miksi kuumenee

Kaikki moottoriin ja moottorinapulaitteisiin liittyvä keskustelu.
rallireino
25
25
Viestit: 37
Liittynyt: 16.05.2012 11:22

miksi kuumenee

Viesti Kirjoittaja rallireino »

pönttö kuumenee liikaa toiseen puoleen verratuna mikä vikana eli toinen sylinteri vasemman jalan puoleinen
Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 8269
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala

Re: miksi kuumenee

Viesti Kirjoittaja MATTI »

Kaasuttimien synkkaus( toinen pytty tekee duunit toinen on pekkasilla, eli luistien tarkka säätö jotta molemmat nousee samaan aikaan) , Vettä toisessa kaasuttimessa( vetää seokset laihalle) venttilit vuotaa/kantaa ( vetää seokset laihalle) Jostain syystä toisen pytyn sytytysennakko liian alhainen(riippuu sytkän mallista ,mistä johtuisi) Polttoainehana antaa toiselle kaasuttimelle huonosti tavaraa (vetää laihalle)tässä muutama vaihtoehto..
Avatar
cedricfan
3000
3000
Viestit: 3107
Liittynyt: 16.05.2006 14:01
Paikkakunta: Turun seutu
Viesti:

Re: miksi kuumenee

Viesti Kirjoittaja cedricfan »

Jatketaan: Puristuksia puuttuu, kansipahvi vuotaa, kipinä huono, tulppa tukossa, bensanpinta pielessä.
Eli ensin säädä venttiilit ja mittaa puristukset, se on helpoin pää. Sitten kipunapuolen varmistus, vaihda vaikka kamat puolelta toiselle. Ja viimeiseksi sen vaikeimman = bensapuolen kimppuun.
Suzuki VX800 EMLn vaunulla
http://sivut.ws/cedricfan/website/
Moderaattori, ei hallituksen jäsen
Avatar
timo999
1750
1750
Viestit: 1863
Liittynyt: 03.09.2004 08:59
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: miksi kuumenee

Viesti Kirjoittaja timo999 »

rallireino kirjoitti:pönttö kuumenee liikaa toiseen puoleen verratuna mikä vikana eli toinen sylinteri vasemman jalan puoleinen
Eli sama asia yksinkertaisesti:
- katso tulppien väri, onko samanlaiset? Jos ei, niin säädä kaasarien neulat, jos ei riitä niin vaihda suuttimia.
- synkkaa kaasarit:
Nosta pyörä keskituelle, käynnistä moottori, nelonen pesään ja vauhdiksi vaikka 80km/h.
lukitse kaasukahva tähän nopeuteen liimapuristimella.
Ota vasemman pöntön tulpanjohto irti tulpasta => kuinka nopeasti takapyörä kulkee oikealla sylinterillä?
Laita vasemman pöntön tulpanjohto takaisin ja irroita oikea => kulkeeko takapyörä yhtä nopeasti vasemmalla sylinterillä?
Jos ei, niin säädä vaijerien pituudet niin, että kulkevat! :dance:
Timo Pitkänen
Hyvinkää
Uralismia vuodesta 1983...
Avatar
Ripa
2000
2000
Viestit: 2100
Liittynyt: 31.08.2004 19:15
Paikkakunta: Helsinki, Kallio

Re: miksi kuumenee

Viesti Kirjoittaja Ripa »

Omassa koossa kärjellisessä sytkäennakko ero oli 5 astetta ja toinen puoli kuumeni aivan älyttömästi. Vika poistui kun asensin kärjettömän.
Avatar
timo999
1750
1750
Viestit: 1863
Liittynyt: 03.09.2004 08:59
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: miksi kuumenee

Viesti Kirjoittaja timo999 »

No mutta se ilmeisin...
Kuuman pytyn kaasarin tiiviste vuotaa, eli saa liikaa ilmaa (= laihalla). :doh:
Timo Pitkänen
Hyvinkää
Uralismia vuodesta 1983...
Avatar
TimoS
900
900
Viestit: 930
Liittynyt: 10.02.2009 11:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: miksi kuumenee

Viesti Kirjoittaja TimoS »

Tuolta colortunelle vaihtoehto seosten säätöön.
dnepr-kiev.com/spare-parts/air-fuel-mixture-meter-KS-1-1569
Liitteet
_DSC0015-800x600.jpg
_DSC0015-800x600.jpg (50.08 KiB) Katsottu 7338 kertaa
Avatar
separaattori
2000
2000
Viestit: 2422
Liittynyt: 10.11.2006 18:48
Paikkakunta: vorssa

Re: miksi kuumenee

Viesti Kirjoittaja separaattori »

Tekis mieli tilata toi arpaletin seossäätöaparaatti.
Oliko jollakin taas kokemuksia firmasta (huonoja?)
Rust in piece
Avatar
asiantuntija
500
500
Viestit: 571
Liittynyt: 30.08.2004 19:02
Paikkakunta: pirkanmaa

Re: miksi kuumenee

Viesti Kirjoittaja asiantuntija »

Itse mietin omassa K pyörässä laittaa takanen ilmaan ja pykälä päälle ajokiertoksilla katsoa infrapuna lämpömittarilla käyrien lämpötila eroa ja säätää sen mukaan kaasuvaijerilla bensan määrät samoiksi ja lämpötilat myös. Onko toimiva ajatus?
K-750 M
Avatar
Ykä
1000
1000
Viestit: 1249
Liittynyt: 07.09.2004 14:44
Paikkakunta: Espoo, Bodom

Re: miksi kuumenee

Viesti Kirjoittaja Ykä »

Imukurkun jäätymisen eroista näkee myös hyvin onko kaasarit pikkukaasuilla balanssissa..... 0..1-2 deg kelillä kun suhaa, niin huurre kivasti indikoi kuinka alipaine käyttäytyy... varsinkin jos pitkä imukurkku.
Infrapunamittarilla on kiva tarkastella eg pakokäyrien ja kansien lämpötiloja, josta voi sitten päätellä eri asioita.

Mutta tuosta kuumenemisesta että normaaliajossa tulee pystyä kansiventtiilkoneessa pitämään pohkeita "EasyRider" oloisesti venttiilikoppien päällä ilman että poppaa. Jos pohkeita polttaa, on ilmeisesti sytkä liika myöhäisellä... siis juu juu, myöhäisellä.
Dnepr K-650, Dnepr MT-10, VW-Dnepr I, VW-Dnepr II, Sachs Dnepr III, IZH-56, Honda NTV650, VPX-101, KawaBashan-500S, VX-3, Samurai 110, Monkey 110, yms
Avatar
timo999
1750
1750
Viestit: 1863
Liittynyt: 03.09.2004 08:59
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: miksi kuumenee

Viesti Kirjoittaja timo999 »

asiantuntija kirjoitti:Itse mietin omassa K pyörässä laittaa takanen ilmaan ja pykälä päälle ajokiertoksilla katsoa infrapuna lämpömittarilla käyrien lämpötila eroa ja säätää sen mukaan kaasuvaijerilla bensan määrät samoiksi ja lämpötilat myös. Onko toimiva ajatus?
Ei ole! :hand:
Bensamäärät säädetään alakierroksilla tyhjäkäyntiruuveilla, keskikierroksilla luistinneuloilla ja yläkierroksilla suuttimilla.
(Tämä ohje perustuu oletukseen, että bensapinnat, suuttimien koot yms. "perusasetukset" ovat kunnossa.)

Kaasuvaijereilla synkronoit pytyt käymään "samalla nopeudella", ettei toinen pytty jarruta ja toinen "ryntäile".
Timo Pitkänen
Hyvinkää
Uralismia vuodesta 1983...
Avatar
asiantuntija
500
500
Viestit: 571
Liittynyt: 30.08.2004 19:02
Paikkakunta: pirkanmaa

Re: miksi kuumenee

Viesti Kirjoittaja asiantuntija »

eikös tämä ehdottamani konsti juuri synkronoi isommalla vaihteella mittarin näyttäessä 75km/h sylinterit käymään samalla teholla, ollaan kuitenkin vielä alueella jossa luisti/neula näyttelee osuutta eikä pelkkä suutin.
K-750 M
Avatar
timo999
1750
1750
Viestit: 1863
Liittynyt: 03.09.2004 08:59
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: miksi kuumenee

Viesti Kirjoittaja timo999 »

Kyyllä…
Sinä tosin ehdotit bensan ja käyrien lämpötilojen säätöä kaasuvaijereilla. Siitä ei ole takeita, että pöntöt on ”synkronissa” jos käyrien lämpötilat on samat. ;-)
Tuolla pikkaisen aikaisemmin oli juttua sylintereiden synkronoinnista.
Timo Pitkänen
Hyvinkää
Uralismia vuodesta 1983...
Avatar
asiantuntija
500
500
Viestit: 571
Liittynyt: 30.08.2004 19:02
Paikkakunta: pirkanmaa

Re: miksi kuumenee

Viesti Kirjoittaja asiantuntija »

Mietin tarkemmin, eikö olisi parempi laittaa luistit toimimaan tasan ja neulan korkeudella pelata polttoaine määrää ajokierroksilla.
K-750 M
Avatar
kalkkuna
4000
4000
Viestit: 4313
Liittynyt: 09.03.2009 22:07
Paikkakunta: Noiruttu pohojammaa
Viesti:

Re: miksi kuumenee

Viesti Kirjoittaja kalkkuna »

Juuri näin. Tarjoiltava ilmamäärä pitää olla sama molemmilla puolin. Eri tavoin toimivia luisteja ei saa säädettyä mitenkään, järkevästi.

Ruiskukone mittaa sisään tulevaa ilmaa, kaasutin ei. Ruutta osaa annostella pensaa aktiivisesti ohi kiitävään ilmaan. Kaasarissa oikean annostelun arpominen jää omistajan vastuulle. Käytössä on nuo kolme (mitä timo sanoi) eli ruuvi, neula ja suutin.
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Avatar
Uskila
4000
4000
Viestit: 8656
Liittynyt: 25.04.2005 22:04
Paikkakunta: Lahest
Viesti:

Re: miksi kuumenee

Viesti Kirjoittaja Uskila »

:mrgreen: Terve

Tehdään niin kuin pyhä kirja opettaa " Konelan korjausopas Ural 650"

Sivu 15 ja siitä eteenpäin... >>>>>> näin se menee:

;-)
IMZ M-72 -42 & IMZ M-72 -54 & URAL - IMZ.8.1037 Sportsman 2WD -06

Youtube >>>>> Video
Avatar
kelju m63
2000
2000
Viestit: 2349
Liittynyt: 04.05.2007 21:10
Paikkakunta: Stormi

Re: miksi kuumenee

Viesti Kirjoittaja kelju m63 »

:mrgreen: Moro.
Uskila laita toi pyhäkirja tonne jäsenosioon tekninen tieto , tarvetta tuntuu olevan ja mielestäni ei sieltä löydy.
Ural M-61 , Ural M-63
Avatar
asiantuntija
500
500
Viestit: 571
Liittynyt: 30.08.2004 19:02
Paikkakunta: pirkanmaa

Re: miksi kuumenee

Viesti Kirjoittaja asiantuntija »

Kovasti kiitoksia linkistä, tuli tosi tarpeeseen.
K-750 M
Avatar
Uralrane
1000
1000
Viestit: 1127
Liittynyt: 31.08.2004 14:53
Paikkakunta: Pohjoisen oppositio

Re: miksi kuumenee

Viesti Kirjoittaja Uralrane »

Nosta pyörä keskituelle, käynnistä moottori, nelonen pesään ja vauhdiksi vaikka 80km/h.
lukitse kaasukahva tähän nopeuteen liimapuristimella.
Näen sieluni silmin kuinka pyörä horjahtaa pois keskituelta, viipottavan takarenkaan kieppuessa hurjasti. Seurauksena pyörää kaivetaan paistinlastalla irti naapurin piharakennuksen seinästä. :lol:

Aika monessa rutkussa kaasarit balansoidaan alipainemittareilla. Sellainen on varmasti sovitettavissa näihinkin.
FL -53
ex. IC -56, ex. 8.103-10
Avatar
Ykä
1000
1000
Viestit: 1249
Liittynyt: 07.09.2004 14:44
Paikkakunta: Espoo, Bodom

Re: miksi kuumenee

Viesti Kirjoittaja Ykä »

kun kerta..... nämä meidän vehkeet on semmoisia " sinnepäin " laitteita, joita ei millään saada optimaalisesti säätöihin kaikilla kierrosluku-ja kaasun asennoilla, niin jonninmoiseen kompromissiin on pakko tyytyä.

Ollatenkin mopoa ajellaan n. 1/4 --1/3 kaasulla pääsääntöisesti, jolloin ko asetulsella vaijerit on hyvä saada samaan asentoon. Elikkä mielestäni se 8 mm poranterä tms tappi kun työnnetään kaasarin kurkkuun ja säädetään vaijerien kireys tuolloin samaksi, aikaansaa parahultaisen perussäädön. . VIelä kun olet säätänyt tyhjäkäyntisuuttimet samaan asentoon ( sen 2 kierrosta auki ), katsonut että kaasarit on roskista vapaat...varmasti !.. varmistanut ettei ole imuvuotoja, säätänyt sytytyksen ja laittanut toimivat ( uudet ) tulpat.
Tällä samanoloisella kaasun asetuksella kun ajelee useita kilometrejä, simauttaa koneen lennosta, painaa kytkimen pohjaan ja pysäyttää menon. Ruuvaa tulpat irti ja hämmästele värit. Nosta tai laske neulaa tummuusasteen mukaan.
Tällä siis perusasetukset, tyhjäkäynninn säädät sitten erikseen perästäkäsin.

Näillä pitäisi pelata, eikä kuumia, ja pääsuuttimen kanssa ei pitäisi olla mitään probleemaa. se on jo tehtaalla mietitty.

Ja se että säädät sen sytytyksen rohkeasti tarpeeksi aikaiselle !... vaikka se mopo ei silloin ehkä niin helposti käynnistykkään......
Dnepr K-650, Dnepr MT-10, VW-Dnepr I, VW-Dnepr II, Sachs Dnepr III, IZH-56, Honda NTV650, VPX-101, KawaBashan-500S, VX-3, Samurai 110, Monkey 110, yms
Avatar
timo999
1750
1750
Viestit: 1863
Liittynyt: 03.09.2004 08:59
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: miksi kuumenee

Viesti Kirjoittaja timo999 »

Uralrane kirjoitti: Näen sieluni silmin kuinka pyörä horjahtaa pois keskituelta, viipottavan takarenkaan kieppuessa hurjasti. Seurauksena pyörää kaivetaan paistinlastalla irti naapurin piharakennuksen seinästä. :lol:
Mahtaisi olla näky kun pyörä menee edellä ja kuski juoksee perässä ja huutaa: "Irina elä mee! En mie millään pahalla!!!" :-P

Mutta siis, Urali on niin raskas saada keskituelle, ettei se sieltä vahingossa aleskaan tule.
32 vuotta on minulla toiminut tuo menetelmä. ;-)
Timo Pitkänen
Hyvinkää
Uralismia vuodesta 1983...
piippu
300
300
Viestit: 341
Liittynyt: 11.04.2009 02:35
Paikkakunta: Alahärmä

Re: miksi kuumenee

Viesti Kirjoittaja piippu »

Tuo on muuten härskin näköistä touhua omassa pyörässäni ajaa keskiseisontatuella :o Ylipitkät kiinan takaiskarit kun roikottaa rengasta liian alhaalla, jolloin kumilimppu "murtaa" ihan hemmetisti ja vispilä pysyy just ja just koloissaan kun käsin pyörittelee rengasta ja ahdistaa aina siinä vispilän huonossa kohdassa + tähän päälle sopivasti vipottava bilikan 110 leveä crossikumi, niin jää muuten kaheksatkympit kokeilematta :drool: Mutta tämähän onkin oma mokani kun tuollaisen siitä tein :clap:
Avatar
Ykä
1000
1000
Viestit: 1249
Liittynyt: 07.09.2004 14:44
Paikkakunta: Espoo, Bodom

Re: miksi kuumenee

Viesti Kirjoittaja Ykä »

Liinalla iskarit lukkoon vaateriasentoon.....
Dnepr K-650, Dnepr MT-10, VW-Dnepr I, VW-Dnepr II, Sachs Dnepr III, IZH-56, Honda NTV650, VPX-101, KawaBashan-500S, VX-3, Samurai 110, Monkey 110, yms
Avatar
Uralrane
1000
1000
Viestit: 1127
Liittynyt: 31.08.2004 14:53
Paikkakunta: Pohjoisen oppositio

Re: miksi kuumenee

Viesti Kirjoittaja Uralrane »

Mulla oli Urkissa se keskituki sellaista mallia että upposi miltei tonttiin kuin tonttiin. Tietty vaunupyörää ei varmaan ajateltu laitettavaksi tuelle. Pyöreä putki oli vain taivutettu päästään L -muotoiseksi. Sivutukea siinä ei ollut tietty ollenkaan, mutta rustasin siihen sellaisen soolokäyttöä ajatellen.

Tuo Ykän konsti kuullostaa hyvin pitkälle samalta mitä käytin, ja vieläpä menestyksellä.
FL -53
ex. IC -56, ex. 8.103-10
Avatar
Uskila
4000
4000
Viestit: 8656
Liittynyt: 25.04.2005 22:04
Paikkakunta: Lahest
Viesti:

Re: miksi kuumenee

Viesti Kirjoittaja Uskila »

:mrgreen: Terve

Kannattaa käyttää peruskaliota alustana...

Kuva
IMZ M-72 -42 & IMZ M-72 -54 & URAL - IMZ.8.1037 Sportsman 2WD -06

Youtube >>>>> Video
Avatar
Ykä
1000
1000
Viestit: 1249
Liittynyt: 07.09.2004 14:44
Paikkakunta: Espoo, Bodom

Re: miksi kuumenee

Viesti Kirjoittaja Ykä »

...Mulla on jossakin dneprissäni semmoinen tappi takaswingissä, jossa ollut pyöreä kumilimppu, joka esti swingin karkaamisen tiettyä kulmaa alemmaksi. Ko limppu ottaa kiinni runkoon ajoissa. Moista kumia en ole siihen koskaan uudestaan laittanut... kun iskarit on ollut semmoista mallia kuiteskin jotka on päistään kiinni mopossa ja sisäinen akseli ehjä.
Ko tappi on vain vasemmalla puolella swingiä... ja siis taitaa olla vain yhdessä mopossani.... mikä lie evoluutiomalli ? Varmaan kehitetty kun Dnepropetrovskin Kolmannen Takaiskarikombinaatin ( D-III-Tk ) linjalta oli tullut useampi vaunulastillsta sutta, kun viisivuotistavoitteisiin ei muuten päästy, kun pari ekaa vuotta oltin keskitytty enempi vodkan nauttimiseen....mutta viisas Neuvostoinsinööri keksi hitsata tapin takahaarukkaan, ja susiversiot panttiin asennukseen.
Dnepr K-650, Dnepr MT-10, VW-Dnepr I, VW-Dnepr II, Sachs Dnepr III, IZH-56, Honda NTV650, VPX-101, KawaBashan-500S, VX-3, Samurai 110, Monkey 110, yms
Avatar
asiantuntija
500
500
Viestit: 571
Liittynyt: 30.08.2004 19:02
Paikkakunta: pirkanmaa

Re: miksi kuumenee

Viesti Kirjoittaja asiantuntija »

Tyhmä kysymys liittyy joutokäynti kuumenemiseen pyöreäluistisilla vanhan mallisilla kaasuttimilla K-750. Pistin 8mm poranterillä luistit synkkaan ja 2 kierrosta joutokäyntisäätö ruuvia auki perus säätönä. Kone käy tosi hienosti ja vetää koko kierrosalueen takertelematta. Infrapuna lämpömittarilla on käyrät ja kannet ajon jäljiltä heti mitattuna kohdallaan, mutta vaihdepolkimen puolen käyrä lämpiää joutokäynnillä noin 240 ja toinen 160. Jos asiaa koittaisi helposti korjata niin pitäisikö seosruuvia kiristää jotta saisi vähemmän ilmaa ja rikkaamman seoksen vai vaikuttaako ruuvi suoraan bensan määrään ja avatessa rikastaa seosta. Ei viitsisi alkaa isompiin säätöhommiin kun käynti on moitteetonta ja hyvä käynnistyvyys.
K-750 M
Avatar
masa1963
100
100
Viestit: 176
Liittynyt: 06.11.2012 21:41
Paikkakunta: Lahti

Re: miksi kuumenee

Viesti Kirjoittaja masa1963 »

k-65 kaasarissa ilmaruuvin kiristäminen rikastaa seosta. ruuvi säätelee ilman määrää.
Avatar
asiantuntija
500
500
Viestit: 571
Liittynyt: 30.08.2004 19:02
Paikkakunta: pirkanmaa

Re: miksi kuumenee

Viesti Kirjoittaja asiantuntija »

Kyseessä on vanhempi kaasutin manni PZ 28 taitaa kuitenkin siinäkin säätää ilmaa? Eli kiinnipäin vähän/rikastuu ja kuumempi jäähtyy.
K-750 M
Avatar
Uralrane
1000
1000
Viestit: 1127
Liittynyt: 31.08.2004 14:53
Paikkakunta: Pohjoisen oppositio

Re: miksi kuumenee

Viesti Kirjoittaja Uralrane »

Uskila kirjoitti:Kannattaa käyttää peruskaliota alustana...
Tutulta näyttää keskituen malli. Ei sitä kalliota paljon näe täällä entisen merenpohjan paikkeilla. Savista lälliä vaan. :think:
FL -53
ex. IC -56, ex. 8.103-10
Vastaa Viestiin