JuhaK71 kirjoitti: 16.11.2023 22:15
Lisäys: Ai juu... jos valonkajastu siirtyy venttiiliä pyörittäessä, heittää lautasen tiivistepinta.
Jos ei siirry, seetiä pitää koneistaa.
Jos valon kajo siirtyy, niin epäilen venttiilin suoruutta...
JuhaK71 kirjoitti: 16.11.2023 22:15
Lisäys: Ai juu... jos valonkajastu siirtyy venttiiliä pyörittäessä, heittää lautasen tiivistepinta.
Jos ei siirry, seetiä pitää koneistaa.
Naapurin ämmäs näyttäis olevan perinteinen "poravasara" laturi, onkohan jo kumikytkimellä vai kiinteällä liitoksella..Siistin näköinen mopo kyllä on.JuhaK71 kirjoitti: 17.11.2023 20:31 Kävin naapurissa, kokeiltiin hänen M-72:n vanhoja venttiilejä.
Niilläkin valo paistoi läpi. Kyllä tuo seeti taitaa olla hieman kierossa. Naapurilla valmistuu tällainen:
Naapurin kiinnostaa myös se, mitä M-72:een kuulumattomia osia tuosta löytyy, pyörä tuli hänelle ajokuntoisena ja kokonaisena, on nyt sitä pari vuotta kunnostellut ja pikkuisen muokannut oman mielensä mukaiseksi(mm. tuo takalokasuoja).Uskila kirjoitti: 18.11.2023 09:41Terve
Hieno bränikkä lättäpää pärrä, kooste parhaista osista...
Ps ei muuta kuin ajamaan vikoja pois
![]()
JuhaK71 kirjoitti: 18.11.2023 11:23 Naapurin kiinnostaa myös se, mitä M-72:een kuulumattomia osia tuosta löytyy, pyörä tuli hänelle ajokuntoisena ja kokonaisena, on nyt sitä pari vuotta kunnostellut ja pikkuisen muokannut oman mielensä mukaiseksi(mm. tuo takalokasuoja).
JuhaK71 kirjoitti: 18.11.2023 09:43 Pitääpä varoittaa naapuria, tämä on ensimmäinen pyörä hänelle tätä lajia. Niin, nekö jotkut 12V laturit hakkaavat jakopään sököksi?
Justeeri kirjoitti: 18.11.2023 14:20 6v sähköillä pärjää oikein hyvin, kunhan pitää laitteet kunnossa. Toleranssit on vaan hyvin pienet. Sovekin sytkää en laittaisi 6v pyörään, mutta kuulemma sekin toimii.
Hyvä homma, matka jatkuu K pyörälläJuhaK71 kirjoitti: 18.11.2023 17:54 Niin, tankki naapurin pyörässä on uustuotantoa...
Takaisin minun remonttiin: Venttiilikin alkoi pitämään, uusi 45° viiste lautaseen sorvissa ja ankaraa hiontaa, ei paistele enää valo läpi ja kanavaan kaadettu nafta pysyy lautasen takana.
Olen itsekin pyöritellyt tuota sovekia käsissä, jotta tointaako laittaa 6v Uraliin. Muistaakseni joku sitä oli testannut, että kipinä loppuu 5.7v kohdalla. Kärkipelillä saa vielä jotain kipinää silloinkin, niin hylkäsin sitten ajatuksen. Tuossa varmaan on oleellista, että akkua ei saa vahingossa päästää tyhjenemään.Uskila kirjoitti: 18.11.2023 16:55Justeeri kirjoitti: 18.11.2023 14:20 6v sähköillä pärjää oikein hyvin, kunhan pitää laitteet kunnossa. Toleranssit on vaan hyvin pienet. Sovekin sytkää en laittaisi 6v pyörään, mutta kuulemma sekin toimii.Terve
Tästä on kokemusta, 6V, laturi G11 45W, akku 4Ah, säädin Wape, ajopolttimo 15W, parkit 3 x 2W, Sovekin 6 voltin kärjetön ja Sovekin suurteho puola...
Ps antaa ajaa normaalisti valot päällä ja ei tarvi välilatausta viikolla, eli toimii
![]()
Eli M-72:sta olisi vain tyyppikilpiJusteeri kirjoitti: 19.11.2023 11:32 Ainakin -56 ämmässä on tuo perä vähän eri näköinen. Tuossa Juhan naapurin vehkeessä tuo öljyn syöttöaukko näyttää etäisesti vähän saman kaltaiselta kuin Uralissa. Voisikohan perä olla M-61/M-62? Ja jos näin olisi, niin onkohan sitten runkokin samasta vehkeestä? Tämä itäpyöräharrastus on yhdistelmä tekniikkaa ja arkeologiaa.
pers.jpg
Kärjetömän moduli taitaa olla natiivi 5V-6V normi elektroniikan tapaan. Kannen alla on regulaattori jännitteen laskuun.Justeeri kirjoitti: 19.11.2023 14:42 Olen itsekin pyöritellyt tuota sovekia käsissä, jotta tointaako laittaa 6v Uraliin. Muistaakseni joku sitä oli testannut, että kipinä loppuu 5.7v kohdalla. Kärkipelillä saa vielä jotain kipinää silloinkin, niin hylkäsin sitten ajatuksen. Tuossa varmaan on oleellista, että akkua ei saa vahingossa päästää tyhjenemään.