Sekalaista ongelmaa...

Kaikki moottoriin ja moottorinapulaitteisiin liittyvä keskustelu.
robin
1000
1000

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja robin »

MATTI kirjoitti: 07.11.2020 15:50 lainaan tätä vitjaa kun se sopii niin mun tämän hetkisiin omiin mopo huoliin...
Olen tässä jonkun aikaa ihmetellyt että miten tuo vauhti noilla kurvikkailla kantateillä tuntuu entiseen nähden niin kovalta...Lammin tiekin jonka varmaan melkein silmät kii ajaisin..niin se 80..90 km/h perusnopeuden pito tuntuu jotenkin kovalta nopeudelta...eilen kun Pentin kanssa oltiin ajelemassa niin ajelin autojen perässä jotain 70..80 km/h nopeutta 130 tiellä ja tuntu että mitens täällä nyt niin madellaan. Pentti sitten kerto että mentiin ihan tavan vauhtia, ja silloin selvisi että mulla on nyt mun takuuvarmassa mittarissa jotain vikaa....no eihän se ollutkaan mittarissa vaan mä olin vaihtanut jossain syksyn huoltohommissa paikalle tiuhan perän mittarinpyöritin välityksen! vaikka en mä sellaisia käytäkkään, niin jostain se vaan oli sinne vahingossa mennyt. Eli se Lammintien 80..90 km/h olikin 95...107 km/h todellista nopeutta...ihmekkös se tuntu vähän raikkaalta se meno :lol:
Sama temppu kävi mulla aikoinaan kun Dneprillä lähdin ekalle pidemmälle reissulle. Orivedelle ajellessa ihmettelin kun kaikki autot tulee perä edellä vastaan, niin 80 kuin 100:senkin rajoituksilla. Sittenmmin selvisi että kun ajoin mittarin mukaan satasta, niin todellinen nopeus olikin jotain 110-115km/h :lol:
Justeeri
1000
1000

Viesti Kirjoittaja Justeeri »

Sieltäpä linkolevyistä sai kaivella raikkaan näköistä tavaraa. Ei sitä olisi uskonut, että alumiini jakopää voi aiheuttaa näin paljon harmia. Välttäkää kuin ruttoa.
Muhju.jpg
Muhju.jpg (522.78 KiB) Katsottu 4145 kertaa
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu

Viesti Kirjoittaja MATTI »

komiaa on tahna...on siinä kyllä vahva alumiinin sävy...harmittavaa tuollainen.
Justeeri
1000
1000

Tämä on jälleen kerran näitä sarjassa outoja juttuja, mitä ei ymmärrä...

Jostain kumman syystä minulla ei satu sytkän päässä oleva pyörijä samalle tasolle sytkän kanssa. Pyörijä jää noin 6mm ylemmäksi. Pyörijän alareuna yltää noin puoleen väliin anturia, eli on ihan selvästi liian korkealla.

Aiemmin ajattelin, että se varmaan johtuu nokka akselista, kun sen kärkeä oli modifioitu. Nyt sama juttu kuitenkin toistuu uudellakin nokalla. Nokka on asennettu ihan pohjaan asti, niin ei se oikein siitäkään voi johtua.

Herääkö kellään ajatuksia, että mistä ihmeestä tämä oikein voi johtua. Ei kai tuo lohko ole voinut pesussakaan kutistua? Jotenkin käy hermoille tällaiset jutut.

sytka.jpg
sytka.jpg (284.64 KiB) Katsottu 4030 kertaa
jopesa
2000
2000
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jopesa »

Tee kuuden millin alusta tolle sytkälle :mrgreen:
Uskila
4000
4000
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Uskila »

:mrgreen: Terve

Näin se menee täällä...

Kuva
IMZ M-72 -42 & IMZ M-72 -54 & URAL - IMZ.8.1037 Sportsman 2WD -06

Youtube >>>>> Video
Uskila
4000
4000
Viesti:

Kuva

Youtube >>>>> Video
Justeeri
1000
1000

Uskilalle kiitokset kuvasta!

Minulla näyttäisi nokan kärki yltävä kutakuinkin samaan kohtaan. Mutta adapterin ja pyörijän kanssa nousee ylemmäksi kuin sinulla. Täytynee tutkia meneekö adapteri pohjaan asti. Jotenkin näyttää, että tuo nokan epäkesko alue alkaa minulla ylempää?

sytka2.jpg
sytka2.jpg (166.06 KiB) Katsottu 3980 kertaa
Uskila
4000
4000
Viesti:

Kuva

Youtube >>>>> Video
Justeeri
1000
1000

Vauhtipyörän tasapainotuksesta vielä..

Koneistamolla voisivat tehdä dynaamisen tasapainotuksen. Mietin vain, että liittyykö yhden osan tasapainotukseen sellaista riskiä, että mennään huonompaan suuntaan? Jos vaikka olisi sellainen epätodennäköinen tilanne, että kampiakselin epätasapaino kompensoi vauhtipyörän epätasapainoa. Onko tällaista tilannetta sattunut kenellekään, vai pitäisikö tässä vaan spekuloida vähemmän?
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu

No..tälläistä 2 sylinterisen kampiakselia ei saa tasapainoon, se on selvä, vauhtipyörän saa. Kampiakselin "tasapainotukseen" en sijoittaisi yhtään euroa, mutta vauhtipyörän painotukseen voisi jonkun kympin sijoittaa ,jos en sitä itse tekisi. Eli minun mielestä painota /painotuta se raskaampi isokehäinen massa ,eli vauhtis ,ja älä sitä kampiakselia tarjoa ns. painotukseen ollenkaan. Siis minun oma mielipide vaan...
Justeeri
1000
1000

Joo, kampuraa en aio tasapainotella. Se vauhtipyörän tasapainotus tulisi kyllä maksamaan enemmän kuin muutaman kympin, kun joutuvat myös sorvaamaan kartiotapin millä sen saa laitteeseen kiinni. Mutta toisaalta, ajomukavuus painaa vaakaupissa aika paljon. Harmi kun ei itsellä ole paukkuja tämän homman tekemiseen.
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu

Justeeri kirjoitti: 23.11.2020 20:54 Joo, kampuraa en aio tasapainotella. Se vauhtipyörän tasapainotus tulisi kyllä maksamaan enemmän kuin muutaman kympin, kun joutuvat myös sorvaamaan kartiotapin millä sen saa laitteeseen kiinni. Mutta toisaalta, ajomukavuus painaa vaakaupissa aika paljon. Harmi kun ei itsellä ole paukkuja tämän homman tekemiseen.
Kyllä siitä kannattaa hieman maksaa että tulee painotettua. Se muutos on yleensä selkeä mukavampaan suuntaan kun tuollainen (5..6kg) massa pyörii (max. n.5000 r) kohtuu tasapainoisesti.
Justeeri
1000
1000

Sain koneistamolta pytyt takaisin uusilla venttiileillä. Mutta... asiat ei vieläkään suju. Nimittäin, kun suihkuttelin venttiilien päälle brakleenia, niin sieltä se valui sylinterin kanaviin. Pitää ihan varmistaa, että eikös tämä tarkoita sitä, että no good. Venttiilit fuskaa..? Kun niiden piti olla tahnan kanssa hiottu paikoilleen. Mietin, että onko tässä nyt tehtävä reklamaatio, vai mitä.
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu

Justeeri kirjoitti: 25.11.2020 16:49 Sain koneistamolta pytyt takaisin uusilla venttiileillä. Mutta... asiat ei vieläkään suju. Nimittäin, kun suihkuttelin venttiilien päälle brakleenia, niin sieltä se valui sylinterin kanaviin. Pitää ihan varmistaa, että eikös tämä tarkoita sitä, että no good. Venttiilit fuskaa..? Kun niiden piti olla tahnan kanssa hiottu paikoilleen. Mietin, että onko tässä nyt tehtävä reklamaatio, vai mitä.
Onko venttiileissä jo jouset kiinni vai pelkät vapaat venttiilit pesissään? Jos on jo jouset kiinni niin ei kuulosta kovin hyvältä ellei sinne väliin ole jotain ihan selkeää epäpuhtautta jäänyt. Jos on irtoventtiilit ilman jousia niin laita kirkasvalo (taskulamppu tms.) poisto /imukanavaan ja pyörittele venttiiliä ja katso vilkkuuko valoa vai palaako jostain reunasta kokoajan...joskus voi ohjain hieman tarjota venttiiliä toiseen laitaan ja silloin valo saattaa vilkkaa ilman jousia , mutta jos vetää hiemankin venttiiliä kiinnipäin (vaikka sormin)niin se tiivistyy täysin. Jos ohjain on hieman tiukalla toleranssilla saattaa tuollaista huonoa keskittymistä huomata , mutta yleensä vain ennen kun ohjain kalvetaan normivälykselle tai autetaan hieman kevyesti venttiiliä kiinni .Tämä siis ilman jousipainetta, mutta jos jousipaineella vuotaa..niin hieman askarruttaa kyllä miksi...
Justeeri
1000
1000

Joo, jousipaineilla se vuotaa.
Laitoin kyllä itse jouset paikoilleen, mutta venat on samassa järjästyksessä, kuin missä ne oli koneistamolta tullessaan.
Venttiileissä näkyy tahnaukseen viittaavat jäljet, joten tuskin se on unohtunut. Istukoissa näkyy kolmella eri kulmalla olevat viistepinnat, kuten ilmeisesti pitääkin. Ohjaimet ei tunnu liian tiukoilta.
Justeeri
1000
1000

Kyllä tämä nyt menee ihan mahdottomaksi. Pytyt on olleet jo toistamiseen koneistamolla venttiilien vuodon takia. Sanovat, että kaikki on kunnossa, eikä vuoda.

Mutta kun nuo venttiilit vaan näyttävät vuotavan edelleen.
vuoto.jpg
vuoto.jpg (363.27 KiB) Katsottu 3713 kertaa
Tässä vaiheessa on selvää, että näitä on enää turha sinne viedä kolmatta kertaa. Homma ei muutu miksikään.

Teenkö minä tässä nyt jotain väärin? Jouset on paikoillaan, koneistamolla laittoivat.
Suihkutan bilteman tehopesuainetta kanavaan ja hetken päästä sitä alkaa tihkua venttiilin ja seetin välistä ulos.
Onko siis niin, että MITÄÄN ei saa tulla ulos?
Uskila
4000
4000
Viesti:

Noissa kansivena kansissa olen vuototestin tehnyt normi bensalla...

Kuva

Ps silloin kuin ei tuu mitään läpi oon pitänyt että kaikki on OK

:think:

Youtube >>>>> Video
kmz.k750
1000
1000

Viesti Kirjoittaja kmz.k750 »

Olen norm. bensalla testannut, kannen puolelle bensat ja pako-ja imuaukkoon katsonut muutamia sekuntteja.
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu

Joskus nuo suoraan valuun koneistetut seetit on halki...mulla oli sellaiset uudet sylinterit jotka tuli kovaan hintaan ulkomailta ja toisessa seetikoneistuspinnassa oli pieni halkeama....mutta tuollainen railo olisi huomattu kyllä koneistamossa. Nyt jos tuntuu ettei enää saa "ammattiapua" ongelmaan ,niin kokeile itse lääpästä hienolla tahnalla hieman vuotavia venttiileitä, ja tutki valolla kuormittamatonta venttiiliä pyörittäen ettei valo vilkahtele välistä. Voit myös puhtaasee seetiin laittaa hieman vaikka tussia ja pyöritä venttiiliä kevyesti seetissä ja tarkastele onko seetin tiivistys pinnassa aaltomaista kiilottumaa...nyt varmaan joudut jatkamaan itse tämän rastin loppuun ...
hyvonenh
1250
1250

Viesti Kirjoittaja hyvonenh »

Aikoinaan amattikolussa piirreltiin venttiilin koneistettuun pintaan lyijykynällä viivoja ja sitten seetissä pikkasen pyöräyttämallä sektoreittain tutkittiin olikos viivat katkenneet eli kosketus metallipintain välillä toteutunut. Konstihan sekin oli , nykyiset moottorinkoneistajat taitaa imaista alipaineet kanavaan työpöydän pumpulla ja tuijottaa meneekö mittari vihreelle. Itte omassa tallissa oon yleensä testaillu bräkleenillä , suhua kanavaan , synkkää tuijotusta kantta käsissä pidellen n.ehkäpä 15 sekuntia , jos kastuu palotilasta niin pikkasen läppäystä...
Mites jos palotilan puolelle laittaa ohutta öljyä , crc tai vataavaa ja puhaltaa paineilmaa kanavaan ?? Näkyis varmaan kohta mistä vuotaa ja sitä kohtaa tutkia onko halki tai muuta dramaattista.

Ihmettelee,hh.
Justeeri
1000
1000

Silmämääräisesti tutkittuna ei ollut ainakaan yhdessä seetissä halkeamaa, kun otin jousen irti. Myöskään valoa ei näkynyt.
Kumminkin taitaa tuossa nuo kaikki venttiilit vuotaa ihan samalla tavalla. Edelliset venttiilit oli pitävät.

Kestää jonkin 10-15 sekuntia ennen kuin vuoto alkaa näkyä jousien kanssa.

Kyllähän minä voisin kokeilla tahnaamista itsekin. Nämä vaan on ymmärtääkseni jo tahnattu kahdesti koneistamon toimesta, joten olisi aika jännää jos meikäläisen käsittely olisi jotenkin parempi.

Kuten hh arveli, niin alipaineella nämä on testattu ja kuulemma vihreää on näyttänyt kummallakin kerralla.
Joku tässä hommassa vaan ei täsmää.
kmz.k750
1000
1000

Ei muuta ku sylinterit kiimni ja ajoa, olihan turhat röysteet työstetty imu -ja pakoaukoista pois sekä ohjarit muotoiltu kanavissa että virtaukset pelittää. :clap:
Justeeri
1000
1000

kmz.k750 kirjoitti: 01.12.2020 22:13 Ei muuta ku sylinterit kiimni ja ajoa, olihan turhat röysteet työstetty imu -ja pakoaukoista pois sekä ohjarit muotoiltu kanavissa että virtaukset pelittää. :clap:
Meinaatko, että pikku vuoto ei haittaa?
Kyllä minä enimpiä rokamia ja ruosteita tain poistettua kanavista, en tosin ihan kaikkea. Mutta ohjureihin en uskaltanut koskea. Millä tavalla niitä on tapana käsitellä?
kmz.k750
1000
1000

Kirjoitit 10-15 sek pitää bensan vai kokeilitko bensalla eli bensalla millä ajelet.
Hyvin on onnistunut koneistus jos pitää 10- 15sek.

Hyvä on tiiveys ja ajo/ käyttö hoitaa loput eli tiivistää kosketuspinnat.

Tässä ketjussa on tullut hyviä ohjeita, en ole hyvin kokenut venäläis pyörä harrastaja mutta K-pyörällä olen ajellut vuodesta 2003 ja n. 80000km samalla pyörällä.
Monenlaista remonttia tehnyt, kokeillut,testannut, epäonnistunut mutta pääsääntöisesti onnistunut.

Imuventtiiliksi laitettu traktorin venttiilistä, lautas koko 43,7mm ja venttiilin varsi oli 9,5mm, sorvissa kevennin venttiilin norm.venttiilin painoon(102g) ja varsi 9mm paksuuteen, orginelli venttiilin pituus taisi olla 137mm.

Venttilithän saa tehty ohjurin mukaan, sylinterissä valettu ohjuri ja ohjuriin työstää paksummalla varrella venttiilin, IKH,sta saa ostaa venttiilejä, maksaa kahta puolen 10 euroa.

Yhdessä moottorissa on vieläkin nämä ed.mainitut isot imuventtiilit, moottorilla/ pyörällä käyty Itävallassa Ural Europe tapahtumassa vuonna 2018 syksyllä, itse olin myös tällä reissulla n. 6000km / 19 vrk.

Näitä maamoottori koneita oon rapannut itsekseen, miralla jyrsitty sylintereihin paikkaa uusille seetirenkaille ja venttiilejä hiottu, ei kun ajoon kilometrejä alle.

En tässä kehu itseäni vaan kerron että jonkinlainen kokemus on näistä maamoottoreista ja romppaamisesta, mihin kannattaa satsata ja mikä on olennaista jos pyörällä meinaa ajaa enempikin.

Nämä maamoottorit kun kerran laittaa kuntoon ja ajaa n. 80km/h, vähempi lätisee taukopaikoilla ja muistaa ajaa niin matka taittuu maamoottorillakin, mutta jos olet tauolla kauan ja ajat aikaa kiinni sekä lähdet seiskapätkien vauhtiin mukaan niin vesisade pelastaa sekä miliisiperä.

Etsin tänään valokuvan tai kuvat miten kanavat ja ohjarin päät on muotoiltu, voi löytyä kuvia täältä foorumiltakin, olen työntänyt kuvia aktiivisesti joinakin vuosina tänne, kuvat ovat hauskoja ja laittakaa kuvia vaan.

ps.Takuu kampiakseleita löytyy hyllystä tarvittaessa, männäntapin mukaan ylähela sovitetaan.
Uskila
4000
4000
Viesti:

kmz.k750 kirjoitti: 02.12.2020 12:58
ps.Takuu kampiakseleita löytyy hyllystä tarvittaessa, männäntapin mukaan ylähela sovitetaan.

Niin ja kampiakseli oli antaa toverille myös tienpäällä, kun tarve iskee matkalla...

Kuva

Ps kampuran vaihto tienvarsiremontissa

;-)

Youtube >>>>> Video
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu

On se niin herkistävä kuva! ai että! Itsellä on vaan yksi koneen purku (kampiakselin laakerit rikki) ns. tien päällä. Urali hinattiin lähimmälle leirintäalueelle (Vaala) jossa kone korjattiin ja perhe sai lisäpäivän vietää rannalla kun poikien kanssa Uralin kone korjattiin...siitä sitten jatkettiin pohjoiseen kun kone taas sykki...vaikka siitä on jo aikaa melkein 20 vuotta muistaa lapset sen hauskana reissuna vieläkin.
kalkkuna
4000
4000
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kalkkuna »

Jostaki syystä reissut joissa vaan tankataan mopoa eivät jää mieleen. Lopulta sitä päivää ei ole ollutkaan. Ajan olemus on tämmöne.
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu

Oliskohan ne nää kuvat Anssin viilan jäljiltä?
k kanavat1.jpg
k kanavat1.jpg (171.79 KiB) Katsottu 3530 kertaa
K kanavat 2.jpg
K kanavat 2.jpg (73.64 KiB) Katsottu 3530 kertaa
Justeeri
1000
1000

No onpas siinä kuvassa siistit kanavat. Ei minulla ole lähimainkaan. Pelkäsin että käsi lipsuu ja särkyy seetit, niin en uskaltanut joka paikasta ottaa.

Minä nyt kumminkin tein läppäyksen joka venttiilille. Kolme venttiiliä oli helpot, niihin riitti 1-2 tahnausta. Pysyi ainakin minuutin nesteet sisällä. Pitempään en odotellut.

Mutta sitten tuli ongelma viimeisen pakoventtiilin kanssa. Siinä kun valo pilkottaa läpi. Jotenkin omituinen juttu, kun pyyhin vaseliinit venttiilin varresta pois, niin sitten ei enää valoa näkynyt. Mutta vaseliinin kanssa rupesi taas näkymään. Olisikohan venttiilin ohjaimessa ongelma, kuten Matti aiemmin mainitsi?

En tiedä menikö tuossa sitten tahnaus jo överiksi asti... mutta tuntien uurastuksen jälkeen sain sen edes jollakin tavalla pitämään. En muutakaan ratkaisua keksinyt. Niin, tämä venttiili ei siis pitänyt jousien kanssa ollenkaan ennen tuota läppäämistä.
Vastaa Viestiin