jakopään ratas

Kaikki moottoriin ja moottorinapulaitteisiin liittyvä keskustelu.
marko
50
50

jakopään ratas

Viesti Kirjoittaja marko »

Termos

Tietääkö kukaan miten saa irti nokka-akselista sen jakopään ison rattaan ? Siinä on kai kiila mutta miten sen saa irti ... olen yrittänyt kuumentaa ratasta ja kylmentää nokka-akselia ... huonoin tuloksin ... kestääkö ratas miten kovaa paukutusta tai vetoa ennenkuin halkeaa ? Tarkoitus olis vaihtaa nokka-akselin laakerit ...
kmz.k750
1000
1000

Re: jakopään ratas

Viesti Kirjoittaja kmz.k750 »

marko kirjoitti:Termos

Tietääkö kukaan miten saa irti nokka-akselista sen jakopään ison rattaan ? Siinä on kai kiila mutta miten sen saa irti ... olen yrittänyt kuumentaa ratasta ja kylmentää nokka-akselia ... huonoin tuloksin ... kestääkö ratas miten kovaa paukutusta tai vetoa ennenkuin halkeaa ? Tarkoitus olis vaihtaa nokka-akselin laakerit ...
Prässissä otetaan hammasratas ja laakeri pois.(ei lyömällä).
Kiila vain ohjaa oikeaan kohtaan hammasrattaan nokka-akseliin nähden( puristus sovituksella kiinni).

Kylmiltään painetaan pois nokka-akselista hammasratas, ei lämmitystä sallita( sovitus ja karkaisu).
Sopiva putken pätkä nokka-akselin päälle... ettei nokka-akselin pää vaurioidu kun tunkkaa akselin päästä.
Sopivalla putken pätkällä sitten laakeri paikoillen sekä hammasratas paikoilleen.

Tänään irroitan omasta pyörän moottorista nokka-akselista laakerin, kuvaan toimenpiteen työkaluineen ja laitan kuvat nettiin...eilen aloitin illalla moottoriremontin.

https://picasaweb.google.com/1008655460 ... montti2012#
kmz.k750
1000
1000

Viesti Kirjoittaja kmz.k750 »

marko kirjoitti:Termos

Täältä löytyy kuvat ja putket työkaluina; https://picasaweb.google.com/1008655460 ... montti2012#
kalkkuna
4000
4000
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kalkkuna »

Olipas opettavaisia kuvia. Ikuna en olis keksiny ominpäin suhmuroitaessa miten tuo tehdään.
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
marko
50
50

Viesti Kirjoittaja marko »

kiitos näyttää yksinkertaiselta ... mulla on vaan erona että nokan kummassakin päässä on laakeri kun on 650 neprin kansiventtiilikone .... no ehkä pärjään...
Vastaa Viestiin