltava kiristysmomentti on 8.8 kovuudella n. 28Nm ja 10.9 kovuudella 40 Nm. muuten alkaa pulttissa tapahtuu muutoksia. Jousiprikka on tuossa varsin huono idea..sehän on heikoin lenkki nyt. Itse laitan joko kovat tai pehmeät tuohon paikkaan kovalla ruuvilukitteella varmistettuna. Jos vaikka on kova pultti niin se taiteltava lukituslevy on pehmeää materiaa, eli se aluslevy painuu ja ruuvin momentti on hetken päästä jotain muuta kun mitä aluksi oli , ja ilman kierrelukitetta on mahdollisuus että pultti löystyy..itse varmistan lukitteella ja jokainen tekee miten hyvältä tuntuu.. 
Ural M-61 , Ural M-63
http://1drv.ms/1Le8XMc - hohoo
Tällä sitä tuli ajettua. Iha ollu herrassaan että kesti ennenku tuli täys stoppi.
Tällä sitä tuli ajettua. Iha ollu herrassaan että kesti ennenku tuli täys stoppi.
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Ilmotteli ettei sivu ole enään käytössä.
Näin ainakin Lumialla .
Ural M-61 , Ural M-63
Mulla samsunkilla toimii hyvin
-
Konkistadori
- 400

Kelju:
Tuossa PDF:ssä ei ole lautaspyörän momentteja. Voisi katsoa löytyykö se Bemarin ohjekirjanen, mistä puhutaan siellä lopussa.
Kalkkuna, oliko vetoakselin reiät karannut liian suureksi, vai miksi se heilui noin? Siinä on kyllä ollut tuho lähellä.
Pitää kahdesti sitten miettiä niitä jousiprikkoja tuolla lautaspyörässä. Sitä kun joskus luule keksineensä niin mahtavan idean...
Tuossa PDF:ssä ei ole lautaspyörän momentteja. Voisi katsoa löytyykö se Bemarin ohjekirjanen, mistä puhutaan siellä lopussa.
Kalkkuna, oliko vetoakselin reiät karannut liian suureksi, vai miksi se heilui noin? Siinä on kyllä ollut tuho lähellä.
Pitää kahdesti sitten miettiä niitä jousiprikkoja tuolla lautaspyörässä. Sitä kun joskus luule keksineensä niin mahtavan idean...
12 voltin motti
Laatikko tankki
Muuten MT-9
12 voltin motti
Laatikko tankki
Muuten MT-9
Kyllä ne melkein järjestään on löysät nuo pultit kun periä avaa..jos ei ole ruuvilukitetta käytetty.
Pajalta löytyneestä kirjasta luin momentin 20-24 Nm . Tosin alkuperäset ruuvit on varsin pehmoisia... Olen omiini laittanut 8.8 lujuiset ruuvit 30-32 Nm kireyteen ,yleensä myös liimatipan , myös lukituspellin.
Ruuvi normi M8 , siis 1,25 nousulla ,pituus tais olla 14 mm. Torin ruskien jäljiltä purkamissani on ollu myös niitä hienokierteisiä 1 mm nousulla olevia... lautaspyörässä kuitekii 1,25 nousu....
Nii vielä kiinan rattaissa on ollu ohjaushalkaisija isompi kuin napakappaleessa , niissä oon keskitysapuna käyttäny liuskamitan pätkiä.
t.hh
Ruuvi normi M8 , siis 1,25 nousulla ,pituus tais olla 14 mm. Torin ruskien jäljiltä purkamissani on ollu myös niitä hienokierteisiä 1 mm nousulla olevia... lautaspyörässä kuitekii 1,25 nousu....
Nii vielä kiinan rattaissa on ollu ohjaushalkaisija isompi kuin napakappaleessa , niissä oon keskitysapuna käyttäny liuskamitan pätkiä.
t.hh
Monessa paikassa olen luottanut Nord-lock aluslevyihin, mutta perässä en ole vielä kokeillut...

Ps ans kattoo vaikka seuraavassa perän huollossa kokeilisi
Voi olla että se lautaspyörä on liian kovaa kamaa, että nordlockin hammastus purisi siihen. Ite oon käyttänyt ruuvilukitetta, ja laakerilukitteella liimannut lautaspyörän kiinni, varmasti pitää. 
Ps. tänään posti toi Nordlock aluslevyjä 60 kpl. On pelkästään hyviä kokemuksia.
Ps. tänään posti toi Nordlock aluslevyjä 60 kpl. On pelkästään hyviä kokemuksia.
K-750M:n -68 Onnellinen omistaja vuodesta 2009
Kuvia moottorin remontista
Rungon kunnostus
Vaihdelaatikon kasaus (pakillinen)
EFI K-pyörään
Kuvia moottorin remontista
Rungon kunnostus
Vaihdelaatikon kasaus (pakillinen)
EFI K-pyörään
Tuli töissä opittua käyttään noita Nordlock levyjä , joten tullu kotonakin käytettyä samoja .
Ural M-61 , Ural M-63