Sivu 1/1

Kärkisytkän mysteerivika

Lähetetty: 11.06.2022 21:06
Kirjoittaja Justeeri
Niin se vaan tämäkin päivä meni vikaa etsiessä. Uralin kärkisytkän kanssa on nyt käsittämätön ongelma. Jos jollakulla olisi jotain vinkkiä antaa, niin olisin kovasti kiitollinen, kun nyt on edessä seinä pystyssä.

Homma alkoi siitä, että yhtenä päivänä ei lähtenyt käyntiin. Saattoi hörähtää silloin tällöin, mutta muuten aivan mykkä. Ei tule kipinää, silloin tällöin välkähtää.

Ajattelin, että konkka rikki. Vaihdan romulootasta arpakonkan ja mopo toimii välittömästi. Antaa hyvän sinisen kipinän.

Joidenkin päivien päästä kipinä alkaa jälleen heiketä. Tulee vain keltainen pieni piste. Sekin jää välillä tulematta, kun konetta pyörittää kädellä. Mopo vielä lähtee polkemalla käyntiin ja toimii sitten ihan normaalisti. Akku ja lataus ok.

Tilaan uuden konkan. Vaihdan sen ja taas alkaa mykkäkoulu. Ei kipinää. Kokeilen rämpyttää kädellä katkojan kärkiä. Tovin rämpytyksen jälkeen alkaa tulpassa näkyä jotain pientä. Pieni kipinä tulee silloin kuin nostan kärjen ilmaan, mutta myös silloin kun lasken sen alas... (eihän sen näin pitäis toimia :doh: ). Keskipakopyörijän kanssa ei mitään elonmerkkiä tulpissa.

Katkojan kärjet vaikuttavat olevan ihan puhtaat... mutta jotain outoa käytöstä niissä silti on.

Laitan aikaisemman arpakonkan takaisin ja pyyhin vielä kärjet, vaikka mitään likaa niistä ei irtoa. Kipinä palailee heikkona keltaisena pisteenä.

Mittaan kummatkin konkat. Uusi konkka 0.22uF ja arpakonkka 0.8uf. Eli antaa huonoa kipinää ainoastaan tuolla ylisuurella konkalla, mutta ei uudella konkalla. On todennäköistä, että alkuperäinen konkkakaan ei ole mennyt rikki, vaan tässä sytkässä on itsessään joku mysteerivika.

Puola on mustakuorinen 204.3705M. Kokeilin vaihtaa myös vanhan käärylepuolan. Ei minkäänlaista elonmerkkiä uuden 0.22uF konkan kanssa. Eli ei taida olla puolassa tämä ongelma.

Katkojan kärkien välin olen säätänyt ja piipparilla katsonut, että aukeavat oikeassa kohdassa.

Kaikki mahdolliset piuhat olen käynyt läpi ja kunnossa ovat. Akussa on virtaa.

Nyt loppui ideat...

Re: Kärkisytkän mysteerivika

Lähetetty: 11.06.2022 23:29
Kirjoittaja MATTI
Tarkasta nyt vielä ihan perus juttuja. Onko kärjet oikosulussa..vuotaako virtaa jousenkautta runkoon? huono kosketus? eli kokeile toisilla kärjillä. Onko tulpanjohdot ja hatut varmasti ehjät, vaihda kokeeksi toiset. Onko koneen /puolan /akun maadotuksen kunnossa.Ohita kaikki virtalukot ja kytkimet ja suora johto akulta puolalle. Toinen puola (mielellään perus kärjellisen ,siis alkuperäinen puola ,) kokeeksi. Uudet konkat ja rinnakkaiskonkat kai jo testattu. ja se apuvirtakin testattu.

Re: Kärkisytkän mysteerivika

Lähetetty: 12.06.2022 08:57
Kirjoittaja Uskila
:mrgreen: Terve

Noissa kuuden voltin vehkeissä olen käyttänyt vastuksettomia tulpanhattuja ja johtoja...

:think:

Re: Kärkisytkän mysteerivika

Lähetetty: 12.06.2022 10:25
Kirjoittaja Justeeri
Kiitokset kommenteista. Pakko se vaan on käydä kaikki läpi uudestaan ja uudestaan... onhan tämä nyt mahdottoman omituista.

Sellainen teoria tässä nyt on.. voi olla vääräkin, mutta koska antaa jotain kipinää vain isommalla konkalla, niin voisi ajatella, että siinä on jonkinlainen "jäännöskipinä", kun varsinainen nalli katoaa jonnekin mustaan aukkoon. Pienemmällä 0.22uF konkalla ei jää sitäkään vähää jäljelle. Voisi siis luulla, että puola vuotaisi jotenkin maihin. Mutta tosiaan, tilanne ei parantunut vanhalla käärylepuolallakaan, niin epäilen että vika ei kuitenkaan ole puolassa.

Olikos nyt niin, että katkojan kärkiä ei kannata hiomapaperilla hangata? Olen tähän asti käyttänyt pahviläpyskää.

Re: Kärkisytkän mysteerivika

Lähetetty: 12.06.2022 15:15
Kirjoittaja MATTI
Justeeri kirjoitti: 12.06.2022 10:25 Kiitokset kommenteista. Pakko se vaan on käydä kaikki läpi uudestaan ja uudestaan... onhan tämä nyt mahdottoman omituista.

Sellainen teoria tässä nyt on.. voi olla vääräkin, mutta koska antaa jotain kipinää vain isommalla konkalla, niin voisi ajatella, että siinä on jonkinlainen "jäännöskipinä", kun varsinainen nalli katoaa jonnekin mustaan aukkoon. Pienemmällä 0.22uF konkalla ei jää sitäkään vähää jäljelle. Voisi siis luulla, että puola vuotaisi jotenkin maihin. Mutta tosiaan, tilanne ei parantunut vanhalla käärylepuolallakaan, niin epäilen että vika ei kuitenkaan ole puolassa.

Olikos nyt niin, että katkojan kärkiä ei kannata hiomapaperilla hangata? Olen tähän asti käyttänyt pahviläpyskää.
Kärjet pitäis viilata teräs kärkiviilalla ei hiomapaperilla. Viilalla ja pölyt pois. Kärkiä jotka "vuotaa" virrat runkoon on kyllä harmillisen paljon, ja usein juuri jousen kautta, joko akseliin tai jousesta suoraan runko-osiin. Oliko sillä alkuperäisellä 6V kääryle puolalla mitään merkitystä kipinän väriin /paksuuteen? Oliko se alkuperäinen ehjä? Jos tulpanjohdot vuoroin maadottaa koneeseen niin sen alkuperäisen puolan oikosulkukielekkeissä pitäisi lyödä se n. 9 mm kipinä jos puola /sytkälaitteet on ehjät ja virtaa riittävästi.

Re: Kärkisytkän mysteerivika

Lähetetty: 12.06.2022 17:03
Kirjoittaja Justeeri
Ok, kärkiviiloja ei ihan motonetistä taida löytyä tähän hätään. Tutkin sytkää ja kärkiasetelmaa sähkövuotojen varalta. Ei löytynyt mitään ongelmaa. Kärjet eivät vuoda maihin.

Nyt vaan tämä meni niin kummalliseksi, että uudella 0.22uF konkallakin rupesi mopo käynnistymään.. En tehnyt mitään. Minulla ei oikein ole muuta johtolankaa mielessä, kuin että kokeilla toisella akulla. Nykyisellä akulla jännite tipahtaa 5 voltin tuntumaan lähes heti kun virrat kytkee. En tiedä pitäisikö ihan näin nopeann tipahtaa...? Tuo akkulaturi vielä on sen verran lusu, että se ei jaksa pitää jännitettä koholla, kun virrat on päällä. Katsoin myös mopon virrankulutuksen, ei löytynyt ongelmaa, joten akku ainakin saattaa olla sökö.

Eilen kun kokeilin käärylepuolaa, niin ei tullut minkäänlaista kipinää, niin sen testailu jäi siihen. Vaihdoin uusiopuolan takaisin. Pitää palata puola asiaan sen jälkeen jos akun vaihto ei auta mihinkään. Mahdollisesti vaihtaa koko sytkäasetelma, kun ei muutakaan osaa.
Perästä kuuluu.

Re: Kärkisytkän mysteerivika

Lähetetty: 12.06.2022 17:32
Kirjoittaja MATTI
Niin oliko se "teho puola" jopa alle ohmin puola..eli pahimmillaan naukkaa käymättömässä koneessa virrat päällä jo rapiat 6 A virran puolalle.

Re: Kärkisytkän mysteerivika

Lähetetty: 12.06.2022 17:45
Kirjoittaja Justeeri
MATTI kirjoitti: 12.06.2022 17:32 Niin oliko se "teho puola" jopa alle ohmin puola..eli pahimmillaan naukkaa käymättömässä koneessa virrat päällä jo rapiat 6 A virran puolalle.
Normi teho, 4A. Käärylepuolassa myös 1.5 ohmin ensiö, joten saman verran sekin kuluttaisi.

Re: Kärkisytkän mysteerivika

Lähetetty: 12.06.2022 18:46
Kirjoittaja MATTI
Justeeri kirjoitti: 12.06.2022 17:45
MATTI kirjoitti: 12.06.2022 17:32 Niin oliko se "teho puola" jopa alle ohmin puola..eli pahimmillaan naukkaa käymättömässä koneessa virrat päällä jo rapiat 6 A virran puolalle.
Normi teho, 4A. Käärylepuolassa myös 1.5 ohmin ensiö, joten saman verran sekin kuluttaisi.
Ai tuo ei ole se "tehopuola" siinä muistaakseni oli hieman alle 1 ohmi ensiö.

Re: Kärkisytkän mysteerivika

Lähetetty: 12.06.2022 21:41
Kirjoittaja hyvonenh
Laturin ei kannata olla kytkettynä akkuun sillon kun testailee sytytyksiä ja yrittää käynnistellä konetta , saattaa tehdä jänniä vaihteluja kipinöintiin.
Akun kunto on ratkaisevassa osassa kuusvolttisen systeemin kanssa.
T.hh

Re: Kärkisytkän mysteerivika

Lähetetty: 13.06.2022 07:13
Kirjoittaja Uskila
:mrgreen: Terve

Töötti vuotaa maihin...

Kuva

:think:

Re: Kärkisytkän mysteerivika

Lähetetty: 13.06.2022 08:40
Kirjoittaja kalkkuna
Ukrainan EVO puolaa on kolmea lajia. Valmistajan mukaan nämä on...

204.3705M - 6V, 4A ja 3.0 - 3.6 Ohm
204.3705M - 12V, 4A ja 3.0 - 3.6 Ohm
135.3705M - 12V, 4A ja 0,80±0,05 Ohm

Tehopuola toimii periaatteessa 6V pyörässäkin (5V alaraja) mutta kärjetön ohjausyksikkö menee tajuttomaksi kun puola hörnii siltä virrat. Saadaan se 1 kipinä mutta ei kahta. Uudella 6V akulla pelaa, vanhalla ei. 6V kärjettömään kannattaa laitaa normi 6V puola. Puola ei tiedä kuka maata irrottelee.

Kärkien kanssa tehopuola pilaa konkan ja sitte kärjet oli kyseessä 6V tai 12V pyörä.

Re: Kärkisytkän mysteerivika

Lähetetty: 13.06.2022 09:54
Kirjoittaja Justeeri
Ainakaan 6V 204.3705M kohdalla tehtaan speksit ei pidä paikkaansa, kun näyttää olevan 1.5 ohm ensiö.
Töötin ei pitäisi vuotaa, mutta helppo vielä sekin testata.
Akkukauppaan mars... jos tässä nyt kerkeää ajelemaankaan, kun on taas tulossa 10-15 asteen kelit. On tämä suomen kesä yksi surullinen vitsi.

Re: Kärkisytkän mysteerivika

Lähetetty: 13.06.2022 15:04
Kirjoittaja Justeeri
Akku vaihdettu. Täydellä akulla ulkovalaistuksessa kipinä edelleen pieni ja sävyltään enemmän violetin sininen, kuin perus sininen.
Voipi olla sattumaa, mutta kahdesti kokeilin käynnistää kylmänä ja lähti ekalla käyntiin.
Taidan siirtyä tässä vaiheessa tarkkailulinjalle.

Entäpä jos tuolla uusiopuolalla ei se kipinä tämän ihmeellisemmäksi tule, vaikka mitä tekisi? Pääasia, että vaikuttaa nyt toimivan uudella oikean kokoisella konkallakin.. pidetään peukkuja.

Re: Kärkisytkän mysteerivika

Lähetetty: 13.06.2022 15:25
Kirjoittaja Wecu
En tunne urren sytkään mutta mulla K pyörän sytkän pohjalevyssä olevat virtaliuskojen niitattut läpviennit pätkivät. Ohmipuntarilla mitattuna ok mutta pätki isommalla virralla. Aiheutti samanlaista epämääräistä poksahtelua käynnistys yrityksissä. Niittasin ne tiukempaan juotin vielä tinalla.

Re: Kärkisytkän mysteerivika

Lähetetty: 13.06.2022 15:39
Kirjoittaja MATTI
Justeeri kirjoitti: 13.06.2022 15:04 Akku vaihdettu. Täydellä akulla ulkovalaistuksessa kipinä edelleen pieni ja sävyltään enemmän violetin sininen, kuin perus sininen.
Voipi olla sattumaa, mutta kahdesti kokeilin käynnistää kylmänä ja lähti ekalla käyntiin.
Taidan siirtyä tässä vaiheessa tarkkailulinjalle.

Entäpä jos tuolla uusiopuolalla ei se kipinä tämän ihmeellisemmäksi tule, vaikka mitä tekisi? Pääasia, että vaikuttaa nyt toimivan uudella oikean kokoisella konkallakin.. pidetään peukkuja.
Terve
Sehän voi olla että tuo uusiopuola purkautuu kärjettömän tyyppisesti neulamaisella kipinällä .Kärjellisen normipuola oikealla konkalla pitäisi antaa paksu sininen "tolppa kipinä". Mutta jos se käynnistyy hyvin ja poksumatta kulkee, niin ei muuta kun hanaa vaan.

Re: Kärkisytkän mysteerivika

Lähetetty: 13.06.2022 22:05
Kirjoittaja ottomatti
Jos mysteerivika vielä vaivaa, yhtenä kokkeilukohteena vois olla virtalukon ohitus tai vaihto.
Taannoin kipinä katosi sillontällön ja lukemattomia kertoja luulin löytäneeni vikakohteen, kun kävin eri kohteita läpi ja kipinä löytyi, mutta sitten taas katosi pitkänki ajan päästä.
Loppuviimen selvis, että vika oli virtalukossa, korjaantu puhistuksella ja voitelulla.

Re: Kärkisytkän mysteerivika

Lähetetty: 14.06.2022 19:50
Kirjoittaja Justeeri
Nyt on kyllä edelleen lähtenyt tosi hyvin käyntiin, kun akun vaihdoin.
Jos ongelmat palaa, niin laitetaan virtalukon ohitus/puhdistus keinovalikoimaan. Kaikista paras olisi varmaan jollain relesysteemillä suoraan akulta.