6V lohko -> 12V lohkoksi

Kaikki sähköön liittyvä keskustelu.
Avatar
kalkkuna
4000
4000
Viestit: 4316
Liittynyt: 09.03.2009 22:07
Paikkakunta: Noiruttu pohojammaa
Viesti:

6V lohko -> 12V lohkoksi

Viesti Kirjoittaja kalkkuna »

Laiteaas päivän hulluntyö muille varoitukseski :banana-explosion:


6V lohkoihin löytyy sovitepaloja joilla normi 12V laturin (G-424) käyttö mahdollistuu. Temppu vaatii lohkon leikontaa peruuttamattomasti. Niinpä epäröin toimenpidettä kauan, kunnes tänään tähdet sattui kohtalokkaaseen asentoon.

Kuva
Lohko kiinni moottoripukkiin. Puhdistus ja suojaus. Töihin käy. Ensin puukkosahalla, sitte rälläkällä ja lopuksi isolla rälläkällä (millä homma sujuikin ajatusta nopsemmin, kirjaimellisesti).

Kuva
Sovite tulpanjohtojen läpivienneistä kii M10 pulteilla. Epäkeskoisuus näkyy tästä.

Kuva
Takapäästä lisäkiinnitys tulee jakopään kopan M5 kierteisiin (pitää porata auki). 12V laturi kiinniketapeihin ja käyttöä, mutta, mutta...

Kuva
EI VOI OLLA TOTTA! Seurauksena James Potkukelkat (APUVA! Happi loppuu, pierettää). Rälläkkä OLI ajatusta nopempi.

:tools-hammerdrill: - EI SAA LEIKATA SITÄ KAULURIA POIS! Ei vaikka kuinka tuntus homma käyvän vauhdilla. Leikotaan vain pukkiosat ja tasataan käsiviilalla tarpeen mukaan etupäätä. Sudenkuoppa oli semmonen että jopa vaimoki ällistyi - Siis mitä sää teit, leikkasit moottorin rikki? Joo-o. Tunsin olevan normaaliaki tohelompi.

No palaan asiaan uudelleen kun seuraavan lohkon "operoin". Nyt ei voi enää antaa periksi kun yksi potilas on jo kuollu.
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
sropov
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 2689
Liittynyt: 12.01.2005 18:19
Paikkakunta: Yppärin seutu

Re: 6V lohko -> 12V lohkoksi

Viesti Kirjoittaja sropov »

Vainajalla näkkyy olevan jo valakonen lakana ylinykästynä.

:pray:
Paltusjärven Käry

Monialaurheilemisseura.
Kalle
800
800
Viestit: 896
Liittynyt: 15.07.2009 21:40

Re: 6V lohko -> 12V lohkoksi

Viesti Kirjoittaja Kalle »

Mulla voisi olla käyttöä tuolle rikkinäiselle lohkolle jos se on menossa roskiin.
Avatar
kalkkuna
4000
4000
Viestit: 4316
Liittynyt: 09.03.2009 22:07
Paikkakunta: Noiruttu pohojammaa
Viesti:

Re: 6V lohko -> 12V lohkoksi

Viesti Kirjoittaja kalkkuna »

Kalle kirjoitti:Mulla voisi olla käyttöä tuolle rikkinäiselle lohkolle jos se on menossa roskiin.
Jää demolohkoksi. Koeporaan tohon tdn lisäöljykanavan ja koitan jotaki muuta samalla. Ei tuu sitte pilattua useampia ;-)
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Avatar
kelju m63
2000
2000
Viestit: 2349
Liittynyt: 04.05.2007 21:10
Paikkakunta: Stormi

Re: 6V lohko -> 12V lohkoksi

Viesti Kirjoittaja kelju m63 »

:mrgreen: Moro .
Taitaa tällä päästä helpommalla , ainakin mulla pelannu ja muillakin .
http://www.nettimoto.com/k/750/1552427
jää noita lohkoja muihinkin ku demolohkoiks
Ural M-61 , Ural M-63
Avatar
kalkkuna
4000
4000
Viestit: 4316
Liittynyt: 09.03.2009 22:07
Paikkakunta: Noiruttu pohojammaa
Viesti:

Re: 6V lohko -> 12V lohkoksi

Viesti Kirjoittaja kalkkuna »

kelju m63 kirjoitti::mrgreen: Moro .
Taitaa tällä päästä helpommalla , ainakin mulla pelannu ja muillakin .
http://www.nettimoto.com/k/750/1552427
jää noita lohkoja muihinkin ku demolohkoiks
On näistä kokemusta....

Suoravedolla olevia latureita menny 3 kpl. Eka kesti 300-400km ja ankkuri meni (käytetty laturi). Seuraava kestikin aika hyvin, varmaan apaut 7000km enneku laukes. Tässä toisessa akseli katkes iha käsittämättömästi vaikka laakerit ei hirttäny. Laturin laakerit oli myös piesty loppuun eli periaatteessa tämäki laturiki entinen (oli uutena ostetu). Nämä 2 siis lättäpäässä. Urren uudessa 750 konessa kesti suora ND malli 500km. Hajotti ankkurin (taas oli uus laturi). Pox vaan ja silleen sataset savuamaan.

Rallitiimissä vuosia ollu autosähkömekaanikko tuumas että ND on kätevä mutta ottaa tärinstä itteensä isoja latureita herkemmin. En enää suoralla akselilla aja. Olen omat oppirahat nyt maksanu suoravedon suhteen. Mun valinnat vastasuudessa...

Lättäpäähän orkkis 6V & elektroninen säädin TAI jos lohko leikotaan niin G-424 elektronisella säätimellä.

Kansivenaan G-424 elektronisella säätimellä TAI ND kumikytkimellä. 500W käsikranaattia pelkään ku yksi semmonen posahti vauhdissa, meinas hätäpaskat turahtaa ku se lähti.
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Avatar
cedricfan
3000
3000
Viestit: 3108
Liittynyt: 16.05.2006 14:01
Paikkakunta: Turun seutu
Viesti:

Re: 6V lohko -> 12V lohkoksi

Viesti Kirjoittaja cedricfan »

Tai kun vaihtaa pikkupolttimot ledeihin niin uusi mekaaninenkin säädin on ok. Se paha on silti ajovalo jos länsimallinen wattirosvo.
Suzuki VX800 EMLn vaunulla
http://sivut.ws/cedricfan/website/
Moderaattori, ei hallituksen jäsen
metsuri Torkkelista
700
700
Viestit: 736
Liittynyt: 23.01.2013 23:34

Re: 6V lohko -> 12V lohkoksi

Viesti Kirjoittaja metsuri Torkkelista »

kalkkuna kirjoitti:Laiteaas päivän hulluntyö muille varoitukseski :banana-explosion:


:tools-hammerdrill: - EI SAA LEIKATA SITÄ KAULURIA POIS! Ei vaikka kuinka tuntus homma käyvän vauhdilla. Leikotaan vain pukkiosat ja tasataan käsiviilalla tarpeen mukaan etupäätä. Sudenkuoppa oli semmonen että jopa vaimoki ällistyi - Siis mitä sää teit, leikkasit moottorin rikki? Joo-o. Tunsin olevan normaaliaki tohelompi.
Älä puhu paskaa :lol: Hitsari on rakojen herra ( ei mitään kaksimielisyyksiä). Kaiken vitunnäkösiä viritelmiä oon nähny näitten laturien kanssa. Meikäläiselle on ylivoimaisesti helpoin, nopein ja halvin konsti täräyttää Al-lätkä vanhaan reikään ja hitsailla se kiinni ja jurskauttaa sen jälkeen uusi reikä 650 12V mitoituksella ja näyttää vielä vähän jyrsintä. Pinnapulteille pitää hitsailla vähän lisäkamaa. Joo saahan niihin kaikenlaisia adaptreita tai latureita 12V hintaan jokunen sata euroa. Starttikin näyttäs mahtuvan ihan komeesti kun hammaskehä on ylimmän levyn paikalla.
Liitteet
WP_20170626_21_25_34_Pro_LI.jpg
WP_20170626_21_24_28_Pro_LI.jpg
Avatar
kalkkuna
4000
4000
Viestit: 4316
Liittynyt: 09.03.2009 22:07
Paikkakunta: Noiruttu pohojammaa
Viesti:

Re: 6V lohko -> 12V lohkoksi

Viesti Kirjoittaja kalkkuna »

No nyt tulee lättäpääkone :-)
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Kalle
800
800
Viestit: 896
Liittynyt: 15.07.2009 21:40

Re: 6V lohko -> 12V lohkoksi

Viesti Kirjoittaja Kalle »

Joo, avarruspää on herkkupeli tossa hommassa
Kuva
Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 8277
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala

Re: 6V lohko -> 12V lohkoksi

Viesti Kirjoittaja MATTI »

Ihan kivasti Kalle laitoit tuon cokis tölkin tuohon alasimelle..taitaa olla se sama tölkki jonka sä aina vaihdat sen kaljatölkin tilalle, kun pitää kuvia ottaa.. :lol:
Avatar
jopesa
2000
2000
Viestit: 2498
Liittynyt: 13.09.2013 16:36
Paikkakunta: Ylivieska
Viesti:

Re: 6V lohko -> 12V lohkoksi

Viesti Kirjoittaja jopesa »

No nyt tuli hyvä vinkki :lol:
metsuri Torkkelista
700
700
Viestit: 736
Liittynyt: 23.01.2013 23:34

Re: 6V lohko -> 12V lohkoksi

Viesti Kirjoittaja metsuri Torkkelista »

Kyllä se kranukin näköjään mahtuu tuohon sivuvenaviritelmään. Ei juuri turhia tiloja jää. Pakko laittaa se nyt ensi alkuun, koska se wolfin ilmansuodatin on melkein kiinni laturissa ( no joo pari senttiä rakoa). Virittelee sitten joskus denson ja tekee uuden putsarin.
Liitteet
WP_20171115_15_53_11_Pro_LI.jpg
Viimeksi muokannut metsuri Torkkelista, 15.11.2017 16:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kalle
800
800
Viestit: 896
Liittynyt: 15.07.2009 21:40

Re: 6V lohko -> 12V lohkoksi

Viesti Kirjoittaja Kalle »

Täyty tuosta omasta viritelmästä ottaa koneenkorvasta siivu pois (mihin puola tulee kiinni) että mahtu laturi oikeaan asentoon. Väänsin alumiinisen levyn palan korvakkeen alle johon puolan saa kiinni (puola siirtyy vähän eteenpäin)
metsuri Torkkelista
700
700
Viestit: 736
Liittynyt: 23.01.2013 23:34

Re: 6V lohko -> 12V lohkoksi

Viesti Kirjoittaja metsuri Torkkelista »

Hyvä, että otit tuon puolan puheeksi. En muistanut enää ollenkaan, että nurkissa pyörii yksi semmone pyöree tuplapuola. Mittasin sen ja näkyy olevan kunnossa ja näyttäs mahtuvankin koneen kanssa. Samalla kun porailee kiinnitysreikiä/kierteitä niin pitää tehdä kiinnitykset valmiiksi tuolle uuden tyyppiselle puolalle. Se on malliltaan ihan ok tommoseen kohtaan, apikot jää alaspäin ja tulpanjohdot myös. Lisäksi niissä tulpanjohdoissa on kunnolliset kiinnitykset.
Liitteet
WP_20171115_19_25_23_Pro_LI.jpg
WP_20171115_19_29_57_Pro.jpg
WP_20171115_19_29_57_Pro.jpg (1.16 MiB) Katsottu 8997 kertaa
Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 8277
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala

Re: 6V lohko -> 12V lohkoksi

Viesti Kirjoittaja MATTI »

Metsurilla puola kiinni samaan paikkaan kun mulla vwk:ssa ,,kuvassa rojun sekameskasta vaikea hahmottaa, mutta siihen samaan kohtaan hitsasin kiinnikkeet...
123-2346_IMG.JPG
123-2346_IMG.JPG (181.52 KiB) Katsottu 8993 kertaa
antero
25
25
Viestit: 27
Liittynyt: 31.03.2015 08:26

Re: 6V lohko -> 12V lohkoksi

Viesti Kirjoittaja antero »

Onko kukaan kokeillu vaihtaa 6v genun kenttäkäämiä toisen malliseksi, jotta saadaan 12V ulos ?

https://www.youtube.com/watch?v=CiIOafpnMwI&t=173s
Переоборудование с 6 V (вольт) на 12 V (вольт) мотоцикла М-72 ,К-750 , Днепр-12 ,МВ-750
Переделка генератора Г-414 с 6V на 12V .Замена обмотки генератора

Ilmeisesti vanhemman g-11a:n käämillä saisi voltteja "lisää".
Mahtaakohan noita nyt sitten enää saada mistään vai pitääkö itse yrittää käämiä.

itsellä on tulossa kokeiluun 6v genu+akku ja tikutaku-sytty ja muille sähköille perään kiinan dc-dc convertteri joka hakkaa 6v -> 12v kokeilusta lisää kun etenee.
(MT-10, MT-9:n 6V koneella)
Avatar
hyvonenh
1250
1250
Viestit: 1384
Liittynyt: 20.02.2007 18:39
Paikkakunta: Joutseno

Re: 6V lohko -> 12V lohkoksi

Viesti Kirjoittaja hyvonenh »

Voltteja saa lisää senkun kiristää jännitesäätimen tarpeeksi tiukalle. MUTTA sitten alkaa onkelmat.
Jos otetaan lisää tehoa niin tulee lisää lämpöä ja ton tasavirtalaturin ankkurin useasti tuhoaa lämpö jo muutenkii...
Tämän takia on tärkeää että säätimessä on kunnolla säädetty virta (A) säädin. Toisin sanottuna virran tulis rajoittua n.kymmeneen ampeeriin.
Jos halutaan 12volttia ja laturi kestää paistumatta jotai 65 wattia niin virtasäädinhän tulis sitte säätää viiteen amppeeriin....
Että onkohan tuossa järkee vai ei......
Tämä on vaan tämmöstä pohdiskelua ei oikeeta kokeilutulosta mutta jossai briteissä ovat nostaneet noita jännitteitä.
Avatar
kelju m63
2000
2000
Viestit: 2349
Liittynyt: 04.05.2007 21:10
Paikkakunta: Stormi

Re: 6V lohko -> 12V lohkoksi

Viesti Kirjoittaja kelju m63 »

:mrgreen: Moro.
Tässä hyvä kuva säätimien välyksistä.
( Löytyy täältä sivustoilta tää kuva )
6V jännitteen säädin välys.jpg
6V jännitteen säädin välys.jpg (411.08 KiB) Katsottu 8441 kertaa
Ural M-61 , Ural M-63
metsuri Torkkelista
700
700
Viestit: 736
Liittynyt: 23.01.2013 23:34

Re: 6V lohko -> 12V lohkoksi

Viesti Kirjoittaja metsuri Torkkelista »

hyvonenh kirjoitti: Tämän takia on tärkeää että säätimessä on kunnolla säädetty virta (A) säädin. Toisin sanottuna virran tulis rajoittua n.kymmeneen ampeeriin.

Tämä on vaan tämmöstä pohdiskelua ei oikeeta kokeilutulosta mutta jossai briteissä ovat nostaneet noita jännitteitä.
Joo, kyllä tuo naapurin arskahemmo kertoili samansuuntaista, 17 V (Ariel)sieltä tärskähtää . Onko kukaan kokeillu paljonko amppeereita saa ulos?(tai pikemminkin mitä kärsii ottaa ulos) Homma sinänsä kiinnostas ku kohta pitää alkaa ropailemaan sitä Koota- Ite vaan joskus huvikseni mittailin turren jäljiltä yhtä urrea missä oli 424 laturi. Se työnsi semmosta 16 amppeeria 15V jännitteellä, eli jotain 240W, 50% yli sen nimellisen 150W.

Ite en ymmärrä sähköistä hevonvittua mutta pelastuksena tässä asiassa on se, että tasavirtasähkö on analogisesti verrannollinen yleiseen virtaustekniikkaan mistä omasta mielestäni ymmärrän ihan tarpeeksi.Virta/virtaus yli vastuksen/kuorman niin siitä muodostuu jännite/paine. U=R*I, P=U*I. Tavan tollikka pärjää näillä näitten mopojen kanssa aika pitkälle.

Pikkuse jotenkin hämää tuo Harrin mainitsema virtasäädin, Varmaan se on ihan oikea termi, mutta niin kuin sanoin niin ei ymmärrä,ei ymmärrä. Kun sillein maalaisjärjellä ajattelee, niin ensin pitää olla virtaa, jotta saadaan jännitettä. No sitten kun on jännitettä niin sillähän pystytään sitten säätelemään mitä tahansa, näin se virtausopissa menee.

Joo, kyllä tässä on vähän huuli pyöreenä ku näitä sähköjuttuja lukee, tuo viereinenkin ketju jostain valoista, ei perkele jaksa kaikkea ymmärtää mitä kirjoittajalla on ollu mielessä.
Avatar
hyvonenh
1250
1250
Viestit: 1384
Liittynyt: 20.02.2007 18:39
Paikkakunta: Joutseno

Re: 6V lohko -> 12V lohkoksi

Viesti Kirjoittaja hyvonenh »

Näitten mekaanisessa säätimessä on virtasäädin yhdistetty jännitteensäätötolppaan , ns kolmetolppasessa säätimessä se on erikseen. Elikäs tuota tasavirtalaturin magnetointia passaillaan kentän magnetoinnilla johtamalla sitä joko suoraa reittiä tai sitten vastuksen läpi tai jopa katkaisemalla magn.virta.
Tasavirtalaturi yleensä tarvii tuon virtasäätimen jollai muotoa mukanaolon juurikin lämmönsiedon takia.
Vaihtovirtalaturissa taasen diodien läpimenovastus kasvaa virran kasvaessa nii niissä on maksimitehot rajailtu ikkäänkuin luonnollisesti.
Meidän kylälllä eli aikoinaan autosähkömies joka viritti latureista lisää tehoa eli teki käämejä ja vaihteli diodeja yms. Sitte aina seuraava oli vahvistettu siintä mistä kärähti.
T.hh
Vastaa Viestiin