Kaasuttimien tyhjäkäynnin säätö pakokaasuanalysaattorin kanssa

Kaikki moottoriin ja moottorinapulaitteisiin liittyvä keskustelu.
Avatar
Kaljee
100
100
Viestit: 140
Liittynyt: 04.08.2022 18:23
Paikkakunta: Pirkanmaa

Kaasuttimien tyhjäkäynnin säätö pakokaasuanalysaattorin kanssa

Viesti Kirjoittaja Kaljee »

Otsikon mukaisesti, kokeilin tälläistäkin hulluutta nepparin kanssa. Töissä on laite kyseiseen touhuun, en käynyt katsastusmiestä kiusaamassa konttorilla :lol: Lomalla kun on olevinaan aikaa ja asia on myöskin teoreettisesti kiintoisa. Kuvat olisivat tästäkin aiheesta tehneet paremman, mutta jäivät nyt tällä erää ottamatta. Yritetään selvitä pelkän tekstin voimalla.

Luonnollisesti moottorin muiden säätöjen, sytkän sekä venttiilinvälykset tulee olla tarkastettuja ennen kaasuttimien säätöä. Ei imuilmavuotoja tai kaasuttimen tulvimistakaan, jos mahdollista...

Kiintoisia arvojahan pakokaasussa ovat CO eli tuttavallisemmin häkä, HC eli palamattomat hiilivedyt sekä O2 eli hengitysilmamme happi. Wikipediasta lainattu taulukko kertoo sallitut määrät katsastuksella:
Päästötaulukko.png
Päästötaulukko.png (34.4 KiB) Katsottu 562 kertaa

Onneksemme emme ole pyöriemme kanssa mitenkään sidottuja tälläisiin mittauksiin kerran vuodessa. Saattaisi tehdä tiukkaa :mrgreen:

Wanhojen autojen kanssa yleensä tehdas on ilmottanut jonkun ylärajan, yleensä CO luokkaa 3-4. HC taasen jotain 500ppm, plusmiinus satasen tai pari.

1980-luvulla arvot ovat hieman pienentyneet tehdaidenkin ilmoittamana, vaihteluväli yleensä luokkaa CO 1-2 ja HC noin 300ppm.
Poikkeuksia on toki sinne ja tänne, mutta nämä nyt yleisesti ottaen mitä on tullut vastaan.

Seosruuvillahan säädämme polttoaine-ilmaseosta tyhjäkäynnillä ja sen tuntumassa. Eli arvoa CO. Kaikki muut (tai ainakin jokin) arvot muuttuvat tämän seurauksena aina suuntaan taikka toiseen, kyseessä on kemiallinen ilmiö mitä en osaa selittää yksinkertaisesti. Eli siis en tiedä :) Yleensä ainakin happipitoisuus sekä hiilidioksidipitoisuus, mihin emme keskity tällä erää.

Nykypäivän ruisku säätää CO arvon suurinpiirtein arvoon 0,5. HC arvo 100-200 välillä. Tämän tuloksen alittaaksemme tarvitaan katalysaattori. Tai vaarallisen laiha seos. Emme siis edes yritä saada seoksia mahdollisimman pieneksi, vaan sopiviksi. Näiden kuuluukin päästää putkesta myrkkyjä taivaalle toimiakseen ;-)
Jännänä havaintona, yksi sylinteri per pakoputki-laitteissa happipitoisuus on yleensä aika suuri.Suurusluokkaa 5-10. Jos mönkijää tai muuta yrittää päästöitä saada läpi, tämä tekee yleensä tiukkaa. Katsastuksella raja-arvo on 5, mikä ei käy taulukosta ilmi. Suoraan ulkoilmasta, jossa happipitoisuus näin meidän korkeusasteilla on luokkaa 20, ei siis auta päästöjä mitata. Vaikka muuten olisi arvot sallituissa rajoissa.

Koska en arvatenkaan löytänyt nepparista neuvostoliiton aikaista tarraa tai kylttiä mistä olisin sopivia arvoja saanut selville, tähdätään persnetolla CO arvoon 3-5.

Aloitetaan tarkastamalla korvakuulolta tehdyt säädöt. Arvot heittelet koko ajan jonkin verran, ja joka säädön jälkeen täytyy pitää hetken enemmän kierroksia ja antaa sen jälkeen tilanteen tasaantua.

Koodi: Valitse kaikki

VASEN SYLINTERI                  OIKEA SYLINTERI

CO 7                                    CO 4,5

HC 2200                               HC  900

O 6                                      O 12
Oho... Vasen käy selvästi liian rikkaalla ja huonosti, bensiiniä tulee putkesta pihalle palamatta sylinterissä sitä ennen. Haiseekin pahalle :lol: Oikealla taasen vuotava pakoputken tiiviste tekee happipitoisuuden kovin korkeaksi. Muuten vaikuttaa ihan hyvältä. Runsas happipitoisuus yleensä tosin vääristä muitakin arvoja, mutta näillä mennään tällä erää. Ei välitetä tuosta hapesta tästä eteenpäin, kuin keuhkoissa.

Paras käynti korvakuulolta seosruuvista, seosarvo arvauksen rajoissa noin 4 pintaan. HC tällöin noin 400-500. Hyvä! Suuremmilla arvoilla noin 6 ylöspäin moottori kyllä kävi aivan nätisti, mutta palamaton bensiini HC alkoi taasen nousemaan. Ja hajua tulee putkesta. Alempana kuin 2, käynti alkaa taas huononemaan ja HC nousee jälleen. Itäpyörä tarvitsee sitä bensiiniä toimiakseen ;-)

Tähdätään vaikka CO 3,5 molemmat puolet jos mahdollista.

Jännä havainto, K-63 tyhjäkäyntiänopeutta pienentäessä seos rikastui joka kerta. Eli hyvällä seoksella kierrosnopeus kasvoi, pienensin tyhjäkäyntiä. Jolloin seos rikastui, noin 0,5-1 verran. Laihennetaan --> käy paremmin. --> Kierrosluku nousee. --> Pienennetään tyhjäkäyntiä. --> Seos rikastuu :lol:

Jos tyhjäkäyntiä pienentää liikaa, niin että sylinteri ei jaksa käydä yksinään, molemmat arvot CO ja HC lähtevät hallitsemattomasti heittelehtimään ja yleensä suurenemaan. Molemmat sylinterit jos säätää aivan tuohon rajalle eli kaksistaan käyvät kyllä mutta yksistään eivät, arvot kyllä olivat aivan ok mutta moottorin käynti oli jotenkin puutunutta. Ja pienikin säätö huonompaan suuntaan nosti esimerkiksi HC arvot 1500-2000 suuruisiksi.

Eli seos kyllä palaa osittain, moottori käy ja kaikki vaikuttaa toimivalta. Mutta kun ei. Tuosta jos painoi kaasua nopeasti lisää puoliväliin kaasukapulaa, tai yritti lähteä liikkeelle, neppari sammui tai ainakin oltiin hyvin lähellä sammumista. Risteyksiin sammuminen ajon aikana hyvinkin mahdollista tuossa tilanteessa. Eli aina tarkistus että toimii myös yhdellä sylinterillä! ( Ja molemmin puolin ;-) )

Lopuksi jätin arvot tälläisiksi:

Koodi: Valitse kaikki

VASEN SYLINTERI                  OIKEA SYLINTERI

CO 3                                    CO 3,6

HC 600                               HC  400

Moottorin käynti hyvää, ovat tarpeeksi tasan, käyvät yksistään melko samaa nopeutta ja tyhjäkäynti kokonaisuudessaan " ei liian korkea ". Peruutusvaihteen saa päälle, normaalilla rusautuksella :mrgreen:

Infrapunalämpömittarilla tarkastaen sylinterikansien lämpötilat sytytystulpan juuressa hieman vajaa 170 astetta. Hups. Annetaan hieman jäähtyä ennen ajoon lähtöä. Kas, ajossa toimii vallan hyvin! Ei pahaa sanottavaa kotimatkalla. Toimii lämpöisenä kuin neuvostoliittolainen junan vessa :lol:

Suurin kysymys lieneekin, miten aamulla tapahtuu moottorin käynnistyminen ja toimiiko säädöt kylmänä? Lämpiävätkö samaa tahtia?
Vastaus on kyllä! Kaksi polkaisua ilman sytytysvirtaa, ilman ryyppyä tai tulvitusta. Kolmas polkaisu, käynnistyy. Ja käy ilman kaasun antamista!

Tilkka vettä sylinterikansien ripojen välissä, alkoivat kiehumaan 10 sekunnin erolla toisiinsa. Kerrankin. On tuota joskus seurattu toista minuuttia, eikä ala kiehuminen kuin testaajan korvien välissä :lol:

Tälläistä tällä kertaa. Onko kukaan muu koskaan käyttänyt pärräänsä mittarien päässä?

Tästä minun testailustani ei sitten kannata otta mitään ehdotonta totuutta ja raamatullista painoarvoa omien laitteiden käyntiin liittyen. Muuttujia on niin monia. Ja katsotaan kauanko nuokaan säädöt pysyvät. Lienee tarvetta muuttaa jotain korvakuulolta jo ennen puiden lehtien kellastumista ;-)
Viimeksi muokannut Kaljee, 15.08.2023 16:23. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
K-750 kulkee, MT10-36 kolisee...
Avatar
Kaljee
100
100
Viestit: 140
Liittynyt: 04.08.2022 18:23
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Kaasuttimien säätö pakokaasuanalysaattorin kanssa

Viesti Kirjoittaja Kaljee »

Testattu tänään aamupäivällä ovatko säädöt pysyneet siellä päinkään. Ajettu siis noin 50km säätämisen jälkeen, sille välille on mahtunut draamaa sytytyspuolan kanssa mutta siitä olikin juttua muualla. Käynnistys tapahtunut ilman ryyppyä tai tulvitusta. Ajettu viimeksi eilen illalla.

Sytytystulppien väri tyhjäkäynnillä käymisen jälkeen. Moottori käytetty niin lämpimäksi että vesitilkat sylinterikansien ripojen välissä alkavat kiehua.
Vasen sylinteri vasen tulppa ja oikea sylinteri oikea tulppa.
Tulppien värit.png
Tulppien värit.png (352.65 KiB) Katsottu 513 kertaa
K-750 kulkee, MT10-36 kolisee...
Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 7072
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: Kaasuttimien säätö pakokaasuanalysaattorin kanssa

Viesti Kirjoittaja MATTI »

n.30km normiajoo kesäkelillä (lämpimällä) ja ilman tyhjäkäyntiä pihaan rullattuna kertoo tulpista jotain ajoseoksista.
Avatar
Kaljee
100
100
Viestit: 140
Liittynyt: 04.08.2022 18:23
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Kaasuttimien säätö pakokaasuanalysaattorin kanssa

Viesti Kirjoittaja Kaljee »

Ajoseoksista selville pääsemiseksi vaatii tosiaan reippaasti ajoa eikä sovi puksutella tyhjäkäyntiä ennen sammuttamista. Sen testasin jo aikaisemmin kesällä neulojen korkeutta säätäessäni. Tällä kertaa mieleenkiinto kohdistui pelkästään tyhjäkäyntiin. Eihän sillä tyhjäkäynnillä toki ajella, mutta mukavahan se olisi jo seokset tällöinkin olisivat kohdallaan. Ja mieluusti vielä keskenään samanlaiset :-P
Minulla kun on ollut tulpat kaiken värisiä, yleensä keskenään eri paria, vaaleista aivan pikimustiin. Siltikin että tyhjäkäynti on ollut "ihan ookoo". Ajon jälkeen ovat yleensä tasaantuneet saman rusehtavan värisiksi.

Se seosruuvi on yllättävän herkkä, kun ollaan suurinpiirtein oikealla alueella :think: Puoli kierrosta on mittarien mukaan jo todella paljon. Itse pyörittelin ruuvia sopivaa häkäarvoa hakiessa noin 3/4 kierroksen rajoissa, jolloin arvo heitteli 1,5-4 välillä. Eli yli puolet rikkaampi seos alle kierroksen kääntämisellä. En tiedä kuuluisiko asian olla noin? Jos ollaan lähtökohtaisesti aivan metsässä, ruuvin vaikutus ei tuntunut niin tarkalta. Mutta tuo viimeinen hienosäätö tuntui.
K-750 kulkee, MT10-36 kolisee...
Avatar
kalkkuna
3000
3000
Viestit: 3670
Liittynyt: 09.03.2009 22:07
Paikkakunta: Noiruttu pohojammaa
Viesti:

Re: Kaasuttimien säätö pakokaasuanalysaattorin kanssa

Viesti Kirjoittaja kalkkuna »

1/4 tyhjäkäyntitilassa Ilmaruuvi/seosruuvi on keskeinen peluri
2/4 tilassa neula tekee tyhjäkäyntipään kanssa töitä
3/4 tilassa pääsuutin tekee töitä neulan kanssa
4/4 kaasutilassa pääsuuttimen koko

Eikä tää nyt ihan näin mene. Tila ei ole sama mitattava matka kaasukahvan liikkeessä, vaan kaasarin tapa toimia. Ite ajattelen asiaa tällai kun yritän / säätelen.

Tyhjäkäynti vaanii mukana jonkin aikaa kun lähdetään liikkeelle, eli tärkee alakierrosajon kannalta. Ajoseosta haetaan tuolla 3/4 tilassa eli edetään ihan kunnon nopeudella ja sitte fyrräten pysäkille.
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Avatar
Kaljee
100
100
Viestit: 140
Liittynyt: 04.08.2022 18:23
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Kaasuttimien tyhjäkäynnin säätö pakokaasuanalysaattorin kanssa

Viesti Kirjoittaja Kaljee »

kalkkuna kirjoitti: 15.08.2023 15:54 Tyhjäkäynti vaanii mukana jonkin aikaa kun lähdetään liikkeelle, eli tärkee alakierrosajon kannalta. Ajoseosta haetaan tuolla 3/4 tilassa eli edetään ihan kunnon nopeudella ja sitte fyrräten pysäkille.
Noin olen minäkin asian ymmärtänyt.Yleensä olen ajanut tasakaasulla kuudenkympin nopeutta pienemmällä tiellä, sammuttanut lennosta ja tutkinut tien laidassa miltä tulpat näyttävät. Kahdeksankympin nopeutta sitten valtatiellä, ja samat tutkimukset.

Nepparilla liikkellelähtö helpottui sekä risteyksiin sammuminen ajon aikana jäivät kokonaan tuon säätöurakkani jälkeen. Aikaisemmin piti ajoittain varmistella pienellä kaasutuksella, ettei vahingossa tipu kierroksen liian pieniksi. Saahan sitä toimintaa paremmaksi ihan korvakuuloltakin, mutta lasketaan tämä nyt sellaiseksi harrastamiseksi :lol:

Muutin otsikkoa, se olikin tarkemmin lukien hieman harhaanjohtava. Tähdentäen vielä, vellomiseni keskittyivät pelkästään paikallaan puksuttelevan pyörän tyhjäkäynnin säätöön. Oletuksena on että kaasuttimen muu toiminta olisi jo kohdallaan :mrgreen:

Colortune-testitulppahan olisi tämänkin tutkimuksen selvittänyt, ehkä jopa vähemmällä vaivalla. Mutta sellaista en ole (vielä) hankkinut.
K-750 kulkee, MT10-36 kolisee...
Vastaa Viestiin