Dnepr mt-9 sähköt

Kaikki sähköön liittyvä keskustelu.
orzykel
10
10
Viestit: 22
Liittynyt: 16.02.2016 20:08

Dnepr mt-9 sähköt

Viesti Kirjoittaja orzykel »

Tervehdys.

Ostin tuossa joulun alla kyseisen idän ihmeen ja olen pitkin talvea yrittänyt väsäillä pyörästäni oman näköistä tekelettä.
Nyt näin auringon lämmittäessä alkaa pikkuhiljaa polttelemaan toi pärrällä ajelu MUTTA:
Olisi vähän sähkö kytkentä ongelmia.!!
Elikkäs pyöräni on tosiaan dnepr mt-9 v.-71. aikaisempi omistaja muuttanut pyörän 12v. on kärjetön sytkä, Rättärin puola ja 33.3702 elektronista säädintä. Pyörässäni ei mole mitään ylimmäärästä sähköä vain etu+taka valo, öljynpaine merkkivalo, virtalukko mallia motonet (kaksikärkinen) ja valo kytkin.
Ja sitten siihen ongelmaan:!? voisiko joku olla niin ystävällinen ja kertoisi/piirtäisi kytkentä kaavion kyseisille sähköille. Olen selaillut foorumeita mutta huomannut että versioita on kymmeniä. Tarkoitus on tehdä sähköistä mahdollisimman simppelit.

ps. onko lataus valo pakollinen?


kiitos ja kumarrus jo etukäteen. :dance:
T: ville tiainen
Avatar
cedricfan
3000
3000
Viestit: 3108
Liittynyt: 16.05.2006 14:01
Paikkakunta: Turun seutu
Viesti:

Re: Dnepr mt-9 sähköt

Viesti Kirjoittaja cedricfan »

No sun pyöräsi kaaviota ei voi kukaan täältä kauempaa piirtää, se pitää tehdä siinä paikan päällä, kirjaimellisesti johdon mukaisesti :mrgreen:
Eli ne alkuperäiset kaaviothan ei stemmaa juuri mihinkään, kun niin lataus kuin virtalukkokin (AINAKIN) on muuta kuin pitäisi...
Suzuki VX800 EMLn vaunulla
http://sivut.ws/cedricfan/website/
Moderaattori, ei hallituksen jäsen
Avatar
jopesa
2000
2000
Viestit: 2498
Liittynyt: 13.09.2013 16:36
Paikkakunta: Ylivieska
Viesti:

Re: Dnepr mt-9 sähköt

Viesti Kirjoittaja jopesa »

Johto kerrallaan on hyvä sääntö reilusti johtoa että voi sitten lopuksi lyhennellä ja tinailla.
laittaa ensin valot ja sen jälkeen muut. Ihte oon laittanut miinukselle erillisen katkaisimen niin ei akku pääse tyhjenemään
Avatar
Uskila
4000
4000
Viestit: 8664
Liittynyt: 25.04.2005 22:04
Paikkakunta: Lahest
Viesti:

Re: Dnepr mt-9 sähköt

Viesti Kirjoittaja Uskila »

:mrgreen: Terve

Tyvestä kiivetään puuhun…

1. Maajohto – miinus ja päävirtakatkaisin
2. Virtajohto + plus ja sulake
3. Sytytysvirtapiiri
4. Latausvirtapiiri
5. Valovirtapiiri
6. Muut

Ps latausvalon tilalla voi olla volttimittari

;-)
IMZ M-72 -42 & IMZ M-72 -54 & URAL - IMZ.8.1037 Sportsman 2WD -06

Youtube >>>>> Video
orzykel
10
10
Viestit: 22
Liittynyt: 16.02.2016 20:08

Re: Dnepr mt-9 sähköt

Viesti Kirjoittaja orzykel »

kiitosksii vastauksista.

lähinnä tarkoitin että olisiko joku laittanu simppelin johdotus kuvion mainituista kilkkeistä, jotka sitten johdotan uusiksi mikäli oon tehny väärin.
lähinnä kiinnostaa akku --> lataussäädin --> laturi ---> sytytyspuola.
vanha omistaja oli toteuttanut johdotukset lähinnä sokeripaloin ja teipein, (ja poltti sulaketta :think: :lol: ).

vähän miten on mennyt.
1: yrittämä. kone hyrähti ku palmun alta, ei sammu mistään kytkimestä, kaasua vääntäessä etu lamppu palo.
2: yrittämä. sama kone hyrähti jälleen ku palmun alta, sammuun virta kytkimestä, ei lataa. (toinen putki savuttaa ja booaa kaasua vääntäessä, ei varmaa liity kylläkään tähän)
Avatar
cedricfan
3000
3000
Viestit: 3108
Liittynyt: 16.05.2006 14:01
Paikkakunta: Turun seutu
Viesti:

Re: Dnepr mt-9 sähköt

Viesti Kirjoittaja cedricfan »

Kuka muistaa sen puolalaisen firman osoitteen jonka sivuilla on useita skemoja, ja myös säätimet?
Uskila :think:

Itselleni tein tuommoisen muokatun skeman, kun muutelin vanhaa systeemiä.
Liitteet
SkemaOmaM72modernaja.jpg
SkemaOmaM72modernaja.jpg (73.46 KiB) Katsottu 9776 kertaa
Suzuki VX800 EMLn vaunulla
http://sivut.ws/cedricfan/website/
Moderaattori, ei hallituksen jäsen
Avatar
Uskila
4000
4000
Viestit: 8664
Liittynyt: 25.04.2005 22:04
Paikkakunta: Lahest
Viesti:

Re: Dnepr mt-9 sähköt

Viesti Kirjoittaja Uskila »

:mrgreen: Terve

Täältä löytyy kaikki tarvittava... katso tänne:

;-)
IMZ M-72 -42 & IMZ M-72 -54 & URAL - IMZ.8.1037 Sportsman 2WD -06

Youtube >>>>> Video
orzykel
10
10
Viestit: 22
Liittynyt: 16.02.2016 20:08

Re: Dnepr mt-9 sähköt

Viesti Kirjoittaja orzykel »

Aivan mahtavaa.kiitos. eiköhän tolla jo saa jonkunmoiset elektroniikat väsättyä. :clap:
Lister
75
75
Viestit: 79
Liittynyt: 11.01.2016 17:38
Paikkakunta: Oulu

Re: Dnepr mt-9 sähköt

Viesti Kirjoittaja Lister »

Missäpäin Suomea tämä "sähkö potilas" majailee?
Meinaan että oisin voinu vilkasta, jos Oulun lähettyvillä on, kun ei tuommosen laitteen sähköt kovin kummoset ole, toisin kuin jossain Japsi pyörässä.

Kaikki jatkokset ja liitokset johtosarjoista pois, uutta johtoa koko matkalle. Vikapaikkojen mahdollisuus vähenee huomattavasti ja sähkön kulkua on vikatilanteessa paljon helpompi tutkia, jos johtosarjan johdot tulevat alusta loppuun samalla värillä, eikä johtojen värit vaihdu kesken johtonipun.
Avatar
Ykä
1000
1000
Viestit: 1249
Liittynyt: 07.09.2004 14:44
Paikkakunta: Espoo, Bodom

Re: Dnepr mt-9 sähköt

Viesti Kirjoittaja Ykä »

Tein tuossa takavuosina eri versioita simppeleistä sähköistä tällekin foorumille..... taitaa olla pois siivottu, oli ehkä liian helppoa......
Mutta tässä linkki photobuckettiini jossa muutakin jännää....paljon kivoja laitteita, kytkentöja ja mopoja...lentsikkakin.
http://s234.photobucket.com/user/viherp ... 2.jpg.html.
Tästä ei paljo simppelimmäksi saa, ellei karsi valoja jne...
Virtalukon voi tietenkin vaihtaa mimmoseksi haluaa, siis helpommaksi kuin Dnepr/Ural- malli, parilla eri kytkimellä virralle, valoille...tai miten nyt haluaa. Ihanan simppeliä.

Tsemppiä

Y
Dnepr K-650, Dnepr MT-10, VW-Dnepr I, VW-Dnepr II, Sachs Dnepr III, IZH-56, Honda NTV650, VPX-101, KawaBashan-500S, VX-3, Samurai 110, Monkey 110, yms
Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 8276
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala

Re: Dnepr mt-9 sähköt

Viesti Kirjoittaja MATTI »

Komppaan täysillä Ykän kaavioita..simppeli on varminta(ja kaunista...)
Avatar
jopesa
2000
2000
Viestit: 2498
Liittynyt: 13.09.2013 16:36
Paikkakunta: Ylivieska
Viesti:

Re: Dnepr mt-9 sähköt

Viesti Kirjoittaja jopesa »

Jep imuroin samantien nuot ihtelle kiitti ykä
orzykel
10
10
Viestit: 22
Liittynyt: 16.02.2016 20:08

Re: Dnepr mt-9 sähköt

Viesti Kirjoittaja orzykel »

Tartteekin testata.
Kytkin nyt viimeiseksi tällä tavalla ,mutta mielestäni ei näytä yhtään samalta, ja kaiken lisäksi ei käynnistynyt. (Akkua kyllä veikkaisin) mutta mutta.
Onko toi mielestänne oikein.ei millään jaksaisi TAAS muutella kytkentä.
Liitteet
Laturin kytkentä.jpg
Laturin kytkentä.jpg (88.08 KiB) Katsottu 9612 kertaa
orzykel
10
10
Viestit: 22
Liittynyt: 16.02.2016 20:08

Re: Dnepr mt-9 sähköt

Viesti Kirjoittaja orzykel »

Lister kirjoitti:Missäpäin Suomea tämä "sähkö potilas" majailee?
Meinaan että oisin voinu vilkasta, jos Oulun lähettyvillä on, kun ei tuommosen laitteen sähköt kovin kummoset ole, toisin kuin jossain Japsi pyörässä.

Kaikki jatkokset ja liitokset johtosarjoista pois, uutta johtoa koko matkalle. Vikapaikkojen mahdollisuus vähenee huomattavasti ja sähkön kulkua on vikatilanteessa paljon helpompi tutkia, jos johtosarjan johdot tulevat alusta loppuun samalla värillä, eikä johtojen värit vaihdu kesken johtonipun.


Potilas majailee Salossa et välimatka on ihan hitusen liian pitkä. :-P mutta kiitos avusta ja tosiaan mulla + punaista ja - mustaa.
Avatar
kalkkuna
4000
4000
Viestit: 4316
Liittynyt: 09.03.2009 22:07
Paikkakunta: Noiruttu pohojammaa
Viesti:

Re: Dnepr mt-9 sähköt

Viesti Kirjoittaja kalkkuna »

12V.jpg
12V.jpg (49.41 KiB) Katsottu 9582 kertaa
Tossa simppeli latauspiiri 12v normi laturilla ja elektronisella säätimellä.
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Lister
75
75
Viestit: 79
Liittynyt: 11.01.2016 17:38
Paikkakunta: Oulu

Re: Dnepr mt-9 sähköt

Viesti Kirjoittaja Lister »

orzykel kirjoitti:
Lister kirjoitti:Missäpäin Suomea tämä "sähkö potilas" majailee?
Meinaan että oisin voinu vilkasta, jos Oulun lähettyvillä on, kun ei tuommosen laitteen sähköt kovin kummoset ole, toisin kuin jossain Japsi pyörässä.

Kaikki jatkokset ja liitokset johtosarjoista pois, uutta johtoa koko matkalle. Vikapaikkojen mahdollisuus vähenee huomattavasti ja sähkön kulkua on vikatilanteessa paljon helpompi tutkia, jos johtosarjan johdot tulevat alusta loppuun samalla värillä, eikä johtojen värit vaihdu kesken johtonipun.


Potilas majailee Salossa et välimatka on ihan hitusen liian pitkä. :-P mutta kiitos avusta ja tosiaan mulla + punaista ja - mustaa.
Ehkä jotain muitakin värejä kannattaa laittaa johtosarjaan, niin helpottaa kytkentää ja myöhempää tutkiskelua.


Sieltä samalta kylältä, tuli minulle mersun venttiilit postissa. Pitää kokeilla alkaako K:n moottori hyväksymään niitä sisäänsä.
orzykel
10
10
Viestit: 22
Liittynyt: 16.02.2016 20:08

Re: Dnepr mt-9 sähköt

Viesti Kirjoittaja orzykel »

kalkkuna kirjoitti:
12V.jpg
Tossa simppeli latauspiiri 12v normi laturilla ja elektronisella säätimellä.

Tervehdys.

No niin nyt on sähköt kuvan tavalla. Olisi pari kysymystä!
1: jännitteen säätimen + pitääkö siitä vetää johto takaisin akkuun vai mihin?
2: mistä sytytykselle + valoille virta?

Tuolla yllä olevalla kytkennällä ei lähtenyt käyntiin. Vasta kun vedin akulta oman syötön sytykselle ja valoille.?
Avatar
cedricfan
3000
3000
Viestit: 3108
Liittynyt: 16.05.2006 14:01
Paikkakunta: Turun seutu
Viesti:

Re: Dnepr mt-9 sähköt

Viesti Kirjoittaja cedricfan »

No jos tuota Kalkkunan kuvaa tarkoitat, niin siinähän on kerrottu vain latauspiiri. Ei noilla johdoilla kuulukaan käydä, kukkua ja valaista.
Suzuki VX800 EMLn vaunulla
http://sivut.ws/cedricfan/website/
Moderaattori, ei hallituksen jäsen
Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 8276
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala

Re: Dnepr mt-9 sähköt

Viesti Kirjoittaja MATTI »

orzykel kirjoitti:
kalkkuna kirjoitti:
12V.jpg
Tossa simppeli latauspiiri 12v normi laturilla ja elektronisella säätimellä.

Tervehdys.

No niin nyt on sähköt kuvan tavalla. Olisi pari kysymystä!
1: jännitteen säätimen + pitääkö siitä vetää johto takaisin akkuun vai mihin?
2: mistä sytytykselle + valoille virta?

Tuolla yllä olevalla kytkennällä ei lähtenyt käyntiin. Vasta kun vedin akulta oman syötön sytykselle ja valoille.?
Akun + tulee samaan linkkiin(johtoon) kun tuo laturi ja säätimen+. eli usein se on laturin liittimessä+ , mutta jos säädin on lähempänä akkua, niin sen voi liittää säätimen + nastaan ja siitä sitten riittävän iso min. 1.5mm/2 johdolla laturin+ nastaan. Sytytysvirta kytketään jonkun virtalukon/kytkimen kautta. Virtalukkoon/kytkimeen tulee akun + ja sitten kun käännät/painat virran päälle kytkeytyy virta sytytykselle.Samoin valot kytket jonkun kytkimen/virtalukon kautta , johon jo tulee jatkuva virta. Vaikea täsmälleen sanoa, kun ei ole mitään tietoa millaiset kytkimet/virtalukko siinä sinun mopossa nyt on...
Avatar
Uskila
4000
4000
Viestit: 8664
Liittynyt: 25.04.2005 22:04
Paikkakunta: Lahest
Viesti:

Re: Dnepr mt-9 sähköt

Viesti Kirjoittaja Uskila »

Lister kirjoitti:
Ehkä jotain muitakin värejä kannattaa laittaa johtosarjaan, niin helpottaa kytkentää ja myöhempää tutkiskelua.
:mrgreen: Terve

Ei tavi muuta kuin mustaa johtoa, mutta kokoja voi olla useampaa kokoa 1,5 mm², 2,5 mm², 4,0 mm² ja 6,0 mm². Käyttää tuollaisia johtomerkkejä merkitsemään eri johdot…
Kaapelimerkki
Kaapelimerkki
Kaapelimerkki.jpg (61.94 KiB) Katsottu 9445 kertaa
IMZ M-72 -42 & IMZ M-72 -54 & URAL - IMZ.8.1037 Sportsman 2WD -06

Youtube >>>>> Video
Avatar
TimoS
900
900
Viestit: 930
Liittynyt: 10.02.2009 11:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: Dnepr mt-9 sähköt

Viesti Kirjoittaja TimoS »

Juurikin noin olen tehnyt omassa K:ssä, kaikki mustaa johtoa, ja kaapelimerkit DIN:in mukaan https://fi.wikipedia.org/wiki/Luettelo_ ... 6ist%C3%A4.
Avatar
Kootteri
500
500
Viestit: 564
Liittynyt: 15.04.2013 21:57

Re: Dnepr mt-9 sähköt

Viesti Kirjoittaja Kootteri »

Nuo kuvanmukaiset 7-karvaiset johtimet kannattaa unohtaa ja laittaa tilalle jotain useampisäikeistä johdinta. Lisksi kunnon pihdit liittimien puristeluun.
orzykel
10
10
Viestit: 22
Liittynyt: 16.02.2016 20:08

Re: Dnepr mt-9 sähköt

Viesti Kirjoittaja orzykel »

Kiitokset kaikille avusta.
:dance: sähköt on uusittu ja konhe lähti tulille ku palmun alta.
Avatar
Uskila
4000
4000
Viestit: 8664
Liittynyt: 25.04.2005 22:04
Paikkakunta: Lahest
Viesti:

Re: Dnepr mt-9 sähköt

Viesti Kirjoittaja Uskila »

:mrgreen: Terve

Jep palmun alla on kiva vetästä Urali käyntiin...


IMZ M-72 -42 & IMZ M-72 -54 & URAL - IMZ.8.1037 Sportsman 2WD -06

Youtube >>>>> Video
Avatar
Hermanni57
300
300
Viestit: 303
Liittynyt: 13.07.2017 18:15
Paikkakunta: Keuruu

Re: Dnepr mt-9 sähköt

Viesti Kirjoittaja Hermanni57 »

Ei lataa 10-36.
Uutta: pelkistyy latauspiiri, 2x säädintä kokeiltu (se kalliimpi 33...702)
Laturi irti, hiilet ok, päällisin puolin ok.
Mitäs sitten?
Liitteet
20180522_193448.jpg
Joo, kyllä tämä toimii, mutta en tiedä miksi!
Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 8276
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala

Re: Dnepr mt-9 sähköt

Viesti Kirjoittaja MATTI »

Terve
Katso tuolta käämien ja roottorin mittaus vinkit..

viewtopic.php?f=43&t=11670&p=100750&hil ... n+roottori


t. matti
Avatar
Hermanni57
300
300
Viestit: 303
Liittynyt: 13.07.2017 18:15
Paikkakunta: Keuruu

Re: Dnepr mt-9 sähköt

Viesti Kirjoittaja Hermanni57 »

Virta menee liukurenkailta käämille. Käämin vastus on yksi eli ole eikä yhdistä. Lakkakököt liukurenkaiden johdolle ovat ehjät. Nekö pitäis avata ja katsoa käämin eheyttä niin kuin viestissä viitataan?
Joo, kyllä tämä toimii, mutta en tiedä miksi!
Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 8276
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala

Re: Dnepr mt-9 sähköt

Viesti Kirjoittaja MATTI »

Terve
en näin nopeesti osannut lukea mitä tarkoitit, mutta siis...Roottorin liukurenkaat mitattuna keskenään , vastus on 6--10 ohmia ja kumpikaan ei saa olla yhteydessä roottorin runkoon. Kenttäkäämien langat jokainen yhteydessä jokaiseen , mutta mikään ei kentän runkoon. jos kenttäkäämeissä poikeavaa tästä niin roskiin...jos roottorissa ei keskinäistä yhteyttä, niin voi tarkistaa onko yhteys ennen liukurenkaita mittaamalla neulalla puhkotun eristeen läpi...jos silloin em. vastus eikä runkoyhteyttä, niin silloin voi olla että roottorin käämilanka on irronnut liukurenkaan juotoksesta ,jonka voi korjata...vastasinkohan kysymykseen lainkaan?
Avatar
Hermanni57
300
300
Viestit: 303
Liittynyt: 13.07.2017 18:15
Paikkakunta: Keuruu

Re: Dnepr mt-9 sähköt

Viesti Kirjoittaja Hermanni57 »

Liukurenkaiden kesken ei ole vastusta, joten yhteysvika siellä on. Tarkoitin, että liikkeenkään ja käämille menevän johtojen välit on kunnossa. Katkion on jossain syvemmällä.
Joo, kyllä tämä toimii, mutta en tiedä miksi!
Avatar
Hermanni57
300
300
Viestit: 303
Liittynyt: 13.07.2017 18:15
Paikkakunta: Keuruu

Re: Dnepr mt-9 sähköt

Viesti Kirjoittaja Hermanni57 »

:o :think: :angry-tappingfoot: :angry-tappingfoot: :angry-tappingfoot:
Joo, kyllä tämä toimii, mutta en tiedä miksi!
Vastaa Viestiin