Sekalaista ongelmaa...

Kaikki moottoriin ja moottorinapulaitteisiin liittyvä keskustelu.
Avatar
kalkkuna
4000
4000
Viestit: 4316
Liittynyt: 09.03.2009 22:07
Paikkakunta: Noiruttu pohojammaa
Viesti:

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja kalkkuna »

Männät kannattaa antaa aina koneistamoon mukaan jotta ne saa tehtyä oikean välyksen.

Jos pieni alue niin männästä hionta. Jos iso alue niin sylinterin hooni. Kunhan kuuma mäntä liikkuu nätisti kylmässä sylinterissä. Mäntä pitää kiinni renkaista ja ne renkaat tekee puristuksen, ei se mäntä.

Ja ne RUS männät oli aina _samoilla kokoleimauksilla_ vaikka koneistus heitteli ihan vilisti. Elikkä R1 on 78.13 numerolla vaikka mäntä olis minkä kokonen. Numerolla näki hehtaarin että osas valkata renkaat.
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Avatar
Justeeri
1000
1000
Viestit: 1068
Liittynyt: 10.08.2018 17:27
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja Justeeri »

Kiitos kommenteista. Niin arvelinkin jotta riskibisnestä tämä nyt on. Männät oli tietty mukana koneistamolla.

Minun laskujen mukaan jos vaikka pari satkua joutuu hoonaamaan niin katkosvälit menee jo yli 0.4mm. Eihän se tietysti katastrofaalista ole, mutta voisi ne ajamattomassa sylinterissa pienemmätkin olla..
Avatar
Justeeri
1000
1000
Viestit: 1068
Liittynyt: 10.08.2018 17:27
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja Justeeri »

Tässä kartoitan eri vaihtoehtoja, olisiko sinulla Sasu lättäpään mäntiä, jotka olisi hitusen pienempiä kuin 78.69?
Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 8277
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja MATTI »

Joo..näissä kiukaissa on omat haasteet verraten viileempiin koneisiin. hyvät koottavat öljyrenkaat (ainakin ylemmässä jos kahta käyttää)olis kivat..ei katkosväli paina oilia ylös..kuumassa päässä renkaat on myös tavallista kuumemmat ja siis myös pidemmät että se hieman tasaa asiaa...mutta kyllä näissä sivuventtiili kiukaissa on tarkalle asentajalle paljon enempi pähkäiltävää kun tavan koneissa. Myös monet osat on Nasaretin varvastossu pajassa ajanlaskun alussa tehtyjä..että sekin lisää materiaali- ja valmistus toleransseja kivasti.
Avatar
Justeeri
1000
1000
Viestit: 1068
Liittynyt: 10.08.2018 17:27
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja Justeeri »

Tuossapa tuo kohta juuri ja juuri näkyy mistä kohti alkaa kanittamaan.

turvoksissa.jpg
turvoksissa.jpg (111.56 KiB) Katsottu 3513 kertaa
Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 8277
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja MATTI »

Mittaa kuinka soikio tuo mäntä on tuolta helma alueelta.. helpommin lähtee männästä muutama satku pois kun alkaa hoonaa pyttyä. Joskus on tuollaiseen tiukaan kuumaan paikkaa porattu muutama pieni 1.5..2 mm reikäjono (varsinkin isojen 500cc 2-tahti kisakoneet) jolloin kampikammion öljyhuurut vielä auttaa kuuman paikan voitelussa.
Avatar
kalkkuna
4000
4000
Viestit: 4316
Liittynyt: 09.03.2009 22:07
Paikkakunta: Noiruttu pohojammaa
Viesti:

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja kalkkuna »

Justeeri kirjoitti: 14.11.2024 10:04 Tässä kartoitan eri vaihtoehtoja, olisiko sinulla Sasu lättäpään mäntiä, jotka olisi hitusen pienempiä kuin 78.69?
SV sarjoja R3 kokoisina on 2kpl hyllyssä, tarkistan mitata tänään varastolla.
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Avatar
Justeeri
1000
1000
Viestit: 1068
Liittynyt: 10.08.2018 17:27
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja Justeeri »

Tein tässä tällaisia testejä vielä... ja minusta tämä ei kyllä näytä oikein hyvältä.

Ei ole mikrometriä nyt käsillä, mutta työntömitalla katsoin männän halkaisijan. Se näytti 78.69, eli siis juuri tuo mikä on leimattu männän lakeen. Sitten kun lämmitin männän niin se näyttikin 78.80. Eli tämähän turpoaa kuin taikina. Tällä laskukaavalla jos mietitään paljonko pitäisi ottaa sylinteristä pois niin vähintään 4-5 sadasosaa, jolloin mäntä/sylinteri välykseksi tulisi vähintään 0.11 - 0.12. Männänrenkaiden katkosvälit jossain puolen millin ja millin välisellä alueella. Eihän tästä tainnut kalua saada.
Avatar
Justeeri
1000
1000
Viestit: 1068
Liittynyt: 10.08.2018 17:27
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja Justeeri »

MATTI kirjoitti: 14.11.2024 12:22 Mittaa kuinka soikio tuo mäntä on tuolta helma alueelta.. helpommin lähtee männästä muutama satku pois kun alkaa hoonaa pyttyä. Joskus on tuollaiseen tiukaan kuumaan paikkaa porattu muutama pieni 1.5..2 mm reikäjono (varsinkin isojen 500cc 2-tahti kisakoneet) jolloin kampikammion öljyhuurut vielä auttaa kuuman paikan voitelussa.
Soikeutta on jotain 0.3-0.4mm luokkaa. Minustakin olisi järkevämpää laittaa pienempi mäntä kuin hoonata sylinteriä. On vaan aika hurjaa tuo lämpölaajeneminen näissä männissä.
Avatar
kalkkuna
4000
4000
Viestit: 4316
Liittynyt: 09.03.2009 22:07
Paikkakunta: Noiruttu pohojammaa
Viesti:

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja kalkkuna »

78.69 mitalla oleva R3 mäntäpari löytyy hyllystä.
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Avatar
Justeeri
1000
1000
Viestit: 1068
Liittynyt: 10.08.2018 17:27
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja Justeeri »

kalkkuna kirjoitti: 14.11.2024 14:48 78.69 mitalla oleva R3 mäntäpari löytyy hyllystä.
Ok, tästä ei ollut ratkaisuksi. Kiitos kun tarkistit!
Avatar
kalkkuna
4000
4000
Viestit: 4316
Liittynyt: 09.03.2009 22:07
Paikkakunta: Noiruttu pohojammaa
Viesti:

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja kalkkuna »

Sulla on kaikki iha normisti, eli sillai niinku nää rempat yleensä tehdään. Teet vaan näemmä vimpan päälle niin kaikki tuntuu tökkivän vastaan...

Kaikki männät lämpee ja kasvaa. Kymppi on iha jees tossa testauksessa. Samalla kertaa se sylinteri kasvaa myös. Ei se kuuma mäntä siellä kylmässä sylinterissä sahaa. Idea on hakee starttiin kiva välys jotta homma toimii - osat muuttaa kimpassa kokoaan turvallisesti.

Yleensä se mäntä vaan pökätään koneeseen ja se kuluu paikoilleen (ilmiön nimi on sisäänajo), mutta sitä säätöä voi tehdä hiomallakin siitä keitetystä männästä. Anna vaan sille nauhakonetta (Ite oon käsitelly normi viilalla kiinni leiponeita mäntiä takaisin ajoon).

Männänrenkaissa se päittäysvälys oli Ryssä osissa tärkee kun ne oli muutenki avuttomat renkaat. Ei pystyny hukata yhtään. Mutta nää Almotin renkaat toimii jees. Jos haluaa viimesen päälle hifistää niin ottaa R4 renkaat ja viilaa nollille lähtövälyksen. Sitte pyörittää pataa kylmänä ulkoisella sähkömoottorillla päivän pari sisäänajoa jotta kaikki on täydellistä. Juutubessa näkyy kun Puolan jampat hioo koneita tällätavoin.
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Avatar
Justeeri
1000
1000
Viestit: 1068
Liittynyt: 10.08.2018 17:27
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja Justeeri »

Juu, näin se menee näissä hommissa. Kun yrittää tehdä viimeisen päälle niin kaikki tökkii vastaan ja silti tulee paska.

Onhan se totta, että sylinterin reikä kasvaa lämmetessään. Mutta siitä ei taida olemassa tietoa, että paljonko voi maksimissaan olla sylinterin ja männän lämpötilaero? Jos vaikka ajatellaan, että kylmänä päivänä tekee räväkän lähdön, niin ottaako mäntä lämpöä itseensä enemmän ennen kuin sylinteri ehtii lämmetä? Nämä on näitä juttuja, että kun ei vaan tiedä... niin ei tiedä ennen kuin se leipoo kiinni. Sitten ihmetellään menikö kiertokanget vaiko kampiakseli kieroon. Sitä niin taihtoisi välttää nämä tilanteet.
Avatar
kmz.k750
1250
1250
Viestit: 1251
Liittynyt: 06.07.2009 14:11
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja kmz.k750 »

Justeeri kirjoitti: 14.11.2024 12:51 Tein tässä tällaisia testejä vielä... ja minusta tämä ei kyllä näytä oikein hyvältä.

Ei ole mikrometriä nyt käsillä, mutta työntömitalla katsoin männän halkaisijan. Se näytti 78.69, eli siis juuri tuo mikä on leimattu männän lakeen. Sitten kun lämmitin männän niin se näyttikin 78.80. Eli tämähän turpoaa kuin taikina. Tällä laskukaavalla jos mietitään paljonko pitäisi ottaa sylinteristä pois niin vähintään 4-5 sadasosaa, jolloin mäntä/sylinteri välykseksi tulisi vähintään 0.11 - 0.12. Männänrenkaiden katkosvälit jossain puolen millin ja millin välisellä alueella. Eihän tästä tainnut kalua saada.
Joo ei oo tietoo paljonko ovat asentaneet 0,07mm välyksillä Almontin mäntiä? sekä ajanneet moottorit kuumiksi ja sinkit tiukalla tankillisen, toisen ja kolmannen tankin päivässä.

Meillä päin on tehty 0,08mm välyksellä niin sain levotettua männän kiinni, vaikka sisään ajoi rauhallisesti n.1000km.
0,10- 0,12mm välyksellä nyt asennettu Almontia mäntiä sylintereihin, 79,45mm ja männänrenkaat mukana tulleet niin päittäisvälykset 0,7 - 0,8mm, hyvin kulkee, toki on asennettu Sasulta ostettuja isompia männänrenkaita ja kaikki päittäisvälykset viilattu 0,20mm ja heti sinkit tiukilla ajettu, ala mäessä väkisellä saanut löysiä motti, nämä testit ajettu Itävallan reissulla n.5000- 6000km, kahdella koolla ja kolmannessa koossa mazdan männät
Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 8277
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja MATTI »

Justeeri kirjoitti: 14.11.2024 18:52 Juu, näin se menee näissä hommissa. Kun yrittää tehdä viimeisen päälle niin kaikki tökkii vastaan ja silti tulee paska.

Onhan se totta, että sylinterin reikä kasvaa lämmetessään. Mutta siitä ei taida olemassa tietoa, että paljonko voi maksimissaan olla sylinterin ja männän lämpötilaero? Jos vaikka ajatellaan, että kylmänä päivänä tekee räväkän lähdön, niin ottaako mäntä lämpöä itseensä enemmän ennen kuin sylinteri ehtii lämmetä? Nämä on näitä juttuja, että kun ei vaan tiedä... niin ei tiedä ennen kuin se leipoo kiinni. Sitten ihmetellään menikö kiertokanget vaiko kampiakseli kieroon. Sitä niin taihtoisi välttää nämä tilanteet.
Näitä on saatu pelaamaan huonoillakin männillä kun se mäntä hiottiin turvonneilta kohdilta niin ettei kuumana hirtä kylmään sylinteriin. Edellytyksenä on ollut se ettei mäntä tee kannausjälkeä kuin siihen tapinvastaiseen helma kylkeen. JOS kahnausta on tapin reuna-alueilla tai lähempänä tapin yläosiota tai päätyä..ei kannata jatkaa...Se hionta ja sovittelu ei syö miestä kun tietää että se kumminkin onnistuu hyvillä männillä..jos joku hioo mäntää sähkömoottorilla konetta pyörittäen ,,ja sinä leppoisasti nojatuolissa hiomapaperilla ja raspilla kevyesti ,välillä sovitellen .. tulos on sama.
Hiotulla männällä ei tarvi miettiä katkosvälejä ja liikaa alkuvälystä. Minä olen aina hionut ja hioisin edelleenkin, mutta vain laatumäntää. Tämä tietysti oma kapea näkökulma.
Avatar
Justeeri
1000
1000
Viestit: 1068
Liittynyt: 10.08.2018 17:27
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja Justeeri »

No, testasin vielä tämänkin.. Laitoin männän sylinteriin "alakuolokohtaan" ja aloin lämpöpuhaltimella puhaltaa sylinteriin yläkautta. Kun mäntä ja sylinterin seinämä oli 90-100 asteen hujakoilla kokeilin liikuttaa mäntää: Tahmaa. Ei tunnu välystä yhtään kun keikuttaa mäntää ylös alas (siis männäntapin pyörimissuuntaan). Männän helmasta vaan ottaa kiinni. Kiinnileikkaaminen tiedossa 100% varmuudella. Saako tällä foorumilla kirota? Nyt on sen paikka.
Avatar
Justeeri
1000
1000
Viestit: 1068
Liittynyt: 10.08.2018 17:27
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja Justeeri »

MATTI kirjoitti: 14.11.2024 19:51
Justeeri kirjoitti: 14.11.2024 18:52 Juu, näin se menee näissä hommissa. Kun yrittää tehdä viimeisen päälle niin kaikki tökkii vastaan ja silti tulee paska.

Onhan se totta, että sylinterin reikä kasvaa lämmetessään. Mutta siitä ei taida olemassa tietoa, että paljonko voi maksimissaan olla sylinterin ja männän lämpötilaero? Jos vaikka ajatellaan, että kylmänä päivänä tekee räväkän lähdön, niin ottaako mäntä lämpöä itseensä enemmän ennen kuin sylinteri ehtii lämmetä? Nämä on näitä juttuja, että kun ei vaan tiedä... niin ei tiedä ennen kuin se leipoo kiinni. Sitten ihmetellään menikö kiertokanget vaiko kampiakseli kieroon. Sitä niin taihtoisi välttää nämä tilanteet.
Näitä on saatu pelaamaan huonoillakin männillä kun se mäntä hiottiin turvonneilta kohdilta niin ettei kuumana hirtä kylmään sylinteriin. Edellytyksenä on ollut se ettei mäntä tee kannausjälkeä kuin siihen tapinvastaiseen helma kylkeen. JOS kahnausta on tapin reuna-alueilla tai lähempänä tapin yläosiota tai päätyä..ei kannata jatkaa...Se hionta ja sovittelu ei syö miestä kun tietää että se kumminkin onnistuu hyvillä männillä..jos joku hioo mäntää sähkömoottorilla konetta pyörittäen ,,ja sinä leppoisasti nojatuolissa hiomapaperilla ja raspilla kevyesti ,välillä sovitellen .. tulos on sama.
Hiotulla männällä ei tarvi miettiä katkosvälejä ja liikaa alkuvälystä. Minä olen aina hionut ja hioisin edelleenkin, mutta vain laatumäntää. Tämä tietysti oma kapea näkökulma.
Varmaan tuota hiontaa pitää nyt sitten kokeilla. Mutta onkohan nämä nämä yksilöt tässä nimenomaisessa tapauksessa tulkittavissa laatumänniksi, että kannattaa edes vaivautua?

Saksan foorumia kun lueskelin niin Almoteja ovat SV:hen laittaneet jopa 0.06-0.08 välyksillä.
Avatar
Justeeri
1000
1000
Viestit: 1068
Liittynyt: 10.08.2018 17:27
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja Justeeri »

kmz.k750 kirjoitti: 14.11.2024 19:26 Joo ei oo tietoo paljonko ovat asentaneet 0,07mm välyksillä Almontin mäntiä? sekä ajanneet moottorit kuumiksi ja sinkit tiukalla tankillisen, toisen ja kolmannen tankin päivässä.

Meillä päin on tehty 0,08mm välyksellä niin sain levotettua männän kiinni, vaikka sisään ajoi rauhallisesti n.1000km.
0,10- 0,12mm välyksellä nyt asennettu Almontia mäntiä sylintereihin, 79,45mm ja männänrenkaat mukana tulleet niin päittäisvälykset 0,7 - 0,8mm, hyvin kulkee, toki on asennettu Sasulta ostettuja isompia männänrenkaita ja kaikki päittäisvälykset viilattu 0,20mm ja heti sinkit tiukilla ajettu, ala mäessä väkisellä saanut löysiä motti, nämä testit ajettu Itävallan reissulla n.5000- 6000km, kahdella koolla ja kolmannessa koossa mazdan männät
Minulla edelliset männät oli purkamishetkellä 0.125 ja 0.14 välyksellä. Kilinän takia rupesin vaihtohommaan. Jos nämä pitää jo uutena laittaa noin väljäksi niin vähän hirvittää kyllä.. Toki sitä kilinääkin sietää paremmin kuin kiinnileikkausta, jos nyt on pakko näin valita.
Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 8277
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja MATTI »

Kyllä Almotti on niihin ,mistä näitä toimiviakin hiottiin ,selkeästi laatumäntä osiossa. Männissä se huono materiaali ja väärä koneistusmuoto tekee siitä mahdottoman asentaa kuumana pyttyyn ,edes hiottuna. Jos se männän turpoaminen ja nahistus on jo rengasalueen lähellä..peli on menetetty.
Avatar
Justeeri
1000
1000
Viestit: 1068
Liittynyt: 10.08.2018 17:27
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja Justeeri »

Minkälaista hiomapaperia kannattaa käyttää? Sähkökonetta ei ikävä kyllä ole.
Avatar
timo999
1750
1750
Viestit: 1863
Liittynyt: 03.09.2004 08:59
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja timo999 »

Näihin mäntiin ja kampiakseliin loppui motoristi Pitkäsen venäläisten osien käyttö vuonna 2015.
Tämän jälkeen olen pyrkinyt käyttämään vain länsiosia Uralini korjauksessa.
Vasen ja oikea.jpg
Vasen ja oikea.jpg (105.52 KiB) Katsottu 3408 kertaa
WP_20150508_007.jpg
WP_20150508_007.jpg (87.53 KiB) Katsottu 3408 kertaa
Timo Pitkänen
Hyvinkää
Uralismia vuodesta 1983...
Avatar
Kaljee
700
700
Viestit: 701
Liittynyt: 04.08.2022 18:23
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja Kaljee »

Entinen omistaja oli vaihtanut sivuventtiilikoneeseeni männät samasta syystä kuin Timo Uraliinsa, helma oli päättänyt erkaantua muusta männästä... En aluksi tahtonut uskoa, mutta kun vanhat tulivat mukaan kaupantekijäisiksi niin uskottavahan se oli!

Männän lämpölaajenemisen suuruuden (eli millainen metalliseos) ja juuri siihen sopivan välyksen taitaa tietää kyseisen männän valmistaja parhaiten. Mutta että, millaisen välyksen valmistaja sitten ilmoittaa käytettäväksi lieneekin höystetty jonkinlaisella turvamarginaalilla. Kiinnileikkaavien mäntien omistajat lienevät tyytymättömämpiä kuin aavistuksen väljemmillä männillä ajavat, joten hilataan tiukempaa toimivaakin välystä vähän isommaksi? Välyshän on sopiva silloin kun pakkaskylmän moottorin saa juuri ja juuri käymään ja samantien sata lasiin, eikä matka katkea :lol:

Ja sitten kun kaikenlainen huuhaa alkaa kiinnostamaan, voi kokeilla vaikka tälläistä itsepaistettaa vetonivelrasvaa mäntään:
https://en.smazka.ru/product/workshops/ ... ng-mc-2000

Dnepr mäntä.jpg
Dnepr mäntä.jpg (260.39 KiB) Katsottu 3397 kertaa
Kuvasta näkee hyvin mistä kohtaa se mäntä ottaa kiinni sylinteriin jos on ottaakseen. Jännästi myöskin alimman öljyrenkaan alapuolinen helma on paremmassa kunnossa kuin öljyrenkaiden välinen osuus.(Vai onko mäntä sen muotoinen että näin kuulu olla?) Jos siis kynnellä koittaa koneistusjälkeä männässä. Jos jättäisi kokonaan alimman öljyrenkaan pois, paraneeko kestävyys kun öljyä pääsee helpommin männän ja sylinterin väliin? Vai saadaanko aikaiseksi savuttava öljysyöppö...

2-tahtisista tapasin viistää männän helman alaosaan ulkopuolelle pari milliä korkean viisteen noin 45 asteen kulmaan, tämän piti periaatteessa alaspäin liikkuessa "pakottaa" bensiini/öljyseosta paremmin männän ja sylinterin väliin. Ehkäisemään kiinnileikkautumista sekä tiivistämään männänrenkaita, eli lisäämään hevosvoiman sadasosia. Ehkä siitä oli hyötyä ehkä ei, harvoin ne käyttöä kummoisasti kestivät. :mrgreen:
K-750 kulkee, MT10-36 kolisee...
Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 8277
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja MATTI »

Justeeri kirjoitti: 14.11.2024 21:57 Minkälaista hiomapaperia kannattaa käyttää? Sähkökonetta ei ikävä kyllä ole.
Laittaa väriä "tussia" männän helmaan--lämmittää sen aluksi pienempään lämpöön ja tarjoo pyttyyn...hioo tai jopa kevyesti viilaa väriin jääneen hankauma osan pois ..kokeilee uudelleen ja hioo /viilaa --kun jälkeä ei jää..ja mäntä menee kivasti..nostetaan lämpötilaa ..ja hiotaan viilataan..Usein hionta ihan normi 180..120 karkeudella olevalla hiomapaperilla ja kalikalla riittää alku välyksen saamiseen...kun ollaan jo lähellä voi vielä hienommalla enempi pyöräyttää männän poikkiteloin sileempää jälkeä..Hiotaan VAIN Pinteessä olevaa kohtaa(jälkeä)..ja sovitus..väriä..jälki pois..väriä..sovitu jne..vain 2 mäntää , menee aika nopeesti ei kiireellä. Näin olen itse tehnyt..joku tekee toisin. Jos mäntä on n. 100 astetta ja sylinteri pöytälämmin..ja tarjotaan mäntää alta ylöspäin (oikein päin) ,,niin kun menee kevyesti sisään..ei väljä mutta menee kevyesti työntäen ,,se riittää..erityistä välystä ei tarvi tuntea, mutta kevyesti tarjoten menee.
Avatar
kalkkuna
4000
4000
Viestit: 4316
Liittynyt: 09.03.2009 22:07
Paikkakunta: Noiruttu pohojammaa
Viesti:

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja kalkkuna »

Kaljee kirjoitti: 14.11.2024 23:59 Kuvasta näkee hyvin mistä kohtaa se mäntä ottaa kiinni sylinteriin jos on ottaakseen.
Tää kuvassa oleva on mitä mainioin. Mäntä nyt vaan kuluu kun sillä ajetaan ja se pitää renkaista kiinni jotka tekee puristuksen.

Tässä matka laesta ekaan ölppärenkaaseen on ihan parhautta. Siellä ei näy _yhtään_ ottoa. Yleensä aina vähän löytyy. Tiedän että RUS männistä on jossain talleissa otettu varuilta sorvissa kymppi (tai enemmän) pois noista rengasväleistä. Renkaat toimii tällöin iha samaten mutta yksi ongelma vähemmän.

Tapinkohtaa se nylkyttää eestaas ja siihen se kuluminen tulee helman ohella. Tässä ei ole leikkausjälkiä, vaikka pari viivaa näkyy.
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 8277
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja MATTI »

kalkkuna kirjoitti: 15.11.2024 10:56
Kaljee kirjoitti: 14.11.2024 23:59 Kuvasta näkee hyvin mistä kohtaa se mäntä ottaa kiinni sylinteriin jos on ottaakseen.
Tää kuvassa oleva on mitä mainioin. Mäntä nyt vaan kuluu kun sillä ajetaan ja se pitää renkaista kiinni jotka tekee puristuksen.

Tässä matka laesta ekaan ölppärenkaaseen on ihan parhautta. Siellä ei näy _yhtään_ ottoa. Yleensä aina vähän löytyy. Tiedän että RUS männistä on jossain talleissa otettu varuilta sorvissa kymppi (tai enemmän) pois noista rengasväleistä. Renkaat toimii tällöin iha samaten mutta yksi ongelma vähemmän.

Tapinkohtaa se nylkyttää eestaas ja siihen se kuluminen tulee helman ohella. Tässä ei ole leikkausjälkiä, vaikka pari viivaa näkyy.
Joo..IC:n 2-tahti "pullataikina" männistä joutu tehon lisäyksen mukaan hieman ottaa myös "välilihasta "pois ..mutta näissä 4 tahti koneissa ei juurikaan koskaan ..ainakaan syystä..,,mäntä on sieltä rengasalueelta niin pieni.
Avatar
Uskila
4000
4000
Viestit: 8664
Liittynyt: 25.04.2005 22:04
Paikkakunta: Lahest
Viesti:

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja Uskila »

:mrgreen: Terve

Tota ja noin, toi Almot on tollanen lieriömäinen pönttö mantä...


Kun taasen korkean teknologian seiskapätkän mäntä on saanut ominaisuuksia parantavia koneistuksia.

Esin. männän laki kavenettu lieriö, itse mantä osin kartio ja männäntapin kohdalla kevennykset.


Kuva

Ps ihme ettei Almot ole tehnyt kehittyneempää mäntää lättäpäähän

:think:
IMZ M-72 -42 & IMZ M-72 -54 & URAL - IMZ.8.1037 Sportsman 2WD -06

Youtube >>>>> Video
Avatar
kalkkuna
4000
4000
Viestit: 4316
Liittynyt: 09.03.2009 22:07
Paikkakunta: Noiruttu pohojammaa
Viesti:

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja kalkkuna »

Uskila kirjoitti: 15.11.2024 12:13 Ps ihme ettei Almot ole tehnyt kehittyneempää mäntää lättäpäähän
special.jpg
special.jpg (87.61 KiB) Katsottu 3343 kertaa
https://verkkokauppa.ural.fi/tuote/23887211 no siis näitähän löytyy heti Kaustiselta hyllystä :mrgreen:

Paksu pitkä lakiosa. Ohuet VAZ painerenkaat ja koottava öljyrengas (renkaita löytyy 2 x GER merkkiä ja 1 x PLN heti varastolta). Tapin alla ei toista ölppärengasta, mutta helmaa ei olla lyhennetty. Tää on se ns kehittynein mäntä SV koneisiin tällä hetkellä ja on 79 -> eli remppamiehille.

Tää tasalaki on joku SV juttu. Palotilan rakenne kun eroaa kansivenasta niin se hengitys ei ole samanlainen ja kipinääkään ei tuikata keskeltä. Joku epäsymmetria ehkä vois auttaa, mutta kun maamoottori niin tasapää menee jees.
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Avatar
Justeeri
1000
1000
Viestit: 1068
Liittynyt: 10.08.2018 17:27
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja Justeeri »

Tilannepäivitystä. Aloitin laittamalla tussia männän helmoihin ja sitten lämpösovitus. Kun joitakin kertoja hioin siitä mistä tussi kului pois niin jätin tussin kokonaan pois. nyt näkee jo naarmuista/jäljistä mihin kohtaan tarttuu kiinni. Hion juuri sen verran, että naarmut häviää, eli pari pyyhkäisyä... ja uusi yritys. Mäntä menee nyt huomattavasti paremmin kuumana, mutta viimeinen silaus vaan ei suostu tulemaan. Esim 100 astetta ei vielä mene, kuin väkisin työntämällä. Saas nähdä mitä tästä tulee.
Avatar
kalkkuna
4000
4000
Viestit: 4316
Liittynyt: 09.03.2009 22:07
Paikkakunta: Noiruttu pohojammaa
Viesti:

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja kalkkuna »

Sain aikoinaan hyvän startin tähän harrastukseen. Järsin viilapenkissä karkeella metalliviilalla kai millin pois molemmista SV männistä eli kaikki leikkomisalueet. Männänrenkaat vuolin puukolla irti. "Remonttien" jälkeen ajoin 7000km kunnes kanki meni solmuun muista syistä.
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Avatar
Uskila
4000
4000
Viestit: 8664
Liittynyt: 25.04.2005 22:04
Paikkakunta: Lahest
Viesti:

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja Uskila »

:mrgreen: Terve

Vain paras on kyllin hyvää...

Ykös mäntä
Ykös mäntä
Ps seiskapätkään avaruusteknologiaa

;-)
IMZ M-72 -42 & IMZ M-72 -54 & URAL - IMZ.8.1037 Sportsman 2WD -06

Youtube >>>>> Video
Vastaa Viestiin