Öljynsuodatin Dneprin kv-moottoriin

Kaikki moottoriin ja moottorinapulaitteisiin liittyvä keskustelu.
Avatar
Hermanni57
300
300
Viestit: 302
Liittynyt: 13.07.2017 18:15
Paikkakunta: Keuruu

Öljynsuodatin Dneprin kv-moottoriin

Viesti Kirjoittaja Hermanni57 »

Katselin juutupessa videosarjaa öljynsuodattimen asentamisesta. Hupia vai hyötyä?
Joo, kyllä tämä toimii, mutta en tiedä miksi!
Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 7075
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: Öljynsuodatin Dneprin kv-moottoriin

Viesti Kirjoittaja MATTI »

no ehkä 50/50 hyötysuhde....
Avatar
Uskila
4000
4000
Viestit: 8061
Liittynyt: 25.04.2005 22:04
Paikkakunta: Päijät-Häme oblast
Viesti:

Re: Öljynsuodatin Dneprin kv-moottoriin

Viesti Kirjoittaja Uskila »

:mrgreen: Terve

Jos öljynsuodatin olisi turha, niin sehän olisi nyky autoista jätetty pois...

:think:
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Avatar
Wecu
300
300
Viestit: 367
Liittynyt: 29.11.2007 20:09
Paikkakunta: Espoo

Re: Öljynsuodatin Dneprin kv-moottoriin

Viesti Kirjoittaja Wecu »

Nepparin moottorit yleensä avataan useamman kerran ennen nykymottorin öljyn/suodattimen vaihto väliä. Samalla se linko tulee putsattua.😁
Wecu
Ohessa linkkejä vanhoihin multimedioihin.
https://goo.gl/photos/2zAQHBAbQw7CCnvY6

Kuvia
https://goo.gl/photos/YJrHJLyw9EugbrYEA
Avatar
Hermanni57
300
300
Viestit: 302
Liittynyt: 13.07.2017 18:15
Paikkakunta: Keuruu

Re: Öljynsuodatin Dneprin kv-moottoriin

Viesti Kirjoittaja Hermanni57 »

Belaruksessa linkoöljynsuodatin toimii oikein tehokkaasti. Kylmäpikeä saa kaapia puilastalla melkoisen köntin. Puhdistuskin toimii hyvin, kolmenkymmenenviiden vuoden aikana koneille ei ole tarvinnut mitään korjata.
Nepparikokemukseni on vielä kovin lyhyt niin, etten osaa sanoa mitään. Aloinpa koneremonttiasioita selvittämään, kun kannet ovat menossa huoltoon, pytyt uusiksi ja uudet männänrenkaat. Nyt on hyvä sauma ryhtyä kokoamaan toiseen koneeseen alakertaa...
Joo, kyllä tämä toimii, mutta en tiedä miksi!
Avatar
jasu
400
400
Viestit: 425
Liittynyt: 21.09.2004 12:20
Paikkakunta: Korpilahti

Re: Öljynsuodatin Dneprin kv-moottoriin

Viesti Kirjoittaja jasu »

Joskus aikanaan tälläsin Dneprin koneeseen suodattimen, kun metallihilua tuntui pysyvän kierrossa vaikka kaikki osat kävi pesukoneessa ennen asennusta. Siihen loppui laakereiden pilaantuminen, mutta metallihileen tulo ei -se vaan jäi jemmaan suodattimeen joita muutaman mielenkiinnosta avasin vaihdon yhteydessä...

Eka ite kasattu kone kesti 37 kilometriä, viimeisin suotimen kanssa ainakin tuhatkertaisen matkan. Lopullista ajettua matkaa en tiedä, kun tuli hukattua pois ennen tarkempaa analysoinnin mahdollisuutta. Eikä pyörän mukaan lähtenyt matkamittaria, joten jatkossa matkanmittaaminen jäi mitä ilmeisimmin pois...

Toki tämä on vain yksittäistapaus, mutta mikäli itselle jostain syystä jälleen moinen tulisi, niin suotimen asennus olisi kyllä eka minkä tekisin...
IC on itäpyöristä paras...
Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 7075
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: Öljynsuodatin Dneprin kv-moottoriin

Viesti Kirjoittaja MATTI »

no joo...
öljyn vaihtoväli on omissa koneissa ainakin sen verta tiheä n. 3..4 tkm , että kun n.30 000km kohdilla olen katsonut putsarilinkoa ,niin eipä siellä ole juurikaan mitään kertymiä. Itse en ainakaan näe mitään syytä avata nepparin konetta nyt 40 000km:n kohdilla...tai alkaa virittelee jotain ulkoista suodatinta...mielestäni. Koneet kuntoon ja säätöihin vaan ja hyviä öljyjä sopivalla vaihtovälillä.
Avatar
robin
1000
1000
Viestit: 1105
Liittynyt: 12.04.2015 00:49
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Öljynsuodatin Dneprin kv-moottoriin

Viesti Kirjoittaja robin »

Kauhian pitkät vaihtovälit Matilla. Mä oon vaihtanut neppariin 1000-1500 välein :lol: Oon kyllä miettinyt, että jos pidentäisi väliä kun sieltä on vaihtojen yhteydessä tullut vain puhdasta tavaraa pihalle.

Tätä olen silloin tällöin katsellut https://moto-boxer.com/product_info.php ... ts_id=2860. Mahtaako olla miten toimiva laitos ja millaisella väliputkella tuo on tarkoitus tulla öljypumppuun kiinni ?

Alumiini öljypohjaa olen tuumaillut tuohon tulevaan talvimopon koneeseen, sinne mahtuisi öljynlämmitinkin nätisti sisälle ja defan pistoke sitten vain mopon kylkeen. Tuossa tulisi samalla suodatinkin...
Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 7075
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: Öljynsuodatin Dneprin kv-moottoriin

Viesti Kirjoittaja MATTI »

robin kirjoitti: 24.11.2019 08:19 Kauhian pitkät vaihtovälit Matilla. Mä oon vaihtanut neppariin 1000-1500 välein :lol: Oon kyllä miettinyt, että jos pidentäisi väliä kun sieltä on vaihtojen yhteydessä tullut vain puhdasta tavaraa pihalle.

Tätä olen silloin tällöin katsellut https://moto-boxer.com/product_info.php ... ts_id=2860. Mahtaako olla miten toimiva laitos ja millaisella väliputkella tuo on tarkoitus tulla öljypumppuun kiinni ?

Alumiini öljypohjaa olen tuumaillut tuohon tulevaan talvimopon koneeseen, sinne mahtuisi öljynlämmitinkin nätisti sisälle ja defan pistoke sitten vain mopon kylkeen. Tuossa tulisi samalla suodatinkin...
No tuosta nyt ei ainakaan mitään haittaa luulis olevan ...ja jos sen imuyhteen saisi vaan liitettyä jotenkin luotettavasti, niin kyllähän tuon pitäis pelata ja on kohtuu hintainenkin vielä...saisihan tuosta yhden huoltokohteen sitten lisää.... :lol:
Avatar
jasu
400
400
Viestit: 425
Liittynyt: 21.09.2004 12:20
Paikkakunta: Korpilahti

Re: Öljynsuodatin Dneprin kv-moottoriin

Viesti Kirjoittaja jasu »

MATTI kirjoitti: 24.11.2019 00:57 no joo...
öljyn vaihtoväli on omissa koneissa ainakin sen verta tiheä n. 3..4 tkm , että kun n.30 000km kohdilla olen katsonut putsarilinkoa ,niin eipä siellä ole juurikaan mitään kertymiä. Itse en ainakaan näe mitään syytä avata nepparin konetta nyt 40 000km:n kohdilla...tai alkaa virittelee jotain ulkoista suodatinta...mielestäni. Koneet kuntoon ja säätöihin vaan ja hyviä öljyjä sopivalla vaihtovälillä.
Tuo mitä kerroin, tapahtui joskus parikymmentä vuotta sitten. Lähtökohtana oli kone mikä oli levinnyt edellisellä omistajallakin useasti, ja aina vaan kasattu mahdollisimman vähillä uusilla osilla, muutaman koneen palasia käyttäen. Mulle se tuli muuttolaatikoissa, kiva oli etsiä sopivat osat kaiken mukana olevan öljyisen hiekan seasta... Sama säästömeininki jatkui alkuun itsellä, mutta osat onneksi pääsin silloin pesemään hyvin. Silti sitä hilettä löytyi aina öljyn seasta, ja kamelin selkä katkesi kun puhkaisin männän noin 100MPH nopeudessa, ja sitä männästä irronnutta oli sitten entisen silpun lisäksi. Kertaalleen lähti nokka-akselin hampaistakin noin puolet leveydestä, silpuksi, tuo oli ihan oma moka...

Tuolloin sitten, viimeisen koneen kun kasasin, hennoin ostaa kaiken liikkuvan uutta. Ja taas pesurin kautta osat, lohkoa myöten. Osaa osista piti vähän odotella, mutta rakentamisen hinku kova, niin silloin tuli se putsariviritys tekaistua. Kasaan kun sai, ja asennusöljyt suodattimen kanssa vaihtoon muutaman kymmenen kilometrin jälkeen, niin kyllä sen suodattimen tarpeen taas näki -metallihilettä putsari liki täynnä, mutta tällä kertaa öljyistä puuttui kimallus. Tuosta jatkettiin tiheillä vaihtoväleillä, muutama sata kilometriä kerrallaan, ja kyllä se metallihile lopulta suostui vähenemään. Mieluummin niitä muutaman markan suodattimia vaihtoi kuin kiertokangen laakereita jne...

Varmasti pärjää ilman suodatintakin, etenkin lyhyillä vaihtoväleillä, mutta tuolla kertaa en viitsinyt ottaa riskiä. Ja kun osat löytyi kotoa, aikaa oli ja tekemistä kädet vailla, eikä pyörä muutenkaan ollut miltään osin enää vakiota lähelläkään, ulkoinen putkitus toi lievää steam-punk -henkeä, niin eipä harmita vieläkään sen väsääminen...
IC on itäpyöristä paras...
Avatar
jonssoni
600
600
Viestit: 643
Liittynyt: 16.08.2012 21:59
Paikkakunta: tsadi

Re: Öljynsuodatin Dneprin kv-moottoriin

Viesti Kirjoittaja jonssoni »

Onko muilla tätä jakopääkopan kylkeen tällättyä patia käytössä? Käsittääkseni tän kanssa koneessa pyörii omanlainen kampura ilman linkoa. Onko tästä ihan oikeesti joku hyöty, nuo metallimujutki näköjää ei ees filsuun jää vaan putoovat toho suodatinjalan pohjalle :lol:
IMG_20200404_200352.jpg
'54 M-72 (powered by KMZ)
'77 MT-10.36 (raaseriprokkis)
'70 K-650 (raato)
Avatar
Uskila
4000
4000
Viestit: 8061
Liittynyt: 25.04.2005 22:04
Paikkakunta: Päijät-Häme oblast
Viesti:

Re: Öljynsuodatin Dneprin kv-moottoriin

Viesti Kirjoittaja Uskila »

:mrgreen: Terve

Puhdas öljy menee keskireiästä koneeseen...


IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 7075
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: Öljynsuodatin Dneprin kv-moottoriin

Viesti Kirjoittaja MATTI »

Joo..siinä on kampurassa erilainen rataspää. Muuten homma pelaa kun lingossakin , mutta ilman linkoa. Ihan hyvä ratkasu , tuli ihan viimesiin nepukoihin.
Avatar
jonssoni
600
600
Viestit: 643
Liittynyt: 16.08.2012 21:59
Paikkakunta: tsadi

Re: Öljynsuodatin Dneprin kv-moottoriin

Viesti Kirjoittaja jonssoni »

Okei no hyvä jos toimii.. tuntuu vaan useimmiten noi loppupään "parannukset" olleen vaan vähemmän hyödyllisiä 😅

Ehkä öljynpaine näissä vehkeissä sen verran vauvanjaloissa ettei jaksa runtata epäpuhtauksia kunnolla elementtiin, vaan jäävät tohon suodatinjalan poteroon ku pati on ylösalaisin
'54 M-72 (powered by KMZ)
'77 MT-10.36 (raaseriprokkis)
'70 K-650 (raato)
Avatar
NeuVöru
300
300
Viestit: 328
Liittynyt: 24.10.2010 20:12
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

Re: Öljynsuodatin Dneprin kv-moottoriin

Viesti Kirjoittaja NeuVöru »

Kyllä siinä nepparin koneessa on kunnon öljynpaineet, kunhan ensin tiivistää o-renkailla kampiakselin ja etukopan liitoksen ja sen jälkeen öljynpaineanturille menevän ja kopan liitoksen. Koppaan tehdään kampiakselin läpivientiin urat o-renkaita varten ja öljykanavaan ura pientä o-rengasta varten.
Itellä kylmällä koneella tyhjäkäynnillä on 4,5 kg/cm ja kuumalla koneella on 2 kg/cm. Kierroksilla sitten on se 4,5 kg/cm.
Kannattaa laittaa yllä oleva muutos koneeseen kun se on auki. Ennen minulla öljynpaine vilkutteli valoaan, kun oli kuuma ilma ja nopeus 80 km/t. Nyt ei ole pelkoa valon vilkuttelusta. ps. Matti tekee niitä koneistuksia.
Avatar
jonssoni
600
600
Viestit: 643
Liittynyt: 16.08.2012 21:59
Paikkakunta: tsadi

Re: Öljynsuodatin Dneprin kv-moottoriin

Viesti Kirjoittaja jonssoni »

Joo mulla olis noita irtonaisia laakerikansia joku viis hyllyssä mihin pitäis tuo täälläkin kovasti kehuttu toimenpide suorittaa..
tästä ei ole hajua onko tehty, nm. Ripa varmaan tietäisi enemmän kun hänen vanha pyörä :mrgreen:
'54 M-72 (powered by KMZ)
'77 MT-10.36 (raaseriprokkis)
'70 K-650 (raato)
Avatar
Ripa
2000
2000
Viestit: 2100
Liittynyt: 31.08.2004 19:15
Paikkakunta: Helsinki, Kallio

Re: Öljynsuodatin Dneprin kv-moottoriin

Viesti Kirjoittaja Ripa »

maslosys!.jpg
maslosys!.jpg (100.09 KiB) Katsottu 3243 kertaa
Eipä ole tehty koska toi ohje koskee alkuperäistä systeemiä. Laitan kuvan missä näkyy kaikki osat mitkä on vaihdettu muutoksessa. Muutoksen jälkeen öljy kulkee etukopan kautta kampiakselin päästä öljyn suodattimelle.
Avatar
jonssoni
600
600
Viestit: 643
Liittynyt: 16.08.2012 21:59
Paikkakunta: tsadi

Re: Öljynsuodatin Dneprin kv-moottoriin

Viesti Kirjoittaja jonssoni »

Ripa kirjoitti: 06.04.2020 11:01 maslosys!.jpgEipä ole tehty koska toi ohje koskee alkuperäistä systeemiä. Laitan kuvan missä näkyy kaikki osat mitkä on vaihdettu muutoksessa. Muutoksen jälkeen öljy kulkee etukopan kautta kampiakselin päästä öljyn suodattimelle.
Aaivan se on tuollainen se kampuran pää. No sehän selvensi

Motonetistä löyty tähän käyvä sporan suodatin, kromisena tai ilman, valmistajasta riippuen hinta oli jotain 8-11 ekee ;-)

Ainoa mikä tässä jänskättää on tuon kampiakselin kestävyys, tuon aikakauden mutkaraudat kun on aika "kuuluisia" sekasoppa valuaineksista ja sitä myöten murtumisista ja katkeamisista
'54 M-72 (powered by KMZ)
'77 MT-10.36 (raaseriprokkis)
'70 K-650 (raato)
Vastaa Viestiin