Denson laturi
-
Iris Heart
- 100

- Viestit: 151
- Liittynyt: 07.08.2023 12:25
Denson laturi
Ok elikkäs osaako joku selventää vähän näiden denson laturien päälle kun näkyisi kolmia eri sorttia olevan nuotakin.
Yks malli näyttääsi olevan tuollaisella pitkäkaulaisella sovittimella, toinen malli vähän lyhyemmällä sovittimella ja kolmas malli onkin tuollaane pikkuruunen "nysä".
Jostakin ohimennen luin että nuo nysä malliset ovat sitä ehtaa tavaraa mitä sovitetaan uudempiin oliko 2009 ja eteenpäin seiskapätkä kansivenoihin ja eivät kuulemma sovi vanhoihin 650 Uraleihin missä ollut G424 tai kranu aikanaan.
Osaako kukaan selventää minulle mitä sitten nämä kaksi mustaa hujoppia ovat kun nuota näkyypi saksan markkinoilla olevan myynnissä, ovatko jotakin omia tekeleitään sitten? Ainakin tuo pitkävartisempi näyttää jotenkin omituiselta, muistuttanee vähän sitä Matin esittelemää omatekeistä laturin sovitetta kubotan kestomagneetti laturille.
Yks malli näyttääsi olevan tuollaisella pitkäkaulaisella sovittimella, toinen malli vähän lyhyemmällä sovittimella ja kolmas malli onkin tuollaane pikkuruunen "nysä".
Jostakin ohimennen luin että nuo nysä malliset ovat sitä ehtaa tavaraa mitä sovitetaan uudempiin oliko 2009 ja eteenpäin seiskapätkä kansivenoihin ja eivät kuulemma sovi vanhoihin 650 Uraleihin missä ollut G424 tai kranu aikanaan.
Osaako kukaan selventää minulle mitä sitten nämä kaksi mustaa hujoppia ovat kun nuota näkyypi saksan markkinoilla olevan myynnissä, ovatko jotakin omia tekeleitään sitten? Ainakin tuo pitkävartisempi näyttää jotenkin omituiselta, muistuttanee vähän sitä Matin esittelemää omatekeistä laturin sovitetta kubotan kestomagneetti laturille.
- Liitteet
-
- Nysä denso
- -lichtmaschine-denso.jpg (70.36 KiB) Katsottu 11788 kertaa
-
- Lyhkääsempi hujoppi
- s-l1200.jpg (56.93 KiB) Katsottu 11788 kertaa
-
- Kapia hujoppi
- 1421adef-b496-42ec-9440-af0eaf8dda2a.jpeg (41.56 KiB) Katsottu 11788 kertaa
Viimeksi muokannut cedricfan, 28.07.2025 14:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Muokattu otsikko Denssin -> Denson jotta säie on oikein otsikoitu
Syy: Muokattu otsikko Denssin -> Denson jotta säie on oikein otsikoitu
Re: Denssin laturi
Nysä on aito mitä IMZ tekee. Ja kalliskin. Käy 12V lohkoihin. HZ laturinratas jos paikalla ei käy vanhaan mutta vaihtamalla selviää. On poravasara ystävällinen koska kumisormi nivel on pitkällä joustolla. Sovitepala on pulttaamalla laturissa. Tähän mennessä se ratkaisu mikä näissä on kestäny varmuudella.
Mustat semmosia mitä näkyy Saksassa myynnissä. Jotku sepät näitä siellä tekee käytetyistä. ND tuossaki on käytössä, mutta onko suoraveto tai pikkunivel välissä niin ei tietoa.
Mustat semmosia mitä näkyy Saksassa myynnissä. Jotku sepät näitä siellä tekee käytetyistä. ND tuossaki on käytössä, mutta onko suoraveto tai pikkunivel välissä niin ei tietoa.
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Re: Denson laturi
Kyllä tuo musta Denso on tekele..mutta millainen joustokytkin sinne on tehty, kun tuo liitoskaula on noin ohut? Koska tuo liitososa melkein vaati jo 2 laakeria +jousto-osan(joka ei siis itsessään keskitä) ja laturin kytkentäosan...tuon käytetyn materiaalin pohjalta arvelen ettei tuossa ole jousto-osaa ,kun vaikka pooriliitos kumi enintään. Tuollainen pooriakselin joustoholkki kestää tuollaisen n. 20..25A laturin "vasaroinnin" mutta kun tein tuollaisia myös denson +45A latureihin meni osasta jo poorit pas2. Eli tehokkammat vaatii jo käpälä mallisen jousto-osan. Tuo liitosholkki on tietty jo melko keskittävä..että bisnesmies saattaa laskea että sillä säästetään ...
Re: Denson laturi
Halkileikkauskuva tuosta originaalista adapterista...
Ps tää on ollut toimiva sydeemi
Re: Denson laturi
IMZ-8.1037-18068-31T Denso adapter, grey 308,44 + ALVi
Se hinta vaan, ei muuta ongelmaa?
Hinta siis osalle 2 kuvassa. Ratas puuttuu hinnasta vielä, kuin kumisormet, sekä laturin pään kiekko...
IMZ-8.1037-18001-11 Generator Denso with adapter (ykkönen) 530,20 + ALVi on koko paketti laturin kera.
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
-
Iris Heart
- 100

- Viestit: 151
- Liittynyt: 07.08.2023 12:25
Re: Denson laturi
Juu eniten tosiaan kiinnostaa noissa saksanseppien tekeleissä että onko niissä mitään kytkintä vai onko vain laakerit varressa pitkälle akselille.
Pitääpä vähän urkkia heiltä että ovatko nuo mistään kotoisin.
Mitä ymmärsin niin saksalaiset käyttävät jotakin Kawasakin laturia noissa omissa sovitteissaan.
Pitääpä vähän urkkia heiltä että ovatko nuo mistään kotoisin.
Mitä ymmärsin niin saksalaiset käyttävät jotakin Kawasakin laturia noissa omissa sovitteissaan.
Re: Denson laturi
Noni. Sehäse vaikuttas olevan. Ja kattokaas noissa on Kawan jäljiltä 4 sakara sormikytkin tarjolla.Iris Heart kirjoitti: 30.07.2025 09:32 Mitä ymmärsin niin saksalaiset käyttävät jotakin Kawasakin laturia noissa omissa sovitteissaan.
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Re: Denson laturi
No tuossahan on potenttiaalia tehdä...kun on laakeroitu kytkiosa jo laturissa kiinnikalkkuna kirjoitti: 30.07.2025 10:43kawa_lataa.jpgIris Heart kirjoitti: 30.07.2025 09:32 Mitä ymmärsin niin saksalaiset käyttävät jotakin Kawasakin laturia noissa omissa sovitteissaan.
Noni. Sehäse vaikuttas olevan. Ja kattokaas noissa on Kawan jäljiltä 4 sakara sormikytkin tarjolla.
-
Iris Heart
- 100

- Viestit: 151
- Liittynyt: 07.08.2023 12:25
Re: Denson laturi
No noiden perusteella voisi olettaa että niissä seppäsovitteissa olisi sitten jonkinlainen joustokytkin, mutta enpä myöskään yllättyisi jos saksalainen olisi tuostakin tehnyt suoravedon.
Re: Denson laturi
No ei voi sanoa ettei täällä pershikiälläkin yritetty(silloin Inkoossa) reilut n.20 vuotta takaperin tehtiin pur-limpulla (vähän kuin pieni pur.vetolimppu) laturi sovite...ei taidettu tehdä kun pari kpl..ei mennyt jatkokehittelyyn...
Re: Denson laturi
Auttanee tuokin, joustava kumi tosin sais olla paksumpi.
Noita käytetään monesti esmes sähkömoottorin ja hydraulipumpun välissä , sallii jo akseleiden yhdensuuntaisuusvirheitä.
T.hh
Noita käytetään monesti esmes sähkömoottorin ja hydraulipumpun välissä , sallii jo akseleiden yhdensuuntaisuusvirheitä.
T.hh
Re: Denson laturi
Mulla on muotti noiden jousto osien valamiseen..olen valanut Alkon Rajamäen tehtaalle noita PUR joustokytkimen joustoelementtejä ns. välyksettömään voimansiirtoon...on niitä sakaroita varastossakin..joitain kokoja.hyvonenh kirjoitti: 30.07.2025 16:19 Auttanee tuokin, joustava kumi tosin sais olla paksumpi.
Noita käytetään monesti esmes sähkömoottorin ja hydraulipumpun välissä , sallii jo akseleiden yhdensuuntaisuusvirheitä.
T.hh
Re: Denson laturi
No niin suoratoistopalvelu loppu ja laitoin ton Denson bilikka plagion joka on nysvätty tuohon IMZ adaperiin lisälaipalla...
Ps hyvin pelitti
Re: Denson laturi
Tuota IMZ adapteria on ollut ainakin kahta eri mallia...
Ps vasempi oli vanhempaa sorttia
Re: Denson laturi
Pikkumuutos 2013 kun vaihdettiin kuuskolopultteihin.
Mutta tossa Riken piirrustuksessa on keulassa kansilevy M6 x 16 ruuvilla ja stefa on laakerien takapuolella. Tää on kai se eka 2004?
Mutta tossa Riken piirrustuksessa on keulassa kansilevy M6 x 16 ruuvilla ja stefa on laakerien takapuolella. Tää on kai se eka 2004?
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Re: Denson laturi
414 keula - sovitepala - ND josta korvat leikottu siistimmäksi.
Saksanmaalla 490€ Zentralessa. Ostakaas joku niin nähdään mimmone kytkinosa vanhasta 150W roottotista on tehty.
Saksanmaalla 490€ Zentralessa. Ostakaas joku niin nähdään mimmone kytkinosa vanhasta 150W roottotista on tehty.
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
-
Iris Heart
- 100

- Viestit: 151
- Liittynyt: 07.08.2023 12:25
Re: Denson laturi
Tarkoittaneen G424 keulaa? Itse olen katsellut noitakin, laitoin jonkin aikaa sitten viestiä zentraleen ja kyselin millainen jousto jos ollenkaan noissa on. Katsotaan mitä vastaavat, vielä ei ole kuulunut mitään heiltä.kalkkuna kirjoitti: 01.08.2025 12:06 centrale.jpg
414 keula - sovitepala - ND josta korvat leikottu siistimmäksi.
Saksanmaalla 490€ Zentralessa. Ostakaas joku niin nähdään mimmone kytkinosa vanhasta 150W roottotista on tehty.
-
Iris Heart
- 100

- Viestit: 151
- Liittynyt: 07.08.2023 12:25
Re: Denson laturi
Tuli vastauskalkkuna kirjoitti: 01.08.2025 12:06 Ostakaas joku niin nähdään mimmone kytkinosa vanhasta 150W roottotista on tehty.
"Yes, that's right, it's just a direct-drive transmission without a clutch.
We do not have the alternator with damping gear."
Elikkäs suoraveto on, ei minkäänmoista kytkintä tuossa, enpä laita tilaukseen. Minun mielestäni ei kannata tuohon hintaan suoravetojen kanssa pelleillä, kun denso sovitteella on vain hitusen enään kalliimpi, eipä siinä konkurssissa enään tunnu.
Re: Denson laturi
Oi voiIris Heart kirjoitti: 03.08.2025 11:29 "Yes, that's right, it's just a direct-drive transmission without a clutch.
We do not have the alternator with damping gear."
Melkeen alkaa jo kiinnostaa tutkimaan miten tää tehtäs. Kaikki on ND kans ollu vaikeuksissa. Mullaki meni niitä kolme ja sataset paukku joka kerta. Mutta eikö tähä normi 12V laturin keulaosaan sais kestävää kytkintä ja laakerointia? Ehkä vuoden sisällä
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Re: Denson laturi
Minä tekisin sen kuten KTM..Japsit pääosi..eli kestomagneettilaturi vaikka Kubotan 200W ..ja siihen samasta putiikista(vaikka IKH) säädin(regulaattori) Siihen vaan veto hihnalla , vaikka vanhan laturin etukoppaan tehdyllä hihnapyörällä...laturit oli mun ostoaikaan puoli ilmasia ,joku reilun satasen , löytyy konetarvikkeena ja toimii vaikka joessa ajaa...helppo/kestävä/yksinkertainen ja helposti saatavat /ostettavat ihan konetarvikeliikkeistä.
Re: Denson laturi
Piti käydä kaivelemassa tallia ja muistella wanhoja pahoja aikoja.
12V lohkoon SF sepän tekemä ND. Suoraveto ND roottorin käämi poikki. Liuskat eivät ole yhdessä toisiinsa. Oli mulla 720cc koneessa ajossa kunnes vaan hiljeni...
Tähän päätty itellä SV koneissa ND ajot. Näitä meni tätä ennkinki yksi tai kaksi. Mutta koska viimesessä akseli katkes, tässä pitäs ite ND olla vielä ehjä ja säädinkin on paikoillaan.
Tästä jännitystä elämäänsä kaipaaville kuvassa olevat ND risat _sillä hintaa_ kun haluaa maksaa. Näistä saattas tulla yksi toimiva suoraveto 12V lohkoon? Koita kestääkö jakopää?
12V lohkoon SF sepän tekemä ND. Suoraveto ND roottorin käämi poikki. Liuskat eivät ole yhdessä toisiinsa. Oli mulla 720cc koneessa ajossa kunnes vaan hiljeni...
Tähän päätty itellä SV koneissa ND ajot. Näitä meni tätä ennkinki yksi tai kaksi. Mutta koska viimesessä akseli katkes, tässä pitäs ite ND olla vielä ehjä ja säädinkin on paikoillaan.
Tästä jännitystä elämäänsä kaipaaville kuvassa olevat ND risat _sillä hintaa_ kun haluaa maksaa. Näistä saattas tulla yksi toimiva suoraveto 12V lohkoon? Koita kestääkö jakopää?
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Re: Denson laturi
Vessihän noita sovitteita /densopaketteja teki aikoinaan, vaan on jo monta kertaa tehny sen viimeisen...
150 wattinen uhraa keulalohkonsa ja roottorinsa ja romiksen esim.corolla laturinsa. Väliin jostakin pajan ihmeosastolta löytyy / rakentuu kytkimen metalliosat ja kumikytkin on tyypiltään kuin kartaanin kumilimppu tahi mako vesipumpun kytkinkpl.
Kuuluu kyllä sarjaan ettei kaikilta ite onnistu , noita on kuitenkin useita ajossa ja kilometrejä nähneet yhteensä jonkun satatuhatta.
T.nimim "sivustaseurannut"
Ps. Kerran yks käsistään ja omasta mielestä pätevä sälli kehui tekevänsä vaikka mitä , vaikka pienen ihmisen toisen sisään...samassa seurassa ollut toinen illanviettäjä totes apinoittenkin kykenevän siihen.
Semmosta, t.hh
150 wattinen uhraa keulalohkonsa ja roottorinsa ja romiksen esim.corolla laturinsa. Väliin jostakin pajan ihmeosastolta löytyy / rakentuu kytkimen metalliosat ja kumikytkin on tyypiltään kuin kartaanin kumilimppu tahi mako vesipumpun kytkinkpl.
Kuuluu kyllä sarjaan ettei kaikilta ite onnistu , noita on kuitenkin useita ajossa ja kilometrejä nähneet yhteensä jonkun satatuhatta.
T.nimim "sivustaseurannut"
Ps. Kerran yks käsistään ja omasta mielestä pätevä sälli kehui tekevänsä vaikka mitä , vaikka pienen ihmisen toisen sisään...samassa seurassa ollut toinen illanviettäjä totes apinoittenkin kykenevän siihen.
Semmosta, t.hh
Re: Denson laturi
Jep joskus on ollut kyseinen laturi seiskapätkässä...
Ps made in Savitaipale


