missä kipinä
-
rallireino
- 25

- Viestit: 37
- Liittynyt: 16.05.2012 11:22
missä kipinä
mikäs mopoo vaivoo ku ei iske minkälaista kipinää tulpasta eli onko tietoa vaihtoehdoista?
CJ750
-
autimies
Re: missä kipinä
No, aloita nyt ensiksi virrasta ,onko akussa jännitettä?
Seuraavaksi tarkista tuleeko puolalle jännite.
Nämä pari perusjuttua , sen jälkeen voi lähteä paikallistamaan mahdollista vikakohtaa , joka voi olla puola,tulppa(t),kärjet,jne...
Vaikea on arvuutella, että missä vika on..? tulee vaan kysymyksiä ja hirveesti tuskaa tuottavaa tietoa , siis tämä vain siksi , että sanonta, tieto kasvattaa tuskaa
Seuraavaksi tarkista tuleeko puolalle jännite.
Nämä pari perusjuttua , sen jälkeen voi lähteä paikallistamaan mahdollista vikakohtaa , joka voi olla puola,tulppa(t),kärjet,jne...
Vaikea on arvuutella, että missä vika on..? tulee vaan kysymyksiä ja hirveesti tuskaa tuottavaa tietoa , siis tämä vain siksi , että sanonta, tieto kasvattaa tuskaa
-
rallireino
- 25

- Viestit: 37
- Liittynyt: 16.05.2012 11:22
Re: missä kipinä
akussa virta ,puola uusi.tulpat uudet,tulpanjohdot uudet.lataussäädin uusi ym
-
autimies
Re: missä kipinä
Vaikka ois uusia, niin yleismittari tai valokynä ja tarkistamaan , minne se hukkuu? Jossain on silloin oltava katkos , ja akku uusi ,onko se ollut latauksessa, siksi kirjoitin että virta , en tarkoita jännitettä,koska saattaa näyttää yleismittarilla varsin semmoisella elektronisella , että 12,?? ..
Voi näyttää hyvältä ilman kuormaa ,mutta laitteet haluu virtaa ( A ) , niin silloin akku kyykähtää... näin pojat puhu mulle tuolle aakkosbaarissa.
Voi näyttää hyvältä ilman kuormaa ,mutta laitteet haluu virtaa ( A ) , niin silloin akku kyykähtää... näin pojat puhu mulle tuolle aakkosbaarissa.
Re: missä kipinä
Terps
Onko tuo CJ vielä kärkipeli?? Onkohan se joskus toiminut? Yht'äkkiäkö se lakkas toimimasta? Vai teitkö jotain "huoltoa" jonka jälkeen ei enää vörkkinyt?
Oliko tämä se mopo jonka lataus piiputtu aiemmin ja jätti matkalle..vai muistankohan väärin..
Onko tuo CJ vielä kärkipeli?? Onkohan se joskus toiminut? Yht'äkkiäkö se lakkas toimimasta? Vai teitkö jotain "huoltoa" jonka jälkeen ei enää vörkkinyt?
Oliko tämä se mopo jonka lataus piiputtu aiemmin ja jätti matkalle..vai muistankohan väärin..
Re: missä kipinä
Kärkien räpsymisen näkee kyllä jo pikkusenkin hämärämmässä, eli kansi auki + virta päälle + pyörittelyä. Jollei räpsy niin ei tule kärjille virtaskaa.
Jos räpsyy, niin irtotulppa kiinni tulpanjohtoon ja tulpanrunko maakontaktiin. Räpsyykö enää pyöritellessä? Jollei, niin puola on vahva epäilty.
Jos räpsyy, puuttuu seos tai puristukset tai kipinä on väärään aikaan.
Jos räpsyy, niin irtotulppa kiinni tulpanjohtoon ja tulpanrunko maakontaktiin. Räpsyykö enää pyöritellessä? Jollei, niin puola on vahva epäilty.
Jos räpsyy, puuttuu seos tai puristukset tai kipinä on väärään aikaan.
- separaattori
- 2000

- Viestit: 2422
- Liittynyt: 10.11.2006 18:48
- Paikkakunta: vorssa
Re: missä kipinä
Minkäs mallin CJ750 tämä on?
Ps konkkaa epäilisin
- Liitteet
-
- CJ motor type.jpg (58.99 KiB) Katsottu 9962 kertaa
- separaattori
- 2000

- Viestit: 2422
- Liittynyt: 10.11.2006 18:48
- Paikkakunta: vorssa
Re: missä kipinä
melkein aloittaisin sillä konkan tutkimisella..hommaat toisen ja avaat kopan jonka alla kärjet, ja kytket siihen "rinnan" toisen konkan.
Rust in piece
Re: missä kipinä
Terve
Se konkka on ihan hyvä tutkimus kohde, mutta harvoin taitaa olla niin että konkka estäisi kärkien katkomasta virtaa..mutta jos konkka ei varaudu niin kärjet leiskuu ja kone ei ota tyhjäkäyntiä enempää runtua. Jos tuo on kärkikone niin epäilisin että on vaan kärjistä kärkiväli hävinnyt ja ei pätki virtaa....
Topiikin aloittaja/kysymyksen esittäjä on vaan hyvin vaitonainen avaamaan asiaa enempää, joten melkein kaikki on pelkkää hapuilua...
Se konkka on ihan hyvä tutkimus kohde, mutta harvoin taitaa olla niin että konkka estäisi kärkien katkomasta virtaa..mutta jos konkka ei varaudu niin kärjet leiskuu ja kone ei ota tyhjäkäyntiä enempää runtua. Jos tuo on kärkikone niin epäilisin että on vaan kärjistä kärkiväli hävinnyt ja ei pätki virtaa....
Topiikin aloittaja/kysymyksen esittäjä on vaan hyvin vaitonainen avaamaan asiaa enempää, joten melkein kaikki on pelkkää hapuilua...
- separaattori
- 2000

- Viestit: 2422
- Liittynyt: 10.11.2006 18:48
- Paikkakunta: vorssa
Re: missä kipinä
yksi uusi uralisti tässä nurkillaoli ostanut sivuvaunupyörän ja ajellu sillä jne..kunnes ei lähteny käymää (kipinä) hävis.
Menin paikalle ja tutkin akun, kärjet,jne..vaihdoin puolankineikä kitään. kokeilin sitte laittaa toisen konkan rinnalle kun sattui työkalupakissa olee, ni JOHAN POMPPAS!
Tähän asti minäkin luulin ettei se huono konkka kokonaan kipunointia estä, mutta ainakin tämä tapaus osoitti luuloni vääräksi.
Menin paikalle ja tutkin akun, kärjet,jne..vaihdoin puolankineikä kitään. kokeilin sitte laittaa toisen konkan rinnalle kun sattui työkalupakissa olee, ni JOHAN POMPPAS!
Tähän asti minäkin luulin ettei se huono konkka kokonaan kipunointia estä, mutta ainakin tämä tapaus osoitti luuloni vääräksi.
Rust in piece
Re: missä kipinä
Hiukan sama homma oli minun harmaa-ferguson projektissa.Antoi kyllä irtotulpalla kokeillessa kevyen kipinän.Startatessa ei sitten edes luvannutkaan.Vanha kondensaattori pois ja uudempi konkka tilalle.Johan pamahti pensapetroolifergun kone tulille kertalaakista ja irtotulpalla kokeillessakin antoi kunnon kipinän.
Hattu päähän ja hyvästi !!
Re: missä kipinä
Semmonen kokemus itellä tuosta konkan käytöksestä että taannoin eräällä reissulla Koo pyöräni alko nykimään yhen äkkiä, vauhti tippu parinkympin verran jolla menttin pari kilometriä ja sitte käynti loppu kokonaan. Hetkessä tojettiin että kipinä puuttuu ja syytä haettiin tuntitolokulla tienvarressa. Vihon viimen älyttiin vaihtaa konkka ja avot, kipinä taas tallessa.MATTI kirjoitti:Terve
Se konkka on ihan hyvä tutkimus kohde
Käsittääkseni konkat voi tuhhoutua ja varaston laatikossa kun ovat oottamassa käyttöön ottua.
Itärauta, tuo liikuttava kulukuväline.
-
rallireino
- 25

- Viestit: 37
- Liittynyt: 16.05.2012 11:22
Re: missä kipinä
kiitos vastauksista.Se mopo on 1958 vuoden CJ ja oon koko kesän ajan uusinut sähköpuolta ku vittuilee,nii mäkin epäilen konkkaa ku puola on uusi jos ei konkka niin uusivirranjakaja tilalle
Re: missä kipinä
Siis kuuden voltin lättäpää, missä kärjet ja jakaja sydeemi...

Ps hengetön peli ei vit*uile
Re: missä kipinä
Konkka kuivuu ajan kanssa, eli on siinä mielessä tuoretavaraa. Mutta yksilöitä nekin on, ja kestää kuitenkin yleensä vuosikymmeniä.ottomatti kirjoitti:Semmonen kokemus itellä tuosta konkan käytöksestä että taannoin eräällä reissulla Koo pyöräni alko nykimään yhen äkkiä, vauhti tippu parinkympin verran jolla menttin pari kilometriä ja sitte käynti loppu kokonaan. Hetkessä tojettiin että kipinä puuttuu ja syytä haettiin tuntitolokulla tienvarressa. Vihon viimen älyttiin vaihtaa konkka ja avot, kipinä taas tallessa.MATTI kirjoitti:Terve
Se konkka on ihan hyvä tutkimus kohde
Käsittääkseni konkat voi tuhhoutua ja varaston laatikossa kun ovat oottamassa käyttöön ottua.
Konkka ei lopu yht'äkkiä, se vaan tuntuu siltä, kun melko huonokaan konkka ei vielä estä käyntiä totaalisesti.
Konkka on tavallaan kipinän voimistaja, joka tekee pienestä kipunan leimahduksesta ison salaman.
Re: missä kipinä
Terps
On mullakin kerran konkasta johtuen kone hiljentynyt täysin...laitoin tallilla Uraliin yhden soman uuden konkan , jonka muistelin varaosana ostaneeni, ja asiaa enempää pohtimatta lähdin pikku ajelulle. Pääsin sellaiset 40..50 km kun veto alko hiipua ja lopuksi kynttilät sammu. Tutkin tilannetta ja kipinä oli hukassa ja kärjet palanut niin ettei katkontaa tapahtunut. Siinä avasin kärkivälin ja kokeilin mopoa käyntiin, ja lähtihän se, mutta ei nostanut/kestänyt kierroksien nostoa lainkaan. Silloin jokin avautui Matin mielessä ..hitto laitoin sen pojan pappikseen tilaamani uuden konkan tuohon urreen!!, no vaimo lähti mielellään tuomaan motoristi miehelleen toista konkkaa korpeen....
Muuten noita kondensaattorivikoja on tietysti ajan saatossa lukemattomia ollut, ja usein sen häiriön huomaa juuri siinä ettei kone kestä juurikaan tyhjäkäyntiä enempää kierroksia, ja jos kodensaattori toimii heikosti tai on väärän mallinen kärjet leiskuu itsensä piikkiin tai muuten palaa karrelle ja kipinä loppuu.
Joskus muinoihan sitä konkan kuntoa silmäiltiin siitä tulpan kipinän väristä..eli jos kipinä oli punertavan sävyinen eikä salaman sininen oli konkka heikko tai kystä.
On mullakin kerran konkasta johtuen kone hiljentynyt täysin...laitoin tallilla Uraliin yhden soman uuden konkan , jonka muistelin varaosana ostaneeni, ja asiaa enempää pohtimatta lähdin pikku ajelulle. Pääsin sellaiset 40..50 km kun veto alko hiipua ja lopuksi kynttilät sammu. Tutkin tilannetta ja kipinä oli hukassa ja kärjet palanut niin ettei katkontaa tapahtunut. Siinä avasin kärkivälin ja kokeilin mopoa käyntiin, ja lähtihän se, mutta ei nostanut/kestänyt kierroksien nostoa lainkaan. Silloin jokin avautui Matin mielessä ..hitto laitoin sen pojan pappikseen tilaamani uuden konkan tuohon urreen!!, no vaimo lähti mielellään tuomaan motoristi miehelleen toista konkkaa korpeen....
Muuten noita kondensaattorivikoja on tietysti ajan saatossa lukemattomia ollut, ja usein sen häiriön huomaa juuri siinä ettei kone kestä juurikaan tyhjäkäyntiä enempää kierroksia, ja jos kodensaattori toimii heikosti tai on väärän mallinen kärjet leiskuu itsensä piikkiin tai muuten palaa karrelle ja kipinä loppuu.
Joskus muinoihan sitä konkan kuntoa silmäiltiin siitä tulpan kipinän väristä..eli jos kipinä oli punertavan sävyinen eikä salaman sininen oli konkka heikko tai kystä.
Re: missä kipinä
Honta mankin konkkia pari kpl ( 6 v )löyttyy multaki vaunun perukoilta. Meinasin jo ujella tuota konkan kunnon mittausmenetelmmää mutta asiaahan oli jo käsitelty aikasemmissa viestiketjuissa joten vastauksen sain sieltä.
Itärauta, tuo liikuttava kulukuväline.
Re: missä kipinä
Ps ei muuta kuin testaamaan
Re: missä kipinä
Hui, kuvat on kivoja mutta viteot vielä kivempia (ä).Uskila kirjoitti:Terve
Ps ei muuta kuin testaamaan
Itärauta, tuo liikuttava kulukuväline.
-
rallireino
- 25

- Viestit: 37
- Liittynyt: 16.05.2012 11:22
Re: missä kipinä
oisko testi vaikka jollain pienemmällä vehkeellä jotain,olisi laatikossa pari ylimääräist mut en tiedä onko elos?
Re: missä kipinä
Yleensä testi jää tekemättä kun ei ole tuollaista mittaria ja 500 voltin tasavirtalähdettä, niin ainoa vaihtoehto on kokeilla uusilla osilla...

ja
- separaattori
- 2000

- Viestit: 2422
- Liittynyt: 10.11.2006 18:48
- Paikkakunta: vorssa
Re: missä kipinä
Eiks sen konkan voi laittaa vaikka kokeen ajaks puolan toiseen nastaan kiinni?
Rust in piece
Re: missä kipinä
Juu siihen mikä tulee katkojalta ja konkan vaippa maihin...

Ps kuva on tuplapuola sydeemistä
- separaattori
- 2000

- Viestit: 2422
- Liittynyt: 10.11.2006 18:48
- Paikkakunta: vorssa
Re: missä kipinä
Eli selvennys..laitat konkan johdon puolaan, siihen napaan johon tulee johto kärjiltä.
jos ei konkan kuori ylety muuten runkoon niin käärit siihen johtoa ympärille ja laitat toisen pään runkoon.
Helppo testata näin
jos ei konkan kuori ylety muuten runkoon niin käärit siihen johtoa ympärille ja laitat toisen pään runkoon.
Helppo testata näin
Rust in piece
Re: missä kipinä
Kunhan se wanha konkka ei vaan satu olee oikosulussa....separaattori kirjoitti:Eli selvennys..laitat konkan johdon puolaan, siihen napaan johon tulee johto kärjiltä.
jos ei konkan kuori ylety muuten runkoon niin käärit siihen johtoa ympärille ja laitat toisen pään runkoon.
Helppo testata näin
-
rallireino
- 25

- Viestit: 37
- Liittynyt: 16.05.2012 11:22
Re: missä kipinä
pitää kokeilla niitä ylimääräisiä konkkia,nii muuten sopiiko puolax jokin muu merkki esim.kuplan tai muu automerkin jos 6v?
Re: missä kipinä
Tollaisella Stormin puolalla olen ajellut kohta 5 vuotta.
http://www.storm-motor.fi/mp-tarvikkeet ... spuola-6v/
http://www.storm-motor.fi/mp-tarvikkeet ... spuola-6v/
Wecu
Ohessa linkkejä vanhoihin multimedioihin.
https://goo.gl/photos/2zAQHBAbQw7CCnvY6
Kuvia
https://goo.gl/photos/YJrHJLyw9EugbrYEA
Ohessa linkkejä vanhoihin multimedioihin.
https://goo.gl/photos/2zAQHBAbQw7CCnvY6
Kuvia
https://goo.gl/photos/YJrHJLyw9EugbrYEA
Re: missä kipinä
Mulla pitäis olla varastossa kaksi tuollaista uutta puolaa...jos jollekin tulee tarvetta...Wecu kirjoitti:Tollaisella Stormin puolalla olen ajellut kohta 5 vuotta.
http://www.storm-motor.fi/mp-tarvikkeet ... spuola-6v/





