Lähden ajelee..

Vastaa Viestiin
Avatar
hyvonenh
1250
1250
Viestit: 1384
Liittynyt: 20.02.2007 18:39
Paikkakunta: Joutseno

Re: Lähden ajelee..

Viesti Kirjoittaja hyvonenh »

Tuo jenkkilippu uskollisuuskampanjan yhteydessä kruunaa kyllä uskottavuuden ...
T.hh
Avatar
Kaljee
700
700
Viestit: 701
Liittynyt: 04.08.2022 18:23
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Lähden ajelee..

Viesti Kirjoittaja Kaljee »

Ajoin illalla järven ympäri ( 70km lenkki ) testatakseni uusia nahkarukkasia, oikein aidolla lammasvuorella olevia. Ostin markkinahuumassa mokomat Kaskisten silakkamarkkinoilta pari viikkoa sitten. Kysyin myyjältä että tarkeneeko näillä varmasti moperinkin kanssa, ja vaikka epäileväinen olinkin niin erehdyin tällä erää positiivisesti. Erityisen kylmä ei keli ollut muutenkaan mutta todella hyvin tarkeni ilman tankorukkasia tai retkipatjasta väännettyjä viimasuojia :lol: Meinasin pari negatiiviakin näpsäistä reissulta, mutta eihän tuolla pimeydessä mitään saa nähtyä saatika kuvattua... Hienoja syksyn värejä siellä silti lienee :mrgreen:
K-750 kulkee, MT10-36 kolisee...
Avatar
Uskila
4000
4000
Viestit: 8664
Liittynyt: 25.04.2005 22:04
Paikkakunta: Lahest
Viesti:

Re: Lähden ajelee..

Viesti Kirjoittaja Uskila »

:mrgreen: Terve

Näppärä väkästelijäpekka voi helposti tehdä esteettiset viimasuojat muoviämpäristä ja ojakepistä...

Kuva
IMZ M-72 -42 & IMZ M-72 -54 & URAL - IMZ.8.1037 Sportsman 2WD -06

Youtube >>>>> Video
Avatar
JuhaK71
800
800
Viestit: 861
Liittynyt: 04.09.2023 07:03
Paikkakunta: Tyrnävä

Re: Lähden ajelee..

Viesti Kirjoittaja JuhaK71 »

Uskila kirjoitti: 19.10.2024 11:01 :mrgreen: Terve

Näppärä väkästelijäpekka voi helposti tehdä esteettiset viimasuojat muoviämpäristä ja ojakepistä...

Kuva
Pystymettä?

LISÄYS: jaa, se onkin vasta ensi viikonloppuna...
Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 8277
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala

Re: Lähden ajelee..

Viesti Kirjoittaja MATTI »

Eikös ne perinteiset tankorukkaset ole tuohon hommaan jo parhaaksi koetut..sellaiset voi tietty tehdä itsekin..mutta ei ne paljon maksakkaan,,Temusta tais saada alle 5 eur...ja kotimaasta "hieman" kalliimmalla,https://www.motonet.fi/tuote/yoko-handu ... t=40-03036
Avatar
Kaljee
700
700
Viestit: 701
Liittynyt: 04.08.2022 18:23
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Lähden ajelee..

Viesti Kirjoittaja Kaljee »

Uskilan esittämät viimasuojathan sisältävät jotain korvaamatonta, nimittäin kauan jonotettua ilmaista ämpäriä :lol:

Tänään tuli käytyä ajelulla, tällä kertaa näki maisemia sekä ehti näpätä kuvaakin. Kuvauksen kohteet tosin eivät liikoja arvostaneet pärisevää häirikköä, ja lähtivät suurin osa yksin tuumin tallustamaan kohti läheistä lätäkköä:

Lintubongaus.jpg
Lintubongaus.jpg (145.22 KiB) Katsottu 3979 kertaa
K-750 kulkee, MT10-36 kolisee...
Avatar
JuhaK71
800
800
Viestit: 861
Liittynyt: 04.09.2023 07:03
Paikkakunta: Tyrnävä

Re: Lähden ajelee..

Viesti Kirjoittaja JuhaK71 »

Kävinpä ensimmäistä kertaa Temmesjokisuulla.

Lähdin katsomaan, olisiko Tupoksen ABC:llä lajitovereita, vähintään muita 2-pyöräisellä liikkuvia. Eipä näkynyt.
Päätin ajella Tupoksen kautta Liminkaan, josko Liminganportissa näkyisi, kahvilla voisi ainakin käydä.

Huomasin viitan "Temmesjokisuun lintutorni".
Liitteet
IMG-20241020-WA0003.jpeg
Viimeksi muokannut JuhaK71, 20.10.2024 19:25. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
JuhaK71
800
800
Viestit: 861
Liittynyt: 04.09.2023 07:03
Paikkakunta: Tyrnävä

Re: Lähden ajelee..

Viesti Kirjoittaja JuhaK71 »

"Temmesjokisuun lintutorni" sanottiin tienviitassa ja päädyin edellisen kuvan paikkaan.

Pitkospuiden alussa oli viitta "lintutorni", siispä kävelemään...

Pitkospuita riitti n. kilometrin, sitten oli vanha yleinen tulipaikka, ja rykelmä kala/sorsakämppiä.

Taas viitta "lintutorni" ja taas kilometri paikoin rikki lahonneita pitkospuita. Onneksi paikoin saattoi kulkea pitkospuiden vieressä.

Tornista oli huikeat näkymät, sanoisimpa paremmat, kuin Liminganlahden luontokeskuksen tornista.
Liitteet
IMG-20241020-WA0005.jpeg
Viimeksi muokannut JuhaK71, 20.10.2024 19:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
JuhaK71
800
800
Viestit: 861
Liittynyt: 04.09.2023 07:03
Paikkakunta: Tyrnävä

Re: Lähden ajelee..

Viesti Kirjoittaja JuhaK71 »

Oltiin varattu keilarata kahdeksi perheen kanssa.

Koska yllättävän pitkä kävely vei aikaa, ajelin suoraan Temmesjokisuulta Ouluun keilahallille.

Yhtään moottoripyörää ei tullut reissulla vastaan.
Liitteet
IMG-20241020-WA0009.jpeg
IMG-20241020-WA0009.jpeg (1.08 MiB) Katsottu 3931 kertaa
Avatar
Kaljee
700
700
Viestit: 701
Liittynyt: 04.08.2022 18:23
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Lähden ajelee..

Viesti Kirjoittaja Kaljee »

Eilen sai pariinkin otteeseen nostaa kättä vastaantulevalle motoristille, tänäänkin näin autolla ajaen niin monta että yhden käden sormet riittivät juuri ja juuri laskemaan ( enkä ole sahuri ammatiltani :mrgreen: )

Juhan pyörä näyttäisi toimiman mukavasti ilman suurempia ongelmia? Minulla on öljylammikotkin maassa pienentyneet näin ilmojen viiletessä, niin se vaan pikkuviat korjaantuvat itsestään!
K-750 kulkee, MT10-36 kolisee...
Avatar
JuhaK71
800
800
Viestit: 861
Liittynyt: 04.09.2023 07:03
Paikkakunta: Tyrnävä

Re: Lähden ajelee..

Viesti Kirjoittaja JuhaK71 »

Kyllähän se toimii. Reviirinsä merkkaa pienellä öljytilkalla.

Huolta aiheuttanut kardaanin nivelkin on pysynyt menossa mukana. Talvella sitten uusitaan.
Avatar
JuhaK71
800
800
Viestit: 861
Liittynyt: 04.09.2023 07:03
Paikkakunta: Tyrnävä

Re: Lähden ajelee..

Viesti Kirjoittaja JuhaK71 »

Kävin tsekkaamassa järkevämmän reitin sinne Temmesjokisuun lintutornille. Yksi moottoripyöräilijä tuli vastaan.
Avatar
JuhaK71
800
800
Viestit: 861
Liittynyt: 04.09.2023 07:03
Paikkakunta: Tyrnävä

Re: Lähden ajelee..

Viesti Kirjoittaja JuhaK71 »

Surkeat on kelit, näyttää vähän siltä, että ei tarvitse ennen kevättä ajaa.

LISäYS: Kävin Trafin sivuilla ottamassa pyörän pois liikenteestä Pitää askarrella K talven aikana entistä ehommaksi
Avatar
Justeeri
1000
1000
Viestit: 1068
Liittynyt: 10.08.2018 17:27
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Lähden ajelee..

Viesti Kirjoittaja Justeeri »

JuhaK71 kirjoitti: 30.10.2024 15:54 Surkeat on kelit, näyttää vähän siltä, että ei tarvitse ennen kevättä ajaa.

LISäYS: Kävin Trafin sivuilla ottamassa pyörän pois liikenteestä Pitää askarrella K talven aikana entistä ehommaksi
Eikös tämä tarkoita myös sitä, että joutuu arpomaan liikennevakuutuksen uudestaan keväällä hintaan x?
Avatar
JuhaK71
800
800
Viestit: 861
Liittynyt: 04.09.2023 07:03
Paikkakunta: Tyrnävä

Re: Lähden ajelee..

Viesti Kirjoittaja JuhaK71 »

Ei, sama vakuutus jatkuu, ei siis ole rekisteristä poisto.

IF:llä oli tarjolla kahden tyyppistä vakuutusta, toisessa vakuutusmaksut katkeavat liikennekäytöstä poiston ajaksi, toisessa on kiinteä(mutta matalampi)vuosimaksu.
Avatar
Kaljee
700
700
Viestit: 701
Liittynyt: 04.08.2022 18:23
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Lähden ajelee..

Viesti Kirjoittaja Kaljee »

Autolla oli kovin liukasta ja epämukavaa ajella, joten vaihdoin pystyvämpään ajopeliin alk... kaupassa käydäkseni :-P
Ajelin myös kylällä harjoitusajoa talvea varten, omat konkelonsa tässäkin lajissa. Mutta pari tyylikästä sivuluisua sain aikaan, sekä pidon miltein loppumaan takarenkaalta pienessä hiekkatien ylämäessä. Täytyykin se lapio laittaa jo vaunun kyytiin odottamaan sitä että matka tyssähtää...

Pudotin vahingossa silmälasit norsunkorvalta maahan huoltoasemalla kypärää päähän laittaessa. Kylmät väreet menivät pitkin selkää (ei säästä johtuvaa), kun ei tahtonut aluksi löytyä enkä uskaltanut liikuttaa jalkoja etten vain talloisi niiden päälle. Täytyyköhän myöskin jotkut vanhat lasit pistää koteloon ja pyörimään tuonne vaunun nurkkaan. Olisi aina mukana edes jotkin lasit joiden avulla näkisi mitä on etsimässä :lol:

Tästä lähtee.jpg
Tästä lähtee.jpg (101.22 KiB) Katsottu 3665 kertaa
Tauolla.jpg
Tauolla.jpg (107.04 KiB) Katsottu 3665 kertaa
K-750 kulkee, MT10-36 kolisee...
Avatar
Kaljee
700
700
Viestit: 701
Liittynyt: 04.08.2022 18:23
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Lähden ajelee..

Viesti Kirjoittaja Kaljee »

Lumi ei ollutkaan häipynyt yön aikana, joten vaimo sivuvaunuun ja huristelemaan pitkin loskaisia hiekkateitä. Hauskaa oli, eikä jumiinkaan jääty.
Mitä nyt kuvaaja yritti kaikkensa, kun pysähtyi aina huonoimpiin paikkoihin :lol:

Lunta.jpg
Lunta.jpg (301.57 KiB) Katsottu 3641 kertaa
Ei näkynyt, hyvin maastoutuivat.jpg
Ei näkynyt, hyvin maastoutuivat.jpg (234.9 KiB) Katsottu 3641 kertaa
K-750 kulkee, MT10-36 kolisee...
Avatar
Kaljee
700
700
Viestit: 701
Liittynyt: 04.08.2022 18:23
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Lähden ajelee..

Viesti Kirjoittaja Kaljee »

Olin toissa viikolla jonkin pöpön kurimuksessa koko viikon, josta vielä yskä ja vetämätön olo jäi toiseksi viikoksi vaivoiksi. Vietin pihalla kylmässä niin vähän aikaa kuin mahdollista ettei tulisi mitään jälkitautia myöhemmin. Viime launtaina kuitenkin oma olo ja sää suosi, joten kävin lähitienoita ja kahviloita pörräämässä hissukseen.

Jäätiekin oli avattu, sekä lumet sulaneet plussakelien ansiosta. Parit pyörähdykset kävin näyttämässä pilkkijöille :lol: Mieli veti lähteä avaralle aavalle keskelle järveä, mutta takarenkaan pito antoi suunnitelmalle stoppia... Vaikka yllättävän hyvin tuo piti noinkin :clap:
Edessä Mitaksen nappularengas ruuvinastoilla, takana Heidenaun K37 talviseoksella toistaiseksi ilman nastoja. Ruuvaan viimeistään talvirallia varten jokusen kitkanlisääjän takanakkiinkin.

Jäätiellä.jpg
Jäätiellä.jpg (146.77 KiB) Katsottu 3411 kertaa
K-750 kulkee, MT10-36 kolisee...
Avatar
Kaljee
700
700
Viestit: 701
Liittynyt: 04.08.2022 18:23
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Lähden ajelee..

Viesti Kirjoittaja Kaljee »

Tänään oli mitä parhain päivä käydä puksuttelemassa sivuteitä. 100km lenkistä noin 20km kestopäällystettä, loput hiekkateitä. Pintakaasulla aivan omassa rauhassa, ei kiirettä eikä päämäärää mihinkään. Ja vatsa sopivasti täynnä pienen tauon jälkeen... Parasta terapiaa koskaan! Aurinkokin paistoi alkumatkasta, kun puolenpäivän jälkeen läksin. Ei ollut liian kuuma eikä liian kylmä. Paikka paikoin vesilammikoita mutta kyllähän niitä kesään mahtuu :lol: Talvi on kummallista aikaa, tienpinnan kitkakerroin vaihtelee laajalla skaalalla...

Loppumatkasta sitten poikkesinkin työpaikalla rassaamassa ratsua kuntoon. Öljyvuotojen pesua sekä korjausta, pyöränlaakerien kiristystä, ohjauslaakerin säätöä, jarrujen säätöä, valojen korjausta, abikoliittimien uusimista, jarruvalokytkimen herkistystä, löystyvien pulttien kiristystä, rasvailua, venttiivälysten tarkastus, sytkäennakon tarkastus, renkaisiin ilmaa ja lisää ruuvinastastoja, jalkatapin oikaisua sekä muutakin hinkausta ja hankausta. Ajamisen ja ruuvaamisen keskinäinen suhde kääntyi taaskin mopon voitoksi :whistle:
Vaan eiköhän tuolla nyt kelpaa lopputalvi suhailla!

Kesäkö saapuu....jpg
Kesäkö saapuu....jpg (200.82 KiB) Katsottu 3336 kertaa
Täällähän se talvi on!.jpg
Täällähän se talvi on!.jpg (195.97 KiB) Katsottu 3336 kertaa
Maitokin säilyy sopevasti.jpg
Maitokin säilyy sopevasti.jpg (189.79 KiB) Katsottu 3336 kertaa
K-750 kulkee, MT10-36 kolisee...
Avatar
Kaljee
700
700
Viestit: 701
Liittynyt: 04.08.2022 18:23
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Lähden ajelee..

Viesti Kirjoittaja Kaljee »

Tänään tulikin ajeltua isommalla porukalla, pyöränkin sain nippuun viime viikon talvirallin jäljiltä sopivasti eilen illalla...
Mobilistien talviajo Ikaalisissa, ei ole oma video. Minä pidin visusti kädet lapasten sisällä tai kahvikupin ympärillä :lol:
https://www.youtube.com/watch?v=W4kYHVFaE1Q
K-750 kulkee, MT10-36 kolisee...
Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 8277
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala

Re: Lähden ajelee..

Viesti Kirjoittaja MATTI »

Tänään piti päästä ajelee mopol..Olihan se taas ihan tolkuttoman hauskaa..ai että! Ajelin tuossa iltasella hyvää kantatietä hymy korvissa...kunnes vasta jonkun tovin päästä honasin että mullahan vasta kolmonen pesässä..no tuossa vwmopossa on vakio itämopon 4 vaihde 3 vaihteena ja pitkä välitteinen perä,,että ei sitä siinä n90 vauhdissa heti ekalla ajokerralla honaa että tuolla on vielä yksi pidempikin vaihde välitys. Oli se ihan pahuksen kivaa n. 30..40km huristella taas talven jälkeen..ja mopo vetää kun buikki.
IMG_0471.JPG
IMG_0471.JPG (207.72 KiB) Katsottu 3027 kertaa
Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 8277
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala

Re: Lähden ajelee..

Viesti Kirjoittaja MATTI »

Tänään oli hämeessä kiva ilma ajella mopolla..sai jo nostella rukkasta muillekin motoristeille. Harvialan Kartanon kaffelassa oli kivasti porukkaa herkuja nautimassa.
IMG_0475.JPG
IMG_0475.JPG (316.29 KiB) Katsottu 2967 kertaa
Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 8277
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala

Re: Lähden ajelee..

Viesti Kirjoittaja MATTI »

Ei sitä malttanut lopettaa kun oli niin komia ilmakin..iltasella vielä piti käydä tarkistaa tanssilavan ilmoitustaulu,,että joko kohta??
IMG_0476.JPG
IMG_0476.JPG (402.7 KiB) Katsottu 2952 kertaa
Avatar
Kaljee
700
700
Viestit: 701
Liittynyt: 04.08.2022 18:23
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Lähden ajelee..

Viesti Kirjoittaja Kaljee »

Matilla olikin oikein keväisiä tunnelmia tuossa aiemmin, vaan nyt aamulla herätessä lunta oli tullutkin sen verran että ei tahtonut kengissä varsi riittää... Talvi siis jatkuu vielä hetken :mrgreen:
K-750 kulkee, MT10-36 kolisee...
Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 8277
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala

Re: Lähden ajelee..

Viesti Kirjoittaja MATTI »

Kaljee kirjoitti: 10.03.2025 18:57 Matilla olikin oikein keväisiä tunnelmia tuossa aiemmin, vaan nyt aamulla herätessä lunta oli tullutkin sen verran että ei tahtonut kengissä varsi riittää... Talvi siis jatkuu vielä hetken :mrgreen:
Tälläistä tää kevät tahtoo olla ..ensin aurinko nostaa hymyn poskille,,ja sitten pyry pyyhkii sen pois...
Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 8277
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala

Re: Lähden ajelee..

Viesti Kirjoittaja MATTI »

Tänään oli hyvä päivä ajella mopolla. Turengissa lämpöä rapiat 10 astetta. Illalla piti käydä vielä korvessa kattoo olisko järvi jo valmiina pulahtaa..hieman kiinteää oli vesi vielä. Onhan se taas pahuksen hauskaa tämä mopoilu..ai että! Takarengas (continental) alkaa kohta olla vaihtovaiheessa..kevät karkea kylmä asfaltti syö rengasta rotan lailla..ei varmasti näillä keleillä pääse contilla kokonais ajoa yhteensä kun n. 7000 km.Onneksi tuli viimekesänä hankittua 5"-16 renkaita aika mukavasti varalle,
IMG_0519.JPG
IMG_0519.JPG (375.4 KiB) Katsottu 2808 kertaa
Avatar
Uskila
4000
4000
Viestit: 8664
Liittynyt: 25.04.2005 22:04
Paikkakunta: Lahest
Viesti:

Re: Lähden ajelee..

Viesti Kirjoittaja Uskila »

:mrgreen: Terve

Ei muuta kuin bensaa tankkiin ja menox...


Kevättä ilmassa
Kevättä ilmassa
Ps ja sytytysennakkoon tunti lisää
IMZ M-72 -42 & IMZ M-72 -54 & URAL - IMZ.8.1037 Sportsman 2WD -06

Youtube >>>>> Video
Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 8277
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala

Re: Lähden ajelee..

Viesti Kirjoittaja MATTI »

Tänään tuli Turenkiin huoltoon uusin ja vähiten ajettu Urali ,,mitä ehkä koskaan tulee enää,,tätä maailman menoa ajatellen. 2023 2WD malli ajettu n. 5000km. Hienosti toimii kyllä. Nyt on Uudehkoja (saman ikäisiä) Uraleita 2 kpl samaan aikaa huollossa.
IMG_0520.JPG
IMG_0520.JPG (307.22 KiB) Katsottu 2761 kertaa
Avatar
kmz.k750
1250
1250
Viestit: 1251
Liittynyt: 06.07.2009 14:11
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Lähden ajelee..

Viesti Kirjoittaja kmz.k750 »

MATTI kirjoitti: 30.03.2025 17:22 Tänään tuli Turenkiin huoltoon uusin ja vähiten ajettu Urali ,,mitä ehkä koskaan tulee enää,,tätä maailman menoa ajatellen. 2023 2WD malli ajettu n. 5000km. Hienosti toimii kyllä. Nyt on Uudehkoja (saman ikäisiä) Uraleita 2 kpl samaan aikaa huollossa.IMG_0520.JPG
Kuuluuko huoltoon takapyörän irroitus ja irtoboorin puhdistus sekä oikeanlaiset voiteet että saa käyttöikää pitemmäksi :think:
Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 8277
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala

Re: Lähden ajelee..

Viesti Kirjoittaja MATTI »

kmz.k750 kirjoitti: 30.03.2025 18:55
MATTI kirjoitti: 30.03.2025 17:22 Tänään tuli Turenkiin huoltoon uusin ja vähiten ajettu Urali ,,mitä ehkä koskaan tulee enää,,tätä maailman menoa ajatellen. 2023 2WD malli ajettu n. 5000km. Hienosti toimii kyllä. Nyt on Uudehkoja (saman ikäisiä) Uraleita 2 kpl samaan aikaa huollossa.IMG_0520.JPG
Kuuluuko huoltoon takapyörän irroitus ja irtoboorin puhdistus sekä oikeanlaiset voiteet että saa käyttöikää pitemmäksi :think:
Toisella (saman ikäisellä/mallisella )Uralilla on ajettu nyt rapiat 35 000km (kesät/talvet ajoa) ja normi huoltotoimenpiteillä ei vetopoorin vaihto ole vielä läheskään ajankohtainen. Ei vw mopossakaan vetopooria ole vaihdettu kun varoiksi kerran 100.000 km:n aikana. Voitelu kuuluu asiaan.
Vastaa Viestiin