olis suunnitteilla laittaa pitempi etuhaarukka m 67 urreen mitkä keulat passaa isompia muutoksia vaatimatta? tarkotus jättää 19 tuuman urren oma eturatas paikolleen ja mielellään kuvia miten sovitettu.
juha5@dnainternet.net
pitkä keula
Kyllä sä joudut muutoksia tekeen jokatapauksessa, jos aiot kovinkin pitkän keulan laittaa ja meinaat että ohjausgeometria ei mee vituiks, tai siis etujättö pysyy sopivana. Joutunet muuttamaan ohjauslaakeriputken kulmaa loivemmaksi, taikka sitten "stretsaamaan" runkoa kehtoputkista ja tankin alta. Kovin pitkän keulan kanssa on pakko stretsata, jos meinaa pysyä lain säätämässä kahden metrin maksimiakselivälissä.
Mutta muuten alkuperästen T-kappaleiden kanssa käy esim. mitkä tahansa 35 mm:set krossin teleskoopit. Ainakin dneprin, urresta en oo varma, orkkisyläputket on 36 mm, mutta kun pyöräyttää 0,5 mm pellistä sellaset rinkulat sinne väliin, saa alemman T-kappaleen kiristettyä. Myös teleskoopin yläpäätä voi joutua muokkaamaan, kun kartiokkuus voi olla erilainen.
Näin kävi ainakin mulla, kun sovittelin H-D:n putkia pyörääni. Harrikan T-kappaleita en tahtonut käyttää, vaikka olisivat olleet hienommat ja paremmatkin ehkä, kun ne ovat 0 asteiset ja K-pyörän vastaavissa on muutama aste reikkiä. Pysyy se jättö kohallaan.
Itse en siis laittanut kuin muutaman sentin pidemmän keulan, kun sattui tollanen olemaan, mutta olen muuttanut aika rajusti keulan kulmaa madaltaessani kulkinetta ja tämän yhteydessä piti vähän tutkia noita geometria-asioita.
Apparaatista taitaa olla joku kuvakin tuolla rakennetuissa, paksuilla valkosivuisilla fillareilla. Kuvassa tosin vielä orkkisteleskoopeilla, mutta muuten runko muokattuna nykykuosiin.
:smt041 Runkogeometriasta ja paljon muustakin löytyy vinkkejä ja linkkejä MMAF:n sivuilta. Suosittelen! :smt041
Mutta muuten alkuperästen T-kappaleiden kanssa käy esim. mitkä tahansa 35 mm:set krossin teleskoopit. Ainakin dneprin, urresta en oo varma, orkkisyläputket on 36 mm, mutta kun pyöräyttää 0,5 mm pellistä sellaset rinkulat sinne väliin, saa alemman T-kappaleen kiristettyä. Myös teleskoopin yläpäätä voi joutua muokkaamaan, kun kartiokkuus voi olla erilainen.
Näin kävi ainakin mulla, kun sovittelin H-D:n putkia pyörääni. Harrikan T-kappaleita en tahtonut käyttää, vaikka olisivat olleet hienommat ja paremmatkin ehkä, kun ne ovat 0 asteiset ja K-pyörän vastaavissa on muutama aste reikkiä. Pysyy se jättö kohallaan.
Itse en siis laittanut kuin muutaman sentin pidemmän keulan, kun sattui tollanen olemaan, mutta olen muuttanut aika rajusti keulan kulmaa madaltaessani kulkinetta ja tämän yhteydessä piti vähän tutkia noita geometria-asioita.
Apparaatista taitaa olla joku kuvakin tuolla rakennetuissa, paksuilla valkosivuisilla fillareilla. Kuvassa tosin vielä orkkisteleskoopeilla, mutta muuten runko muokattuna nykykuosiin.
:smt041 Runkogeometriasta ja paljon muustakin löytyy vinkkejä ja linkkejä MMAF:n sivuilta. Suosittelen! :smt041
ETEENPÄIN ELÄVÄN MIELI
-Korvikkeita avuksi, niin kyllä tästä selvitään.
-Korvikkeita avuksi, niin kyllä tästä selvitään.
Minä olen tämän nyt muutamia kertoja linkittänyt aiemminkin.. Pienimmän riesan tie on laskea ja mitata. Sitä ne kysyvät kuitenkin katsastuksessakin jos eivät intoudu mittailemaan. Ai niin.. tuo laskuri käyttää sitten tuumamitoitusta. :?
http://www.rbracing-rsr.com/rakeandtrail.html
http://www.rbracing-rsr.com/rakeandtrail.html
FL -53
ex. IC -56, ex. 8.103-10
ex. IC -56, ex. 8.103-10