Mitä pitäis vanhasta pyörästä tarkastaa ennen pitempää lenkkiä?

Vastaa Viestiin
tweens
10
10

Mitä pitäis vanhasta pyörästä tarkastaa ennen pitempää lenkkiä?

Viesti Kirjoittaja tweens »

Minulla on mökkipyöränä M-72 vm. 1953. Meinasin että lähtisin pitemmälle reissulle. Mietin mitä pyörästä pitäisi tarkastaa öljyjen ja valojen lisäks? Mitkä viat saattaisi aiheuttaa vakavan vaaratilanteen vauhdissa? Esim laakeri hirttää kiinni tms.? :roll:
Idänpyörän identiteettiä etsimässä....
Gabo
700
700
Viesti:

Re: Mitä pitäis vanhasta pyörästä tarkastaa ennen pitempää lenkkiä?

Viesti Kirjoittaja Gabo »

Jarrut pitää olla kunnossa. Valot kunnossa. Renkaat ehjät. Kytkin kunnossa (vaijeri). Peilit kunnissa että näet taakse. Moottorin sytytksen tappokytkin kunnossa. Itselle päällä sellainen vaatetus tai heijastimia että sinut huomataan liikenteessä. Tuossa minun mielestä tärkeimmät.
timo999
1750
1750

Viesti Kirjoittaja timo999 »

tweens kirjoitti:Minulla on mökkipyöränä M-72 vm. 1953. Meinasin että lähtisin pitemmälle reissulle. Mietin mitä pyörästä pitäisi tarkastaa öljyjen ja valojen lisäks? Mitkä viat saattaisi aiheuttaa vakavan vaaratilanteen vauhdissa? Esim laakeri hirttää kiinni tms.? :roll:
Moi!
En tiedä kauanko sinulla on pyörä ollut ja paljonko sillä olet ajellut...
Mutta tee mieluiten niin, että ajat ensin monta lyhyttä reissua, ennen kuin lähdet pitkälle reissulle. ;-)

Lienet tehnyt keväthuollon, eli kaikki öljyt on vaihdettu, vaijerit rasvattu, sytkä huollettu ja rasvattu, kardaanin murros rasvattu, pyörien laakerit on lähivuosina rasvattu, bensahana putsattu, kaasarit putsattu ja säädetty jne.
Ennen reissua voisit myös tsekata, että pultit ja mutterit ovat kireällä. Varsinkin kaasareista varisee helposti osia irti. Niin ja että taka-akselin mutteri on lukittu sokalla (sama vaunun pyörässä).
Tästä on riidelty paljon, mutta esim. minä en käytä ajovaloa ajaessani, ajan pelkät parkit päällä. 6v laturi ei tykkää kovasta virrankulutuksesta.
Timo Pitkänen
Hyvinkää
Uralismia vuodesta 1983...
tweens
10
10

Viesti Kirjoittaja tweens »

Kiitos molemmille, tosi hyvä kooste! Tulee turvallisempi reissu :)
Idänpyörän identiteettiä etsimässä....
hyvonenh
1250
1250

Viesti Kirjoittaja hyvonenh »

Naputtele pinnoihin jollakin ruuvarilla tms työkalulla , että saat tuntuman niiden kireydestä. Myös matkan aikana / päätyttyä. Yks yksitttäinen löysä /poikkinainen ei yleensä ole turmioksi , saattaa poikki oleva tosin hieroa sisuskumin puhki...

t.hh
timo999
1750
1750

Viesti Kirjoittaja timo999 »

hyvonenh kirjoitti:Naputtele pinnoihin jollakin ruuvarilla tms työkalulla , että saat tuntuman niiden kireydestä. Myös matkan aikana / päätyttyä. Yks yksitttäinen löysä /poikkinainen ei yleensä ole turmioksi , saattaa poikki oleva tosin hieroa sisuskumin puhki...

t.hh
Ainiin joo! :clap:
Tsekkaa, että vanteissa on vannenauhat ok, tai teippaa pinnojen päät ilmastointiteipillä.
Itse olen ajellut jo vuosia Bilteman motocross-sisäkumeilla (paksua "norsunnahkaa"). Niitä ei pysty paikkaamaan, mutta eipä ne mene rikkikään.
Renkaanvaihdon yhteydessä sirottelen aika reippaasti vauvantalkkia ulkorenkaan sisään.
Timo Pitkänen
Hyvinkää
Uralismia vuodesta 1983...
Vastaa Viestiin