K-750 öljyn kierto
K-750 öljyn kierto
Kuinka voimakas öljynpaine K.ssa on?. Vasemman pytyn juuressa olevasta ruuvin reiästä pitäisi ymmärtääkseni tulla öljyä koneen käydessä.Ei kumminkaan tullut tyhjäkäynnillä eli piti antaa kaasua jolloin alkoi virtaamaan.Voiko olla kyseessä että kylmä öljy ei herkästi valu ?.
Re: K-750 öljyn kierto
Lättäpäässä öljypumppu on siirtopumppu ja ei nosta painetta, eli öljy virtaa sinne minne se helpoimmin pääsee...
Hyvin riittää oma öljypumppukin, jos haluaa vähän tehostaa pumpun tehoa niin asentaa uralin pumpun.
Pumppujen hammasrattaiden halkaisijat ovat samat, raattaat 2mm korkeammat.
Omassa pumpussa rattaiden korkeus 6mm ja uralin 8mm.
Pumppujen hammasrattaiden halkaisijat ovat samat, raattaat 2mm korkeammat.
Omassa pumpussa rattaiden korkeus 6mm ja uralin 8mm.
Minne toi öljypumppu kierrättää öljyä onko sellaisia kanavia jotka voivat mennä tukkoon ahtauden vuoksi?.
Öljy etupäässä menee taka- ja etupään runkolaakereille ja siitä valuu linkolevylle...
Lisäksi jakopään rattaalle ja vasemalle pytylle...
Kertooko vasemman sylinterin juuressa oleva reikä (kierre tulppa) että öljy on mennyt järjestelmän läpi?.
Se on oikeastaan ainoa paikka mistä sen öljyn kierron voi tarkistaa....valitettavsti joissain tarvikepytyissä ei tuota tarkistuskanavaa ole porattu auki lainkaa. Se onko öljy menny kaikkialle ,juuri sinne mihin pitäisi, ei tuokaan tarkistusreikä kerro.elsoder kirjoitti: 03.01.2021 14:09 Kertooko vasemman sylinterin juuressa oleva reikä (kierre tulppa) että öljy on mennyt järjestelmän läpi?.
Ei se maslo niin kovin liukkaasti kulje...
Ps tossa videolla iigoripekka testaa öljypumppua, katso 16:00 minuutin jälkeen
Kauhiat paineet...Uskila kirjoitti: 03.01.2021 17:54Terve
Ei se maslo niin kovin liukkaasti kulje...
Ps tossa videolla iigoripekka testaa öljypumppua, katso 16:00 minuutin jälkeen
![]()
Timo Pitkänen
Hyvinkää
Uralismia vuodesta 1983...
Hyvinkää
Uralismia vuodesta 1983...
Heh. No onneksi sentään pumppas. Tämmösiä ne on. Mutta onko ihmisillä haluja ostaa suurteho pumppu SV koneseen?
Tulee 16mm hampaat. Rakenne neulalaakeroitu pitkän iän saavuttamiseksi. Kuva protomallista. Eka erä valmistuu tän kuun lopussa jolloin ollaan viisaampia. Ostan yhden itelle ja samaan kyytiin saan tilattua muillekin halukkaille. Ja ei. En tiedä mitä maksaa, vielä. Paljon kuitenki koska kyseessä EU valmiste eikä Kitai.
Käy tää kai Uraliinkin. Uralin 8mm hampaan sijaan tulee 16mm, eli tuplat. SV koneessa ero vielä isompi.
Tulee 16mm hampaat. Rakenne neulalaakeroitu pitkän iän saavuttamiseksi. Kuva protomallista. Eka erä valmistuu tän kuun lopussa jolloin ollaan viisaampia. Ostan yhden itelle ja samaan kyytiin saan tilattua muillekin halukkaille. Ja ei. En tiedä mitä maksaa, vielä. Paljon kuitenki koska kyseessä EU valmiste eikä Kitai.
Käy tää kai Uraliinkin. Uralin 8mm hampaan sijaan tulee 16mm, eli tuplat. SV koneessa ero vielä isompi.
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Mulla oli uralissa tuollainen isompi (16mm) rastaspumppu, niitä oli kai joskus ihan tarvikkeena myytävänäkin (ei vain kiinalaisia) siitä oli hieman Uralissa (650) etua kun mulla oli siinä Öljynjäähdytin..sai siihen paremmin kiertoa kaupunkiajossa.
-
Ventovuori
Kattelin igorin testivideon ja itselle se kertoo ehkä eniten että ei ikinä sais käyttää paksua mineraaliöljyä.
Viskositetti lukemahan kertoo ainoastaan öljyn taipumuksen vastustaa virtausta, eli mitä paksumpaa öljyä -> sitä vähemmän sitä moottorissa liikkuu.
Mä olen porannut sivarin nostajalaaksoon isot reijät kampikammioon ja laittanut alumiini levyn tilalle pleksilevyn vain todetakseni että öljyä siellä melttoo niin perkeleesti.
Seuraavaksi taidan laittaa moottoriin 0w20 öljyt
Viskositetti lukemahan kertoo ainoastaan öljyn taipumuksen vastustaa virtausta, eli mitä paksumpaa öljyä -> sitä vähemmän sitä moottorissa liikkuu.
Mä olen porannut sivarin nostajalaaksoon isot reijät kampikammioon ja laittanut alumiini levyn tilalle pleksilevyn vain todetakseni että öljyä siellä melttoo niin perkeleesti.
Seuraavaksi taidan laittaa moottoriin 0w20 öljyt
Öljy sinkoutuu ja sumuaa kun kone on käyntilämpöinen varsin komeasti . Hyvänä öljynä on tietysti moottorinvalmistajan suositus lähtökohtaisesti (15 /40 , 15/50) mutta kokemuksesta kotimaan kesäkelillä on sinkkiseosteinen 20/50 öljy erittäin hyvä . Oma suositukseni on Teboilin classik 20/50. Kaikkea voi tietysti kokeilla,mutta tässä asiassa suosittelen peesaa... 
Tosin notkeilla öljyillä pumpun tuotto piennee...
Ps mun ääni menee tuolle Teboil Silver Classic GT-S 20W-50
Ja sitten kupletin juoni, noilla lohkon ja laippojen porausten koolla määrätään öljyn virtaama haluttuun kohtaan...
Ps jos menee paljon muuttamaan öljyn viskositeettiä, niin voi olla ettei öljy kulje halutulla tavalla
-
Ventovuori
Ei vittu jätkät
Eihän silloin maailman alussa ollut muutakuin sitä mineraali puuroa, ja sitä fysiikan lakia teidän on aika vaikea muuttaa, ohuempaa öljyä heikko pumppu pumppaa enemmän
Ja jos sitä öljyä saadaan kiertoon enemmän niin miten se heikentää sitä öljyn kiertoa
Eihän silloin maailman alussa ollut muutakuin sitä mineraali puuroa, ja sitä fysiikan lakia teidän on aika vaikea muuttaa, ohuempaa öljyä heikko pumppu pumppaa enemmän
Ja jos sitä öljyä saadaan kiertoon enemmän niin miten se heikentää sitä öljyn kiertoa
-
Ventovuori
Eiköhän fysiikan laki sano että notkeaa tavaraa on helpompi pumpata kuin jäykkää ja nimenomaan jäykällä öljyllä pumpun tuotto pieneneeUskila kirjoitti: 27.01.2021 21:25Terve
Tosin notkeilla öljyillä pumpun tuotto piennee...
Ps mun ääni menee tuolle Teboil Silver Classic GT-S 20W-50
![]()
-
Ventovuori
Sitä ZZP sinkki lisäainetta on ihan kaikissa moottoriöljyissä ja mineraaliöljyt turhaan ratsastavat sen maineellaMATTI kirjoitti: 27.01.2021 21:18 Öljy sinkoutuu ja sumuaa kun kone on käyntilämpöinen varsin komeasti . Hyvänä öljynä on tietysti moottorinvalmistajan suositus lähtökohtaisesti (15 /40 , 15/50) mutta kokemuksesta kotimaan kesäkelillä on sinkkiseosteinen 20/50 öljy erittäin hyvä . Oma suositukseni on Teboilin classik 20/50. Kaikkea voi tietysti kokeilla,mutta tässä asiassa suosittelen peesaa...![]()
Eihän tässä tarvi fysiikan lakeja muuttaa. Öljyä siellä kiertää /sumuaa ja linkoutuu ihan riittävästi, kuten aikanaan on suunniteltu.Ihan kun tuolla jo aiemmin kirjoteltiin. Eli ongelmaa ei ole ollut sitten -40 luvun kun tämä kehiteltiin. Jos nyt jotain haluaa muuttaa tai tehdä toisin, niin ei nyt ihan heti tule mieleen vaihtaa noin kuumaan kiukaaseen jonka käynti ja laakerivälykset on muutenkin aika ronskit ja lämmetessään vielä ronskimmat ....ohuemmat öljyt? Öljyn kalvon toivoisi kestävän jotenkin tuolla kiukaassa ja jos ohuempi öljy tekee paremman (vahvemman) öljykalvon kun laatuisa paksumpi samassa kuumuudessa... niin kai se on "fysiikan lakeja " sitten muutettava. Ehkä tässä nyt vaan yritetään provosoida wanhoja miehiä... 
-
Ventovuori
Hyvä hyvä, nyt ruvetaan olemaan asian ytimessä.
Nimenomaan synteettisessä öljyssä voitelukalvo nimenomaan on paksumpi kuin vastaavassa mineraaliöljyssä (siksi kaikissa kilpamoottoreissakin käytetään syntisiä) eikä se synteettinen kuumana välttämättä sen ohiempaa edes ole, esim 20w50 vs 5w40 synteettinen on kuumana vain marginaalisesti ohuempaa
Koon moottorissa ei itseasissa välykset ole yhtään sen kummallisempia kuin uusissakaan moottoreissa, männän käyntivälys 0,07mm (ihan perus)
Koo ei ainakaan ihan hirveesti lämmitä öljyä, olen saanut mitattua kuumana kesäpäivänä maksimissa 75 asteen öljynlämpötiloja ja se on vielä lämpötilana sellainen jossa 20w50 muistuttaa lähinnä tervaa.
Ja kerrottakoon vielä että mä en yritä ketään käännyttää uskontoon eikä mulla ole väliä mitä te muut käytätte koneessa mutta keskustelussa arvostan faktoissa pysymistä eikä mutu tuntumaa.
Nimenomaan synteettisessä öljyssä voitelukalvo nimenomaan on paksumpi kuin vastaavassa mineraaliöljyssä (siksi kaikissa kilpamoottoreissakin käytetään syntisiä) eikä se synteettinen kuumana välttämättä sen ohiempaa edes ole, esim 20w50 vs 5w40 synteettinen on kuumana vain marginaalisesti ohuempaa
Koon moottorissa ei itseasissa välykset ole yhtään sen kummallisempia kuin uusissakaan moottoreissa, männän käyntivälys 0,07mm (ihan perus)
Koo ei ainakaan ihan hirveesti lämmitä öljyä, olen saanut mitattua kuumana kesäpäivänä maksimissa 75 asteen öljynlämpötiloja ja se on vielä lämpötilana sellainen jossa 20w50 muistuttaa lähinnä tervaa.
Ja kerrottakoon vielä että mä en yritä ketään käännyttää uskontoon eikä mulla ole väliä mitä te muut käytätte koneessa mutta keskustelussa arvostan faktoissa pysymistä eikä mutu tuntumaa.
Liru öljyllä pumpun ohivuoto lisääntyy merkittävästi...Ventovuori kirjoitti: 28.01.2021 19:37 Eiköhän fysiikan laki sano että notkeaa tavaraa on helpompi pumpata kuin jäykkää ja nimenomaan jäykällä öljyllä pumpun tuotto pienenee![]()
Ps K-750 öljypumpun teoreettinen tuotto on moottorin 4000 1/min. noin 0,75 litraa / min. = kahva pohjassa tunnin ajossa 45 litraa
Dneprin moottorissa on paineöljyvoitelu.
Uralissa ja Koossa ölppä enemmän roiskuu sinne tänne ja siirtopumppu auttaa minne ei roisku. 30-luvulla ei ollu kummosia voitelutuotteita kun nämä tehtiin. Kaikki käy paitti 10 kolmekymppi sekomineraali.
Olen ajanu talvella notkealla Delvacilla. Kesälle oma valinta 20w50 TB classic.
Uralissa ja Koossa ölppä enemmän roiskuu sinne tänne ja siirtopumppu auttaa minne ei roisku. 30-luvulla ei ollu kummosia voitelutuotteita kun nämä tehtiin. Kaikki käy paitti 10 kolmekymppi sekomineraali.
Olen ajanu talvella notkealla Delvacilla. Kesälle oma valinta 20w50 TB classic.
Pumpun tärkein tehtävä on siirtää öljyä kampiakselin linkolevyille josta öljy menee kiertokangen laakereille...
Ps perus Uralin pumppu tuottaa 1 litraa / min.
Sama pumppu on seiskapätkässä ja sillä on pärjätty...
Ventovuori kirjoitti: 28.01.2021 20:51 Hyvä hyvä, nyt ruvetaan olemaan asian ytimessä.
Ja sitku kun öljynkierto katkee linkolevyissä, niin katkee myös matka...
Motor oli is motor oil, just keep the engine clean, ja pari muutaki elämänohjetta?
Voisiko joku selventää, että mitä reittiä öljy päätyy nokka-akselin taka liukulaakeriin?
Noissa Uskilan kuvissa jotain on, mutta en saa selvää. Pitäisi tietää mistä se öljykanava saa alkunsa ja voiko sitä jollakin rautalangalla nuohota.
Noissa Uskilan kuvissa jotain on, mutta en saa selvää. Pitäisi tietää mistä se öljykanava saa alkunsa ja voiko sitä jollakin rautalangalla nuohota.
Sinne liukulaakeriin on kaksi pääreittiä, en muista missä mallissa oli mikin. Kampikammiossa on potero nokan päätylaakerin yläpuolella josta sinne roiskeena varastoitunut öljy valuu kanavaa myöten nokan päätyhelalle. Tässäkin on hyvä kanavan olla auki. Toinen reitti on nokan öljypumpun rattaan ja roiskeiden sinkoama öljy valuu öljypumpun käyttörattaan (siinä koneen lohkon päällä olevan korkin alla) alla olevaa kanavaa pitkin päätyhelaan..ja taas olisi hyvä jos kanava olisi läpi auki.
Viimeksi muokannut MATTI, 10.02.2021 20:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kiitokset tästä!